Inovace je rozhodnutí


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 24.04.2023

Inovace je rozhodnutí   Adam Novák

Inovace je rozhodnutí

Adam Novák


Proč jsem si vybrala tuto knihu?

Tuto knihu jsem si vybrala je zkoušce Inovace. Dále jsem se chtěla vzdělat v kreativitě a metodách využívaných k inovacím. Důležité pro mě je vybudování prostředí pro kreativitu - ideální prostředí autor popisuje.


Co si z knihy odnáším


Inovace = Obnova a rozšíření škály výrobků a služeb a s nimi spojených trhů, vytvoření nových metod výroby, dodávek, distribuce. Zavedení změn řízení, organizace práce, pracovních podmínek a kvalifikace pracovních sil.

Aby se firma naučila vytvářet inovativní výrobky a poskytovat inovované služby, musí být stejně dobrá i ve své vnitřní schopnosti vytvářet nové procesy, zavádět nové změny, učit se úspěšně řídit inovativní projekty. Organizace musí být schopna provádět všechny typy inovací:

produktová inovace - spočívá v tom nabídnout prostřednictvím výrobků nebo služeb něco, co někdo jiný nedokáže a co zároveň předává zákazníkovi hodnotu.

Procesní inovace - abychom dokázali vytvořit tu dobu co nejkvalitněji, nejlevněji a nejrychleji, zlepšujeme organizaci pracovní postupy či metody a optimalizujeme a inovujeme procesy.

Inovace byznys modelu - Znamená že faktický výrobek zůstává stejný. Například u společnosti Avon (kosmetické produkty), přišli s novým způsobem prodeje kosmetiky prostřednictvím Avon Laidies.

„Neq Venture“ inovace - Bývají založené na spolupráci s dalšími podnikatelskými subjekty s cílem zdokonalit své procesy nebo vytvořit zcela nové výrobky a služby.


Šest klíčových kompetencí úspěšné inovativní organizace


Kreativní organizace

-       základem jsou kreativní nápady. Většinou přicházejí od zaměstnanců v rámci různých brainstormingů. Rysy kreativních lidí – otevřenost, flexibilita, riskování, odhodlání, vnímavost, originalita, týmová spolupráce, cílevědomost.

-       Adaptátoři - preferuji jasně strukturovanou přehlednou situaci a zaměřují se na většinou na vyladění stávajících systému drobnými zlepšeními. Soustředí ji se na dělání věcí v rámci stávajícího systému, menší počet nápadů, lépe použitelné nápady s větší pravděpodobnosti úspěchu.

-       Inovátoři - při kreativitě se pohybují mimo mantinely stávajícího systému. Dokáží přijít s velkým množstvím opravdu originálních řešení.

-       Brainsotrming - kvantita je důležitější než kvalita, žádná kritika, neobvyklé a bláznivé nápady jsou vítány, rozvíjení cizích nápadů


Inovativní manažer

-       Podporuje využívání inovačních nástrojů, koučem a rádcem

-       inovativní manažer ví v čem inovovat a proč, dokáže vyvážit úsilí současnost i budoucnost, vede inovátory k cíli a jde příkladem dokáže inovace prodat a prosadit, těží z nástrojů inovační infrastruktury

-       inovace v zásadě vznikají shora na základě strategického plánování nebo zdola od jednotlivých zaměstnanců organizace

-       Matice naléhavosti a důležitosti (naléhavé nedůležité, nenaléhavé nedůležité, naléhavé důležité, nenaléhavé důležité)

-       Cvičení - jindy jsem relativní nám umožňuje najít dobu, vždy jsem nejproduktivnější při hledání a rozvoj kreativních nápadů. Nástroj pro zlepšení organizace času - osobní tabulka kreativity


Prostředí podporující inovace

-       Otevřené, flexibilní a kreativní. Musí umožňovat lidem spolupracovat, sdílet myšlenky a nápady a být schopni experimentovat a testovat nové přístupy. Možnost dělat chyby, ale poučit se z nich.

-       Svoboda a volnost, čas na nápady, zdravost a humor, výzva, hospoda nápadům, důvěra a otevřenost, zvládání konfliktů, debaty, ochota riskovat

-       nástroje inovativní organizační struktury -  firemní vize, kodex podporující inovace, firemní hodnoty, transparentnost cílů, odstranění zbytečných pravidel, eliminace zbytečného schvalování, odstranění bariér mezi odděleními, eliminace neproduktivních schůzí, oslava neúspěchu, otevřenost experimentům, inovační kurzy, čas pro vlastní projekty, zrušení pevné pracovní doby, inovativní hodnocení zaměstnanců, systém vzdělávání zaměstnanců, komunikace inovací

-       motivace k inovacím – být součástí něčeho velkého, veřejná uznání, pochvaly od manažerů, symbolické odměny, příležitost k učení se


inovativní produkt

-       metody pro hledání nápadu - návštěvy zákazníků, focus group, analýza počátečních uživatelů produktu, spolutvorba se zákazníky


prosazování změn

-       bariéry vůči změnám - odpor zaměstnanců ke změně, selhání v komunikaci, málo času na zaškolení


rozvoj kompetencí organizace

-       znalostní mapy - vedou nás ke zdroji daných znalostí až když určité znalosti potřebujeme, jedná se o tabulku - kdo v dané organizaci rozumí konkrétním oborům

-       učící se komunitě- základem učících se komunity bývají pravidelná setkávání ve kterých dochází k předávání znalostí

 

Bariéry inovací

-       Bariéry – byrokracie, vysoký stupeň hierarchie a centralizace rozhodování, nízká angažovanost zaměstnanců – Velké firmy se oproti malým a středním firmám mohou pustit do často riskantních inovačních projektů velkého rozsahu a mohou těžit ze své převahy na trhu, rozvinuté distribuční sítě a synergického efektu. Často tyto firmy disponuji mnohem širší paletou odborníků na různé oblasti. Bariérou je zde byrokracie, vysoký stupeň hierarchie a centralizace rozhodování. Čím větší organizace, tím spíše zde do dění vstupuje vnitřní politika. V řadě velkých organizací navíc pokulhává angažovanost jednotlivých zaměstnanců. Velké organizace s dlouhou historií často také fungují v jež zajetých kolejích a velmi obtížně se mávnutím proutku mění.

-       Bariéra – odpor zaměstnanců ke změně – Nejsilnější bariérou je bezpochyby obecný odpor zaměstnanců dělat věci novým způsobem. Důvody pro to mohou mít různé a zpravidla souvisejí s jejich pozicí v organizaci. Řada překážek na cestě k úspěšné změně také spočívá v samotném nedokonalém řízení změny. Nejčastější Bariéry vůči změnám – odpor zaměstnanců ke změně, selhání v komunikaci, nedostatečný čas věnovaný školení, fluktuace zaměstnanců spojená se změnou, překročení rozpočtu. Při změněn bychom se při zvládání odporu měli pokud možno zaměřit na jeho kořenovou příčinu a tu ošetřit. Nečekanému odporu také předejdeme vytipováním potenciálně problematických zaměstnanců a jejich včasnému zapojení do návrhu změny a jejího plánování. V komunikaci jsou pak důležité i osobní dialogy, pravidelné informování o postupu projektu nebo řádné vysvětlení všech benefitů změny.

-       Bariéra - Zaslepenost denní operativou - Neustálý paradox, jestli se věnovat běžné operativě a stávajícímu byznysu, nebo naopak zdokonalovat svůj výkon a pracovat na nových příležitostech. Zaslepenost denní operativou patří totiž mezi jednu z největších bariér, proč podnik opomene inovovat. Tento rébus však nerozlouskne nikdo jiný než manažer.

-       Bariéra - Nedostatek času – Nedostatek času bývá velmi často zmiňovanou bariérou inovacím. Firmy si proto uměle vytváří prostor pro nové produkty a služby. Google nabízí svým zaměstnancům jeden den v týdnu pro inovační projekty dle své vlastní volby. Tímto způsobem vznikla například služba Gmail nebo Google Earth.

-       Bariéry mezi odděleními ve společnosti – Většina inovací dnes vzniká otevřenou spoluprací více útvarů. Čím jsou si lidé z různých útvarů prostorově i na úrovni osobních vztahů vzdáleni, tím hůře se inovační projekty provádějí. V inovativní organizaci se volně pohybují myšlenky i lidé. Bariéry mezi odděleními můžeme odstraňovat organizací společných neformálních aktivit pro zaměstnance z různých oddělení nebo vhodně navrženými kancelářskými prostor, kde se lidé mají možnost spontánně potkat.

-       Bariéra – Snižování vysokých nákladů – Nutnost snižování nákladů u některých parametrů produktu působí jako dočasná bariéra pro konkurenci.

-       Bariéra – naslouchání zákazníkům - Nevěnujeme dostatek času zákazníkům, neptáme se jich do detailu. Nevíme, jak se jich správně doptat. Zákazník nám může pomoci a může nás navést k ohromnému množství vhledů, na jejich základě můžeme náš produkt inovovat.

-       Nevěnujeme dostatek času zákazníkům, neptáme se jich do detailu. Nevíme, jak se jich správně doptat

-       Nedostatek času bývá velmi často zmiňovanou bariérou inovacím. Firmy si proto uměle vytváří prostor pro nové produkty a služby. Google nabízí svým zaměstnancům jeden den v týdnu pro inovační projekty dle své vlastní volby. Tímto způsobem vznikla například služba Gmail nebo Google Earth.


Závěr

-       knihu jsem využila především pro předmět inovace - zadáním bylo vyhledat bariéry inovací a odstranit je v týmové společnosti

-       dále pro mne tato kniha byla zdrojem technik a metod pro kreativitu - mimo techniky brainstorming kterou již využíváme, jsem narazila ještě na techniku focus group, kterou jsem využila pro projekt Phrasecards při hledání cílového zákazníka



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: