Inovace je rozhodnutí – Adam Novák
Firmy, které neinovují, může snadno porazit konkurence. Příkladem je Nokia, která se příchodu dotykových displejů nedokázala přizpůsobit, nebo Polaroid, který odmítl digitalizaci ve fotoprůmyslu a tím přišel o své zákazníky.
„Negramotnými v 21. století nebudou ti, co nebudou umět číst a psát, ale ti, co se nebudou umět učit, odnaučit a přeučit."
Co si z knihy odnáším a co využiji v praxi?
Existují dvě skupiny kreativních lidí – adaptátoři a inovátoři. Adaptátoři preferují strukturovanou situaci a vylepšují již existující věci, inovátoři chtějí přijít s něčí průlomovým, s něčím, co tu ještě nebylo. Já se nedokážu rozdělit na adaptátorku nebo inovátorku, myslím si, že jsem kombinací a vždy záleží na situaci. Někdy se snažím vymyslet zlepšení stávající věci, jindy zase nemám ve svém kreativním myšlení hranice.
Líbil se mi nápad na Ice breaker, kdy se vypráví ve skupině náhodný příběh. Sedí se v kruhu a jeden člověk řekne začátek a druhý pokračuje: „Byl jednou jeden pán…který měl Mexiko rád…a tak jednoho dne…“
Autor popisuje způsob práce kreativních lidí, se kterým se ztotožňuji. Kreativní lidé potřebují mít oddělený čas, kdy pracují s týmem na projektu, s časem, kdy tvoří a přemýšlejí o své tvorbě. Několikrát se mi v TAP stalo, že jsme například vypracovávali řešení problému pro zákazníka v rámci birth givingu a ostatní členové týmu po mně chtěli, abych byla kreativní okamžitě a začala říkat co nejkreativnější nápady hned. Hned teď! Skvělé kreativní nápady mě napadají, když relaxuji nebo jsem v přírodě a nejsem omezována časem.
V knize jsem našla i malou kapitolu o konceptu svobodných firem, o kterém jsem psala v bakalářské práci. Hodnoty svobodných firem vypsané v knize se shodují s hodnotami, které má SCIO. V knize se zmiňuje, že do svobodných firem se musí pečlivě vybírat zaměstnanci,kteří zvládnou sebekontrolu a sebeřízení. Proto má společnost SCIO vyvinutý systém přijímacího řízení, které nazývají assesment centrum.
Inspiraci jsem získala i u odstavce věnovanému Starbucksu, kde je nastíněný proces tvorby inovací. Starbucks získává nápady přímo od svých zákazníků, pro které vznikla speciální webová stránka, kam mohou psát všechny svoje nápady, jak zlepšit tuto společnost. Připadá mi to naprosto skvělé! Stejný koncept využívá i LEGO. V ČR je v některých obchodech kniha přání a stížností :D