Inovátorovo dilema


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 07.04.2023

The Innovator’s Dilemma   Clayton M. Christensen

Knihu jsem si vybrala, protože potřebuji mít 12 knižních bodů z kategorie kreativita. Celkové mi kniha přišla čtivá a bavili mě příklady na reálných firmách.


Tato kniha zkoumá problémy, jimž čelí zavedené společnosti při snaze o inovace. Christensen tvrdí, že převratné technologie se často objevují z nečekaných zdrojů a často ohrožují úspěch zavedených společností.


Autor uvádí dva typy inovací „sustaining“ a „disruptive“. „Sustaining“ inovace, asi se dají nazvat udržujícími inovacemi, zlepšují již vytvořené produkty a zlepšují je podle zpětné vazby od zákazníků. Běžně to jsou vylepšení nefungujících produktů, zrychlování nebo celkové vylepšení produktu. Na druhou stranu „disruptive“ neboli převratné inovace se týkají inovací a technologií, které zpřístupňují drahé nebo sofistikované výrobky a služby širšímu trhu a činí je cenově dostupnějšími. Disruptivní inovace jsou nové technologie nebo obchodní modely, které vytvářejí nové trhy nebo narušují ty stávající. Tyto inovace často začínají v malém měřítku a postupem času nabírají na síle, až nakonec nahradí zavedené produkty nebo služby. Disruptivní inovace vyžaduje podpůrnou technologii, inovativní obchodní model a soudržnou hodnotovou síť. Hlavním rozdílem mezi udržujícími inovacemi a převratnými je ten, že udržující inovace pomáhají momentálním problémům a potřebám zákazníků a převratné inovace budou pomáhat budoucím potřebám zákazníků.


Společnosti s dlouhou tradicí často nedokážou přijmout převratné inovace, protože jsou příliš zaměřeny na své stávající obchodní modely a procesy. V důsledku toho propásnou příležitosti k vytvoření nových trhů a růstu svých podniků. Jedním z klíčových problémů, kterým zavedené společnosti čelí, je "dilema inovátora". Dilema inovátora označuje napětí mezi potřebou zaměřit se na stávající zákazníky a potřebou investovat do nových technologií a produktů. Zavedené společnosti mají zájem na udržení svých stávajících obchodních modelů a na poskytování služeb svým stávajícím zákazníkům. Toto zaměření na současnost však může ztěžovat investice do nových technologií a obchodních modelů, které nemusí být v příštích letech ziskové.


Aby se naše budoucí firmy vyvarovaly zániku z důvodu pomalých inovací, měli bychom podle autora knihy dělat tyto kroky. Měli bychom se zaměřit na zákazníky, a to nejen na to, co se jim nelíbí na našem produktu. Ale také na to, jaké řeší problémy se zatím neexistujícím řešením. Každá firma by měla investovat do vývinu nových technologií, nejlépe pomocí experimentálních přístupů.


ATP: Inovace jsem si vyzkoušela v různých BGčkách. Myslím si, že vymýšlet nové inovace mi docela jde. Mé nápady často vyhrály. Jen už mě tolik nebaví jejich realizace. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: