Na tuto knihu jsem se moc těšila a velmi pěkně se mi četla i přesto, že je v angličtině.
Co se týče obsahu knihy, tak musím říct, že to byl pěkný úvod do tématu „social media“ – pro mě ale malinko zbytečný, jelikož už dávno jsem „social media friendly“ a nepotřebuji tedy přesvědčovat o jejich užitečnosti. Jako návod na vydělávání peněz mi kniha posloužila pouze částečně. Myslím si, že za to můžou 2 faktory: 1) V knize se především dbá na postupy, plány a analýzy. Já jsem očekávala spíše návod typu „v kolik hodin ideálně přidat příspěvek“, 2) Kniha je z roku 2011, což je v extrémně rychle měnícím se prostředí dost dlouhá doba. O Instagramu se tedy v knize nedočteme. Také je vidět, že je kniha napsaná v USA, kde lidé přeci jen používají trochu jiné platformy.
Nicméně si z této knihy odnáším několik poznatků do praxe:
· Rozdíl mezi social media a masovou reklamou je dialog. Masová reklama vysílá interakci pouze jedním směrem a nemůže ji přijímat zpět. Při používání social media bychom měli využít toho, že je možné vést dialog. To znamená dát si tu práci a sledovat všechny diskuze, odpovídat na komentáře, dávat do příspěvků otázky a tak podobně.
· Špatná reklama se šíří na social media velmi rychle a může mít velké dopady na náš business (A i proto je dobré sledovat různé diskuze o naší firmě/produktu atp. a takové reklamě zabránit již v zárodku.). Zároveň to ale může sloužit jako místo, kde si lidé náš produkt vzájemně doporučí, a to je třeba podporovat právě diskuzemi.
· Díky social media také můžeme snadno sledovat naši konkurenci. A měli bychom!
· Naše social media vyžadují spoustu času a péče, než nám začnou něco vydělávat. Proč? Protože potřebují každodenní updaty, které nejdříve pomalu vytváří vztah se zákazníkem a povědomí o značce. A pak se díky vytváření tohoto vztahu stane z potenciálního zákazníka reálný zákazník. Viz obrázek:
· Tip: Speciální nabídky nebo slevy jen pro followery našich sítí – díky tomu se nám zvýší sledovanost.
· U zákazníka se nejdřív musí vytvořit potřeba, kterou chce uspokojit. Tuto potřebu uspokojí náš produkt, který si zákazník koupí. Viz obrázek:
· Měli bychom využívat co nejvíce různých platforem, které jsou navzájem propojeny, aby byla větší šance, že nás zákazník objeví. Viz obrázek:
· 3 základní kroky marketingové kampaně:
1) Identify the key drivers for success
2) Develop specific campaign objectives
3) Know exactly which outcomes you are seeking to achieve
Slovníček:
AIDA model – proces, kterým prochází konzument než si koupí produkt: Awareness, Interest, Desire and Action.
ROI – return of investments – musíme vše důkladně analyzovat, abychom dokázali zjistit, jak se nám vložené peníze vrací zpět.
Social medium – categhory of tool that you use to run a social media campaign (a blog).
Platform – the software or technology you use within a social medium (Wordpress, Youtube).
Channel_ the specific connection between you and your customer (facebook profile, specific blog, specific YT profile)
A widget – a small application that can be downloaded an executed within a separate HTML based web page.
CLV – customer lifetime value – the amount of revenue you’ll generate from one customer during the lifetime of your relationship.
CPA – cost per acquisition (kolik utratím za marketing/reklamu, abych získal nového zákazníka).
Reverse Positioning - The focus of reverse positioning is not on earning an immediate purchase, but rather educating consumers about aspects of a brand’s product or business that normally wouldn't be highlighted. (Příklad: In 2015, Dove released a campaign that celebrated women, rather than showcasing their deodorant or body wash.)
Push and Pull marketing - Push marketing takes the product to the consumer, whereas pull marketing brings the consumer to the product.
Stránka:
https://60secondmarketer.com/
As Erik Qualman says, „Everything happens in Vegas, stays on YouTube.“