Hodný holky nikdy nedostanou přidáno - L. P. Frank
Sama vím, že se chovám podle toho, jak mě doma vychovali. Mou největší učitelkou dobrého chování byla babička, která mi k mým desátým narozeninám koupila knihu od pana Špačka, odborníka na etiketu. Po dobu několika měsíců mi knihu předčítala a vysvětlovala, co se sluší a patří. Dnes to beru jako velký přínos, ale pravdou je, že mě správná etiketa i dost omezila. Nedokážu se ve společnosti dostatečně uvolnit, nedokážu být příliš upřímná a dělá mi problém občas říkat „ne“. Mám zažité různé okamžiky ze života, na které reaguji různě. A tak vím, že některé mé reakce nejsou takové, jaké bych chtěla, aby byli. Od mého dětství již uplynula dlouhá doba, během které jsem se snažila vypilovat nedostatky chování a reakcí. Přestože si myslím, že už si dokážu říct přesně co chci, ne vždy to dostanu, a proto jsem si vybrala tuto knihu k přečtení.
Na začátku knihy je vstupní sebehodnocení, které obsahuje 49 otázek na chování v pracovním prostředí, z něhož jsem zjistila, v jaké oblasti mám plusy a v jaké minusy. Poté následuje vyhodnocení, které mě nasměrovalo do správných kapitol.
Celkově mi vyšlo, že jsme na tom dobře, ale menší vylepšení chování by mi neuškodilo. Co se týče mých nedostatků, zaměřit bych se měla na roli, projev a reakce. U každé z těchto kapitol je vždy krátký příběh z praxe, který se nějaké ženě stal, poučení z něho a koučovací tipy, jak se zlepšit.
Moje tipy:
Role
Když jsou ostatní kvůli nám naštvaní, nebo otrávení často je za tím jen snaha přimět nás udělat to, co chtějí. Nenaleťte na ten trik.
Promluvte si sama se sebou a rozmluvte si snahu zavděčit se pokaždé všem. Je to nemožné.
Investujte do budování vtahů. V okamžiku, kdy někoho potřebujete, je už na budování vztahu příliš pozdě.
Když vaše osobní problémy ovlivňují vaši pracovní výkonnost, buďte upřímná, ale nezacházejte do podrobností. Stačí říct: „Mám teď zrovna těžké období, ale moje práce je pro mě důležitá. Budu se snažit, abych už příště žádný detail nepřehlédla.“
Při přípravě na obtížné rozhovory použijte metodu DESCript. (Describe – popsat, proč vůbec rozhovor vedu, Explain – řeknu svůj úhel pohledu a vyžádám si ho i od druhé strany, Show – ukážu, jsem se slyšela, co druhý říká a znovu poukážu, jakou změnu si představuji, Consequences – ukážu důsledky chování v závislosti na problému.
Překonejte představu, že bavit se o penězích je necitlivé nebo nezdvořilé.
Tu část pracovního prostoru, která je ostatním na očích, udržujte v čistotě a v pořádku. Budí to dojem, že jste organizovaná a své pracovní povinnosti zvládáte s přehledem.
Projev
Vznášejte své návrhy v oznamovacích větách.
Co je stručné, je sebevědomé.
Když uděláte chybu, která stojí za omluvu, omluvte se je jednou a přejděte do fáze řešení problému.
Nacvičte si přeměřenou rychlost mluvení.
Až budete dělat prezentaci, nahrajte se na video a zpětně prověřte, jak váš projev zněl.
Průběžná zpětná vazba by měla být jak pozitivní, tak negativní.
Reakce
Neduste v sobě své pocity.
Mluvte více v první a méně ve druhé osobě.
Mezi prací a domovem se na dvacet minut zastavte. Zajděte si do knihovny, do parku, nebo zavolejte kamarádce.
Je důležité mít osobní život, kvůli kterému se budeme chtít vracet domů.
Pokud nemůžete být mezi prvními, kdo promluví, alespoň nebuďte mezi posledními.
Kniha není nijak náročná na přečtení, ale zavedení koučovacích tipů mezi každodenní návyk bude o to těžší. V dost chybách jsem se našla a jsem ráda, že vím, co mohu zlepšit. Tipy začnu používat ihned, pomohou mi nejen v pracovním životě, ale i v tom osobním. Jsem ráda, že jsem si knihu vybrala, celkově mi knihy o chování připadají velice přínosné, díky nim se dostanu tam, kam chci.
Také jsem se dočetla zajímavé poznatky o pracovní prostředí. Například se mi líbila kapitola s názvem Nebýt schopna mluvit jazykem vaší firmy. Jsou v ní rady, které použiji ve chvíli, kdy budu mít pocit, že nejsem schopná pochopit kroky, které se odehrávají v práci. I když doufám, že budu vždy pracovat v oboru, kterému budu rozumět.