Od knihy J.C. Levinsona jsem si slibovala naučit se něco víc o guerilla marketingu a jak ho můžu využít pro sebe nebo začínající firmu. Upřímně jsem ani nevěděla, že tolik věcí, co jsem do dnešního dne udělala, by spadalo právě do guerilla marketingu.
Srdcem guerilla marketingu je správné využití prostředků. Mohou to být peníze, ale nemusí, pokud je člověk ochotný investovat čas, energii, představivost a informace. Guerilla marketing je o využití těch správných cest a konzistenci. Guerilla marketing nepřinese výslekdy hned, bude trvat, ale bude účinný a nezastavitelný. Dost možná s minimální peněžní investicí.
Podle Levinsona je 16 základních „tajemství“ guerilla marketingu – vytrvalost, investice, důslednost, důvěra, trpělivost, výběr, důsledek, vyhovování, překvapení, měřitelnost, zájem, spoléhání, výzbroj, souhlas, obsah a růst.
Guerilla marketing jsem navrhla nové malé firmě, v podstatě živnostníkovi, který by rád dal vědět o své firmě a získal nové zakázky.
1) Databáze klientů
Před spuštěním webu, založení domény a e-mailu je jediná cesta, jak může živnostník s klienty komunikovat, mobilní telefon. Jenže neznámé číslo na whatsappu se rychle ztratí, takže návrh byl nudná tabulka v excelu nebo notion, který může zároveň sloužit jako malé klientovo portfolio, kde si skladuje: jméno klienta, jeho kontaktní údaje, fakturační adresu a popis práce, kterou pro klienta vyhotovil.
2) Vizitky
Vizitka není jen něco, co vám někdo dá, chvíli se to válí v peněžence a potom z toho uděláte záložku knížky. Vizitka by měla být něco, na co si Váš klient vzpomene, když bude něco potřebovat. Na vizitky živnostníka jsme podle rad knížky přidali nejen adresu kontakt, ale taky stručný popis prací, které po něm může klient chtít.
3) Inzerce v novinách
Klient živnostník pochází z vesnice, kde člověk moc klientů nenabere. Možností ale je nechat otisknout stručný leták, podobný vizitce, do novin z okolních měst. Díky tomu by klient mohl získat větší záběr. Čeho se ale nesmíme ani jeden leknout, je konzistentnost. Vidět inzerci 1 v novinách, zavoláte tam? Pravděpodobně ne. Pokud ho ale uvidíte 3, už vám bude povědomí a po 10 zvednete telefon a budete volat.
4) Letáky
Návrh číslo čtyři je lehce podobný předešlému, ale jedná se o leták. Leták má jen jednu stranu, zaujme, údaje jsou na něm podobné jako na vizitce, ale skvělým krokem je obohacení letáku o něco vizuálního. Fotku výrobku, například nebo avatara. Kouzlo letáku je takové, že ho můžete umístit kamkoli. Do kavárny, restaurace, obchodu, do knihovny a zkrátka všude, kde Vám to dovolí.
5) Snaha
Dalším bodem, kterým je kniha plná, je snaha. Minimálně já si to tak vykládám. Snaha a taky odvaha udělat cokoli, nebát se. Jít a oslovit svoje známé i méně známé, kterým nabídnete svou službu. Nebojte se jít a říct „koukal jsem, že máte špatná okna, mám firmu a mohl bych se na to podívat“. Je na tom podle vás něco drzého nebo nesprávného? Myslím, že ne.
To, jak vy sami vystupujete je sám o sobě marketing. Největší zbraní guerilla marketingu je podle mého opravdovost. Uznávám, ta konzistentnost taky. Nicméně pokud budu mít sebelepší marketingovou strategii, tak nikdy nebudu mít úspěšnou firmu. Dobrý marketing je o pravdě, o značce, kterou denně tvoří vaše firma a o tom, jak se zachová v situacích, kterým bude vystavena. Nejvíc budoucím klientům neřeknou hezké fotky na webu, ale spokojené komentáře zákazníků. Buďte praví, jinak je vám guerilla k ničemu.