Guerilla marketing


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 12.07.2021

Guerilla marketing   Jay Conrad Levinson

Proč jsem si knihu vybral?


Pojem Guerilla marketing už jsem dříve slyšel, a věděl jsem víceméně, o co se jedná. I přesto, že se do naší momentální praxe úplně nehodí (pro malé podniky to může být velmi finančně náročné, ale při troše štěstí i naopak velmi efektivní - je to risk), jsem byl zvědavý, jak přesně to funguje. Proto taky nebudu psát přímo o propojení do praxe, ale popíšu tady, jak Guerilla marketing vypadá, kde jsme se s ním mohli setkat a jaké jsou jeho specifika.


Úvod


Guerrilla marketing je marketingová taktika, při které společnost využívá výhodu překvapení či nekonvenční interakce za účelem propagace produktu nebo služby. Cílem je vytvořit pozdvižení, které si lidé pamatují více, než běžnou reklamu. Od tradičního marketingu se liší v tom, že často spoléhá na osobní interakci, má menší rozpočet a zaměřuje se na menší skupiny promotérů, které jsou odpovědné za šíření slova na konkrétním místě, spíše než prostřednictvím rozšířených mediálních kampaní. Metoda nabyla na popularitě společně s rostoucími technologiemi, konkrétně hlavně s telefony, které umožňují rychlejší distribuci zpráv a novinek k určitým cílovým skupinám.


Firmy, které praktikují tento druh marketingu spoléhají na nevšednost, sílu virálu a nebo prostou komunikaci mezi zákazníky. Klíčem je napojit se na emoce lidí a také načasování. Tato taktika se samozřejmě nedá použít na všechny druhy zboží a služeb, nicméně se používá na netradiční zboží, kde cílová skupina jsou mladší ročníky, u kterých je vyšší pravděpodobnost pozitivní reakce. Místem pro tuto reklamu jsou místa s vysokou návštěvností, kde ji uvidí co nejvíce lidí, takže to mohou být koncerty, festivaly, sportovní akce, obchodní centra, ale i pláže a obyčejné ulice. Některé firmy mohou dělat i různé experimenty - příkladem může být slepá ochutnávka Coca-Coly vs Pepsi v ulicích centra. 


Příklady ze světa


Místo propojení s praxí jsem se chtěl zaměřit na reálné příklady ze světa, a zmínit jak ty povedené, tak ty nepovedené. 


Pozitivní


  • Jedním z úspěšných případů Guerilla marketingu je reklama na vozy Hyundai. Využili vztahu mezi dcerou a jejím otcem, který se v tu dobu nacházel na mezinárodní vesmírné stanici. Společnost vzala 11 svých vozů na dno vyschleho jezera v Nevadě a poté pomocí GPS umožnila týmu profesionálních řidičů použít stopy pneumatik k vytvoření zprávy v písku, která zněla: „Steph tě miluje!“ Vzhledem k situaci musel být text tak velký, aby ho tatínek mohl vidět i z vesmíru - tým Hyundai vytvořil tedy zprávu o rozměru 5 čtverečních kilometrů, což se později stalo i novým Guinessovým rekordem.


  • Dalším podobným případem je reklama společnosti Red Bull, kdy parašutista Felix Baumgartner skočil ze samého “kraje” vesmíru a vytvořil tak světový rekord v parašutismu z výšky 39 km nad Zemí (také se stal prvním parašutistou, který prolomil zvukovou bariéru). Sice se nejedná o low-cost záležitost, nicméně to splňuje všechny ostatní náležitosti Guerilla marketingu.


Negativní


  • V roce 2007, Cartoon Network propagovala svou show umístěním LED světel připomínající postavu z show po celém Bostonu. Lidé se ale báli, že se jedná o jakousi přípravu na teroristický útok, a Turner Broadcasting (producenti té show) museli zaplatit 2 miliony dolarů na pokutách.


  • Při pokusu o Guinnessův světový rekord z roku 2005 společnost Snapple propagovala své nové mražené produkty tím, že v newyorském parku vztyčila 25m vysoký nanuk. Nanuk se však roztavil mnohem rychleji, než bylo očekáváno. Rozteklý nanuk pokryl celý park lepivou tekutinou, až museli přijet hasiči a vyčistit celý park. 


Jak bych knihu hodnotil?


Kniha pro mě byla spíš takovým odpočinkem, bylo to zajímavé čtení, dozvěděl jsem se nové věci, jak jsem chtěl, a líbila se mi. Nemyslím si, že je důležitá pro všechny, ale ti, kteří se zajímají o různé metody marketingu bude jistě užitečná.







Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: