Proč jsem si knihu vybral?
Pojem Guerilla marketing už jsem dříve slyšel, a věděl jsem víceméně, o co se jedná. I přesto, že se do naší momentální praxe úplně nehodí (pro malé podniky to může být velmi finančně náročné, ale při troše štěstí i naopak velmi efektivní - je to risk), jsem byl zvědavý, jak přesně to funguje. Proto taky nebudu psát přímo o propojení do praxe, ale popíšu tady, jak Guerilla marketing vypadá, kde jsme se s ním mohli setkat a jaké jsou jeho specifika.
Úvod
Guerrilla marketing je marketingová taktika, při které společnost využívá výhodu překvapení či nekonvenční interakce za účelem propagace produktu nebo služby. Cílem je vytvořit pozdvižení, které si lidé pamatují více, než běžnou reklamu. Od tradičního marketingu se liší v tom, že často spoléhá na osobní interakci, má menší rozpočet a zaměřuje se na menší skupiny promotérů, které jsou odpovědné za šíření slova na konkrétním místě, spíše než prostřednictvím rozšířených mediálních kampaní. Metoda nabyla na popularitě společně s rostoucími technologiemi, konkrétně hlavně s telefony, které umožňují rychlejší distribuci zpráv a novinek k určitým cílovým skupinám.
Firmy, které praktikují tento druh marketingu spoléhají na nevšednost, sílu virálu a nebo prostou komunikaci mezi zákazníky. Klíčem je napojit se na emoce lidí a také načasování. Tato taktika se samozřejmě nedá použít na všechny druhy zboží a služeb, nicméně se používá na netradiční zboží, kde cílová skupina jsou mladší ročníky, u kterých je vyšší pravděpodobnost pozitivní reakce. Místem pro tuto reklamu jsou místa s vysokou návštěvností, kde ji uvidí co nejvíce lidí, takže to mohou být koncerty, festivaly, sportovní akce, obchodní centra, ale i pláže a obyčejné ulice. Některé firmy mohou dělat i různé experimenty - příkladem může být slepá ochutnávka Coca-Coly vs Pepsi v ulicích centra.
Příklady ze světa
Místo propojení s praxí jsem se chtěl zaměřit na reálné příklady ze světa, a zmínit jak ty povedené, tak ty nepovedené.
Pozitivní
Negativní
Jak bych knihu hodnotil?
Kniha pro mě byla spíš takovým odpočinkem, bylo to zajímavé čtení, dozvěděl jsem se nové věci, jak jsem chtěl, a líbila se mi. Nemyslím si, že je důležitá pro všechny, ale ti, kteří se zajímají o různé metody marketingu bude jistě užitečná.