Na této knize mě nejvíce překvapilo, jak moc je guerilla marketing obsáhlé téma. Vždy jsem si myslela, že jde jen o šílenosti, které můžeme vidět někde venku na ulici – třeba obří banner Coca Coly. Díky této knize jsem ale zjistila, že do guerilla marketingu toho spadá mnohem víc. Na konci knihy autor uvádí seznam 200 nástrojů guerilla marketingu, které může člověk použít.
Co je to marketing? Je to každý kontakt, který má naše společnost s kýmkoliv ve vnějším světě. A to znamená velké množství marketingových příležitostí. Guerilla je charakteristický tím, že má oslovit co nejvíce zákazníků za co nejméně peněz. Guerilla marketéři spoléhají na velkou sílu představivosti spíše než na bezedný marketingový rozpočet.
Provádíte ve své firmě marketing správně? Pokud ve své firmě najdete jeden z níže uvedených rizikových faktorů, tak si můžete být jisti, že ne:
1. Dosahuji prodeje především díky cenám.
2. Zákazníci nejsou schopni rozlišit mé zboží či služby od mé konkurence.
3. Využívám vzájemně nesouvisející reklamní triky.
4. Nemám jednotný plán pro přenos svého sdělení zákazníkům a obchodnímu trhu.
5. Většina reklamních nápadů pochází od mých prodejců.
6. Dlouholetí zákazníci říkají: „Nevěděl jsem, že nabízíte i tohle.“
7. Nemám databázi klientů ani finančních výhledů.
Guerilla marketing je prospěšný pro malé firmy a podnikatele, protože mají vyšší míru flexibility. Díky tomu mohou rychle reagovat na změny na trhu či aktuální události.
16 velkých tajemství guerilla marketingu: vytrvalost, marketingový program = investice, důslednost a konzistentnost, důvěra zákazníků k firmě, trpělivost, marketing = výběr správných zbraní, zisk = důsledek prodeje, cíl = vést firmu tak, aby to vyhovovalo zákazníkům, důležitost prvku překvapení, měření efektivity, projevení zájmu pravidelným kontaktem, spoléhání se na ostatní firmy a naopak, znalost technologií, marketing = souhlas potenciálních klientů s vašimi postupy, prodávejte obsah nabídky spíše než formu, neusněte na vavřínech.
Vymezení na trhu – určení specifické tržní niky, kterou má vaše nabídka zaplnit. Co se vybaví v myslích zákazníků, když se řekne jméno vaší firmy?
Guerilla marketingová strategie v sedmi větách:
1. Cíl marketingu – co konkrétně mají naši zákazníci učinit: např. navštívit webovou stránku.
2. Jak hodláte svého cíle dosáhnout – konkurenční výhody.
3. Specifikujte své cílové trhy.
4. Definujte, jaké marketingové zbraně použijete.
5. Vymezte svou tržní niku, svou pozici a co reprezentujete.
6. Identita vaší firmy.
7. Váš rozpočet, který by měl být vyjádřen procentem z plánovaných hrubých příjmů.
Jak oslovit zákazníka? Internet je jedna z nejdůležitějších částí – elektronická pošta, internetová fóra, weby či blogy. Dále pak časopisy a katalogy, osobní dopis, billboardy, prodejní školení, dárky, kupony, slogan, velkorysost a další (kompletní výčet 200 nástrojů v knize).
Jedním z hojně používaných nástrojů guerilla marketingu je i osobní prodej. Jak uspět?
· Zjistit si o firmě předem co nejvíce informací.
· Požádejte o rozhovor s někým z vedení firmy.
· Buďte struční a neplýtvejte časem.
· Vysvětlete, v čem spočívá jedinečnost vašeho produktu nebo služby.
· Mějte reference od spokojených zákazníků.
· Uzavřete obchod.
Nejpřesvědčivější slova, která používat: objev, záruka, láska, nový, výsledky, šetřit, snadný, zdraví, peníze, ověřený, bezpečí, vy.
Třístupňový postup online marketingu:
1. Začněte kvalitním výrobkem nebo službou.
2. Vytvořte zajímavé webové stránky.
3. Rozešlete e-maily s hypertextovými odkazy odkazujícími na vaše stránky.
Bezplatné informace
Čím víc dáte, tím víc dostanete. Může se jednat například o bezplatné webináře, semináře nebo články v časopisech, které čte cílová skupina.
Marketingovou zbraní jste i vy sami. Tím, co říkáte, děláte a kým jste. V časopise Time je 5 nejvhodnějších rysů osobnosti, které byste měli mít: extroverze, emoční stabilita, sympatičnost, svědomitost a otevřenost novým zkušenostem. Lidé rádi obchodují s těmi, kteří jim jsou sympatičtí.
Co jsou služby? Služby jsou vše, co si zákazník přeje. Jedná se o to, co touží, aby je čekalo.
Fúzní marketing – sledujeme v televizi reklamu a myslíme si, že jde o jeden produkt. Pak se objeví druhý produkt. Na konci ale zjistíme, že to byla reklama na třetí produkt. Firmy si mezi sebou vzájemně pomáhají.
Psychologie v marketingu – 90 % rozhodnutí k nákupu se děje v podvědomí a nejjistější cesta do podvědomí je opakování. Všechny obchodní rozhodnutí se dějí z emočních důvodů a logické myšlení používáme jen k tomu, abychom si emoční rozhodnutí odůvodnili.
A co vám nakonec nesmí chybět? Nadšení a zapálení pro věc.