Good to Great


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 24.03.2024

Good to great   Collins, Jim

Úvod

V knize "Jak z dobré firmy udělat skvělou" se Jim Collins zaměřuje na koncept transformace průměrné společnosti na výjimečnou. Autor zkoumá vlastnosti a strategie, které odlišují trvale prosperující firmy od těch, které se potácejí v průměru. Na základě rozsáhlého výzkumu a analýzy 11 excelentních společností definuje Collins klíčové faktory, které vedou k trvalému a nadprůměrnému růstu.


Proč jsem si knihu vybral

Knihu jsem si vybral jednak z důvodu že se zajímám o komplexní řízení a nastavení firem, vzhledem k tomu že se v budoucnu vidím jako majitel nejedné úspěšné firmy. Druhým faktorem proč jsem knihu zvolil je dědictví rodinné firmy. Chci být dobře připravený a kompetentní v moment jejího převzetí.


Komu bych knihu doporučil ?

Knihu bych doporučil každému, kdo chce mít nejen profesní vzdělání v nějaké oblasti, ale i nadhled a mít možnost vidět “the bigger picture.” Poznatky v knize jsou totiž ověřeny daty a studiemi, které byli v rámci knihy uskutečněné. Ať už se zajímáte o cokoliv, v knize tak jako tak najdete něco, co si můžete vzít a uvést v praxi.


Klíčové faktory

V knize je identifikováno pět klíčových faktorů, které jsou společné pro všechny excelentní firmy:


  1. Disciplinované podnikání: Skvělé firmy se řídí jasnými principy a hodnotami, které jim dávají stabilní základ pro růst a inovace. Zároveň se ale vyhýbají rigidní byrokracii a dávají prostor pro individualitu a kreativitu.
  2. Příklad: Společnost Walgreens Boots Alliance se řídí principem "zaměřit se na to, co je pro zákazníky nejdůležitější". Tento princip jim pomáhá dělat informovaná rozhodnutí a investovat do oblastí, které přinesou největší užitek.
  3. Zaměření na "pravé lidi": Skvělé firmy kladou velký důraz na výběr a rozvoj talentovaných a motivovaných lidí. Vědí, že jejich zaměstnanci jsou klíčovým faktorem úspěchu.
  4. Příklad: Společnost Nucor Steel klade velký důraz na nábor a rozvoj talentovaných pracovníků. Nabízí konkurenceschopné platy a benefity, podporuje vzdělávání a profesní růst a vytváří prostředí, ve kterém se lidé cítí oceňováni a respektováni.
  5. Konfrontace s krutou realitou: Skvělé firmy se nebojí čelit nepříjemným pravdám a aktivně řeší problémy. Nepodléhají iluzím a nesnaží se zametat problémy pod koberec.
  6. Příklad: Společnost Hewlett-Packard se v 70. letech 20. století potýkala s klesajícími zisky. Vedení firmy se nebálo čelit realitě a provedlo rozsáhlé změny, které vedly k obratu a trvalému růstu.
  7. Ježek v kleci: Skvělé firmy se soustředí na to, co umí nejlépe, a dělají to s maximální efektivitou. Neplýtvají energií na aktivity, které nejsou v souladu s jejich hlavními kompetencemi.
  8. Příklad: Společnost Amazon se soustředí na online maloobchod a dělá to s maximální efektivitou. Investuje do technologií a logistiky, aby svým zákazníkům nabídla co nejlepší nákupní zážitek.
  9. Odvaha k experimentování: Skvělé firmy se nebojí riskovat a zkoušet nové věci. Vědí, že inovace jsou nezbytné pro trvalý úspěch.
  10. Příklad: Společnost Google je známá svou kulturou inovace. Podporuje experimentování a umožňuje svým zaměstnancům zkoušet nové nápady, i když nejsou zaručené.

Zajímavé myšlenky z knihy


ATP model

Vzhledem k tomu, že z knihy mi nejvíce utkvěla myšlenka toho, že je lepší nejdříve sestavit tým, a až poté se rozhodnout kam pojedeme. Rozhodl jsem se tedy sestavit výkonný tým, který bude mít všechny aspekty, které výkonný a funknční tým potřebuje, a až poté se pustíme do společného brainstormingu o tom, kam se vlastně vydáme. Jsem ve fázi kdy tvořím teoretická schémata kombinací lidí, na základě jejich schopností, zkušeností a časových možností 




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 3

15.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: