Důvod přečtení:
Kniha mě zaujala svým popisem. “Autor se svým týmem zkoumal, proč některá společnost nabrala skvělý výkon, zatímco jiná zůstala jen dobrá. Prozkoumali hory dat týkající se společností, jejich postupů a výsledků a stanovili klíčové faktory úspěšnosti – proč některé firmy udělají velký skok vpřed, a jiné nikoliv. Výsledky překvapí mnoho čtenářů a osvětlí prakticky každou oblast manažerské strategie a praxe. Dozvíte se, jaký typ vůdcovství je nutný k dosažení výjimečnosti, že ideální je kombinace firemní kultury založené na disciplíně a zároveň na podpoře podnikatelského ducha, že velký vliv má správný pohled firmy na roli technologií nebo že ty firmy, které zavádějí radikální změny a restrukturalizace, se téměř nikdy nestanou skvělými.”
Know-how knihy:
Disciplinovaní lidé, myšlenky a činy jsou základem všeho.Koncept disciplinovaných lidí rozděluje na lídry a zaměstnance. Přičemž lídr musí být zaměřený na firmu a ne na sebe a zaměstnance/spolupracovníky/kolegy musí vybírat dřív, než začne řešit co se bude dělat (first who, then what). Do konceptu disciplinovaných myšlenek zařazuje hledání kruté pravdy a ježčí koncepci (propjení vášně, schopností a ekonomické reality). Disciplinované činy se musí zakládat na disciplinovaných myšlenkách a využívají technologie jako akcelerátor, ne tvořič růstu. Tyto koncepty by měli zaručit pozvolný neustálý růst a ne průlomový nárůst s nejistou budoucností.
Praxe:
Z praxe mi vyplývá, že s některými myšlenkami knihy nemůžu plně souhlasit. Například to, že by měl lídr nejprve řešit koho vezme do týmu a až poté se zabývat co budou dělat. Pokud je lídr silně motivován a má jasný směr/obor, nebo už vymyšlený byznys model, tak ano. Jenže pokud lídr se snaží něco vytvořit,aniž by měl tyto myšlenky srovnané, tak nenalezne lidi, kteří by měli jednotný směr, což pak vede k nefunkční skupině a ne k efektivnímu týmu. No a za druhé, tvrzení, že technologie mají být pouze podporou růstu a ne jejím spouštěčem mi přijde zastaralé. V dnešní době kdy technologie už ovládly téměř všechny odvětví a některé absolutně přetvořily, tak se nedá podle mě nijak jasně tvrdit, v které kategorii růstu jsou.
Ostatní myšlenky jsou podle mě ale zajímavé a například Ježčí koncepci se snažím vkládat do svého podnikání, ale nemám metriky které bych sem mohl na základě této praxe sepsat.