Učení se neděje samo, musí být řízeno!
Proč jsem si vybral tuto knihu?
Tato kniha je doporučenou literaturou pro předmět: Provoz a hospodaření malého podniku II
Momentálně v projektu Modrý Žralok ladíme finální podobu podnikatelského plánu, kde mimo jiné řešíme konkurenční výhodu. Teorie v této knize pojednává o konkurenci a informacích. Po kontaktu s prvním zákazníkem (Hartenberg Capital, s.r.o.) jsem si uvědomil, že prostor pro konkurenční výhodu vždy je, ovšem v dnešním světě je konkurenční výhody stále těžší dosáhnout. Pokud se jí podaří dosáhnout, tak pravděpodobně jen po určitou dobu.
Zajímavé postřehy z knihy:
Konkurence schopnost v budoucnosti nebude spočívat v dodržování pravidel, nýbrž v jejich odvržení a ve vytvoření nových.
Chcete-li v podnikání uspět, musíte nejdřív nashromáždit dostatek mozků. Převaha ve znalostech je to jediné, v čem dnes můžeme soutěžit.
Organizace, služby a výrobky jsou si čím dál tím více podobné. Když chcete najít nějaké rozdíly, často abyste si vzali rovnou mikroskop. Organizace je umění dosáhnout výjimečných věcí s pomocí obyčejných lidí.
Rozhýbejte to rychle. Hewlett-Packard přináší většinu příjmů výrobky, které rok předtím ještě neexistovaly.
V nových podmínkách je zapotřebí mnohem větší flexibility.
V dnešním světě budujeme superstruktury. Naneštěstí nemáme žádné důkazy, které by napovídaly, že superstruktury jsou efektivní. To možná vysvětluje, proč mnoho moderních firem tento typ opouští. Důležitá rozhodnutí jsou přesouvána na nadnárodní úroveň, jako například EU či NAFTA. Národní státy jako by ustrnuly kdesi uprostřed: jsou příliš malé na velké problémy a příliš velké na drobnosti.
Firma na jedno použití není fenomén. Již v Egyptě byly vypravovány lodě, aby naložily zlato a diamanty. Když se lodě vrátily, investoři a posádka si naplnili kapsy zlatem a po skončení výpravy byl podnik rozpuštěn. Firma, která má budoucnost, musí být především energická. Délka jejího života je podružná.
Jsme tak malí a kolem nás je tolik věcí. Je toho kolem nás tak mnoho. Více možností, více zboží, více zábavy, více strachu, více nejistoty, více konkurence, více příležitostí. Žijeme ve světě nadbytku a hojnosti.
Svět je plný vědomostí, výrobků i služeb a hemží se informacemi. Ve společnosti nadbytku se vyskytuje nadbytek podobných firem zaměstnávajících podobné lidi s podobným vzděláním, vykonávající podobnou práci, přicházející se stejnými nápady, vyrábějící podobné věci za podobné ceny, podobné kvality a s podobnou zárukou. A všichni mezi sebou soupeří.
Vývoj postupuje směrem k dokonalému trhu. Výsledkem je absolutní konkurence. Ve společnosti nadbytku je zákazník víc než král.
Boj o pozornost je neskutečný. Být stejný jako ostatní je trapné. Extrémní doba si žádá extrémní postupy.
Od roku 1970 do roku 2002 průměrný počet odpracovaných hodin v USA vzrostl o dvacet procent.
Ceny jsou stanovovány v reálném čase. Některé z prodejních automatů Coca-Coly, obsahují nejen nápoje, ale i elektrotechniku. Technologie dokáže rozlišit, jaké v dané oblasti panují povětrnostní podmínky. Pokud je teplo a svítí slunce, cena se může vyšplhat na jeden dolar za plechovku, pokud naopak prší a je chladno, cena může být až poloviční.
Základem dnešní firmy by měly být duševní schopnosti jejich zaměstnanců.
Dnešní informace o očekáváních zákazníka a zkušenostech zákazníka jsou váš zítřejší zisk.
Tradiční hranice mezi odpočinkem a prací se také začíná stírat. Jestliže lidé v moderní firmě vykonávají sedmdesát až osmdesát procent práce prostřednictvím svého intelektu, není práce kontinuálním procesem probíhajícím sto šedesát osm hodin týdně? Lidé nepřestanou myslet jen proto, že odejdou z kanceláře. V chaotické společnosti již práce není místo, je to činnost.
Na globální úrovni se stále více rozevírají nůžky mezi Severem a Jihem. Osmdesát procent veškeré spotřeby připadá na dvacet procent obyvatel celé Země. (Paretův zákon)
Dnešní průzkumy ukazují, že váš psychologický kapitál (sebedůvěra, naděje, optimismus a přizpůsobivost) má větší význam než váš intelektuální kapitál (vzdělání a zkušenost).
Pokud chcete najít skvělé lidi, musíte hledat na neobvyklých místech. (Když budeme přijímat pouze lidi z VŠE, bude naše skupina velmi homogenní).
Pyramidové uspořádání firem musí být postupně nahrazeno tvarem hřiště.
Přibližně 60 % všech pracovních míst vytvářejí rodinné firmy (malé a středně velké), které typicky nemají více než 150 zaměstnanců.
Když organizaci odstraníte vedení, obvykle se zacyklí v nekonečném opakování. Organizace se doslova ucpe.
Vize by měla přežít pitomostní test. Pokud zní pitomě: naší vizí je nevydělat peníze, vraťte se na začátek a zkuste to znovu. Vize by měly být jedinečné, měly by se lišit.
Kromě stručně a jasně formulované vize potřebujeme také krátkodobější cíle, které podněcují změnu a tu a tam se aktualizují.
Když informace projde jednou vrstvou organizace, na druhou stranu se dostane pouhých 60 procent.
Tradiční organizace nepatří mezi prostředí, kde by ochota odpouštět byla zvlášť velká. V mnoha firmách je neúspěch rozsudkem smrti. Firma vysílá, že neúspěch je trestán. Tím ale nevymizí, akorát se lidé přestanou snažit. Toto vede k systému, který je proti inovacím.
Hnacím motorem člověka je neúspěch. Kdyby nebylo všech těch bláznů, kteří to zkoušeli a zkoušeli, ještě dnes bychom žili v jeskyních.
Firmy musí své dočasné monopoly postavit na emocích a fantazii.
Díky značkám se cítíme bezpečně. Jsme v Tokiu, kulturní šok. Abychom se ubránili, zalezeme do Mc´Donalds.
Co jsem si vzal z této knihy a co jsem si na základě jejího přečtení uvědomil?
TEORIE do PRAXE
Je potřeba stále inovovat svůj produkt nebo službu, pozorovat konkurenci, být blízko k zákazníkovi. V našem projektu mě například napadlo dělat kartičky (se žralokem), na kterých budou napsané různé vtípky. Tuto kartičku s vtípkem a naším logem necháme vždy po našem úklidu v daných prostorech. Budeme stále online a flexibilní, naši zákazníci mají možnost ihned a kdykoliv reklamovat úklid, zaslat nám fotku například ihned přes WhatsApp. Věřím však, že k reklamacím úklidu dojde opravdu velmi zřídka.
Nejlepší firmou pro úklid (primárně kanceláří) je firma ISS (poznatek z knihy).
Tuto knihu osobně hodnotím na 2 body. Druhá půlka knihy byla velmi užitečná.