Friend Leadership


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 23.05.2023

Friend Leadership A Visual Inspiration Book   Heikki Toivanen

Kniha Friend Leadership (FL) mě lákala od prvního semestru a až nyní jsem se k ní dostal. Samotný Rocket Model mi v tom opravdu pomohl, a díky němu jsem si v rámci Buddy systému na čtení zhotovil s parťákem kompletní Reading Program, který obsahuje doporučenou literaturu korespondující s metodikou Tiimi. Tato kniha je právě jednou z nich a mohu z ní čerpat a využit náměty v našem týmu, abychom se neustále posouvali vpřed.

Obsah knihy uvádí pět fází leadershipu, které směřují ke flow, což je cílem Friend Leaderhipu. Jedná se o složky: Earth, Water, Fire, Wind, Void.



Hodnoty týmu dle FL:

1.     Odpovědnost a iniciativa členů týmu

2.     Sdílená týmová vize

3.     Týmové zvyky a rituály (komunita)

4.     Přátelství v týmu (víc než známost, méně než bf)


Principy FL:

-        Buď citlivý k lidským emocím

-        Buď pozorný, dostupný a skutečný naslouchač

-        Pouze akce se počítají (nikoli řeči)

-        Vedení učící se organizace – inspirovat ostatní ke spol. cíli

-        Nemůžeš vést ostatní, pokud nedovedeš vést sebe

-        Nastavte si role podporující silné stránky každého

-        Vše je o komunikaci

-        FL nemá finální cíl – musí být dosahován každým dnem

-        Positivní myšlení

-        Jdi příkladem


Týmové znaky: zábava, entusiasmus, trpělivost


Důležité aspekty v práci pro tým: svoboda, zábava, pracovní atmosféra, podstata, seberozvoj


Sedm principů kooperativního leadershipu:

1.     Dobrovolný a otevřený membership

2.     Demokracie (právo volit)

3.     Finanční řízení

4.     Nezávislost a zodpovědnost

5.     Mezinárodní spolupráce

6.     Učení se týmovosti

7.     Rozhodování



1.     EARTH lead yourself

= důležitým základem je znát sám sebe (vedení sebe sama) & být si vědom svého bytí


Nástroj: Learning contract 


4 X Wheel Drive pro cíle: dialog, zákazník, teorie, LC


Vision Mandala – převtělit tvé dovednosti do druhých

1.     Napiš svou vizi do středu (slogan)

2.     Pojmenuj své idoly do levého rohu (inspirace)

3.     Jmenuj změny, které přineseš do horního rohu (inovace)

4.     Uvažuj, ve kterých médiích chceš být zviditelněn

5.     Zaměř se na zákazníka


Myšlenky z živlu:

-        Set your own targets high enough & take difficult challenges

-        Concentrate on being a realistic optimist, will help to achieve better results

-        How do we deal with failture? How do we restart again? How do we learn from failture?


2.     WATER forms team signifikance

= energie roste, pokud má dostatek síly - může to být kapka, může to být rozlehlý oceán (vize nemá hranice) – positivní dialog a soustředění se na silné stránky


Team Performance Model – zaměření, víra, sdílená vize, pravidla, výsledky, vývoj, inovace

-        Orientation – Proč jsem já a ostatní součástí týmu?

-        Trust – víra je tvořena akčními kroky a tím, co slíbíme

-        Shared vision – formování a rozvoj týmu, výzvy

-        Commitment – akční plán, zodpovědnosti

-        Results – kdo, co, kdy, kde včetně disciplíny

-        Flourishing – nadšení k cíli, plnění cílů

-        Renewal – každý rok pozastavit a reflektovat


Leading Thoughts – můj přístup k týmu by Team Performance Model

-        Hodnoty – jak tým funguje

-        Vize – kam míříme

-        Mise – proč existujeme


Týmové role – týmová energie založena na důvěře a spolupráci


Nástroj: Belbinův test

: implementer (dotahovač, cílevědomý, motivovaný, motivuje tým, výkonný, potřebuje strukturu)


Myšlenky z živlu:

-        žádné cíle = žádný pokrok

-        pozitivita (pro high-performance) a zábava, svoboda

-        tým je tak výkonný jako jeho nejslabší článek

-        80% přístup k týmu = 80% výsledky (negativní přístup se šíří rychle!)

-        dobré vedení je prosté

-        motivace je klíčem k úspěchu - status MISTROVSTVÍ (5-10 let disciplinované práce)


3.     FIRE a FL ignites the team

= rozsah je nepředvídatelný (krizový management), je důležité jej formovat


Vedení založeno na: víře, inspiraci, učení se, respektu


Deep leadership – interakce s týmem na základě připravenosti, jednání a ovlivnění (stavebním kámenem je víra & upřímnost)


MICEE filozofie

-        Model the way – své hodnoty a cíle, naslouchat sami sobě, dialog, mirror myself

-        Inspire a shared vision – dodává energii, optimismus, víru a vibrace týmu

-        Challenge the process – praxe a reflexe

-        Enable others to act – vztahy a spolupráce

-        Encourage the heart – dosažení cílů


Annual Clock založeno na disciplíně

-        Rozdělme kalendářní rok na 3 fáze: fall, spring, summer

-        Pro každé období si definujme týmové cíle 

-        Uprostřed bude týmová vize na rok – musí být rozložena na dílčí kroky

-        Během léta se pravidelně scházíme, kontrolujeme cashflow


Myšlenky z živlu:

-        náplní Deep leadershipu je víra, entusiasmus, učení a uznání

-        být svým vlastním příkladem je důležité

-        učení znamená podporovat inovace a kreativitu

-        uznání odlišností a diverzity

-        meaningful leadership:

o   veďte svým srdcem

o   nechte výsledky plout

o   žádná fixní pravidla


4.     WIND / know your environment and create new

= následuj svou intuici (drž se té správné cesty) & poslouchej své srdce


The Hedgehod Concept – road stratégy

-        Co nás inspiruje?

-        Kde můžeme být nejlepší?

-        Kde můžeme vydělávat peníze?


Strategic Choices

-        Efektivita nákladů: Jak jsme na tom s penězi?

-        Zákaznický servis: Jak vycházíme se všemi zákazníky?

-        Jedinečnost: Čím se lišíme od ostatních v sektoru? Kde jsme nejlepší a kde se chceme rozvíjet?


Pre-motorola

-        Co je cílem?

-        Jaké jsou benefity?

-        Jaká teorie je aplikovaná?

-        Jaké know-how je uplatněno?

-        Jak mě posune k cíli?


Post-motorola

-        Co šlo dobře?

-        Co šlo špatně?

-        Co jsem se naučil?

-        Co udělám příště lépe?

-        Co uplatním v praxi a posune mě k cíli?


Customer Relationship

-        důvěra skrze situační otázky

-        zájem o zákazníka (naslouchání)

-        zaměření na zákazníkovy potřeby

Typy zákazníků: potenciální zákazníci (avatar), zákazníci, věrní zákazníci

Spolupráce: ze 100 potenciálních zákazníků je 20 zákazníků a 5 z nich jsou otevřeni spolupráci, a 4 jsou věrní


5.     VOID / mindfulness

= žádný začátek ani konec (žij přítomností)


Performance Indicators

-        obnos je nejjednodušším měřičem výsledků

-        nevýhodou je, že se na ně díváme zpětně – neukazují cestu vpřed

-        hospodaření s penězi zajistí připravenost (odhadování)



ZÁVĚR - ATP:

Buď sám sebou.

Chovej se tak, jak chceš, aby tě vnímalo okolí. (Neschovávej se, chceš být vidět.)

Můžeš změnit pouze sebe.

Charakteristika TL: upřímnost, předvídatelnost, kompetence, inspirativní vůdce


Během čtení této knihy jsem si představoval konkrétní situace v našem týmu a srovnával je s knihou. Uvědomil jsem si zásadní věc, které jsem na začátku studia chtěl dosáhnout, a to ta mít soudržný a stabilní tým (i na úkor výsledků).

Po 2 semestrech vykonávání pozice lídra týmu mohu jistě zhodnotit, že se nám tato úloha povedla a nepřestáváme v ní polevit. Proto naším současným AK je zhotovení plánu na letní prázdniny, abychom to, co jsme doposud vybudovali, nemuseli stavět od znovu.


Ode dne 22.5.2023 již nejsem ve funkci TL týmu, ale štafetu jsem předal slečně Megi Benešové, která je současným TL našeho týmu. Mým cílem, v pozici TL, bylo vést tým takovým směrem, aby sám našel cestu k mému nástupci (tedy samovolně vykrystalizovat) a nemusel to být nucený proces. To se povedlo! Zároveň jsem si představoval předání křesla v tomto období, aby měl nový TL dostatek času na poznání a učení se, a tím bude změna co nejhladší.


Přeji Megi mnoho úspěchů. Doufám, že budeme týmem tvých představ...


Jsem vděčný za náš tým.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: