Proč jsem si knihu vybrala?
V poslední době byla pro mě otázka leadershipu dost aktuální. Přicházela jsem na některé skutečnosti a cítila, jak vidím některé věci z mnohem širší perspektivy, než jsem je předtím vídávala. Pocítila jsem potřebu přečíst si friend leadership, a to si myslím že je jeden z těch nejlepších odůvodnění proč si knihu vybrat a také ji přečíst.
Co jsem se v ní dozvěděla?
Ráda se orientuji podle zápisků, které si postupně z knihy tvořím, proto vůbec něž se autor rozepíše o některých živlech, ráda bych s vámi sdílela některé obecné pravdy, které si odnáším z první části
1.Používání my – i přes počáteční skeptický pohled jsem zjistila magickou pocitovou změnu po velmi brzkém používání ji ve svém týmu již na začátku v září.
2.sdílet vizi – když jsme u týmu, vskutku máme sdílenou vizi, zpočátku jsme se i přes to jaká je nebo není odkazovali hlavně na to, že není důležitá ona sama (nemá být přece nějaké magické zaklínadlo), ale cesta, která nás k němu dovedla. Ale tak jak stárneme my, tak blednou i naše vzpomínky a síla naší společné vize opadla, protože stála primárně na zážitku z jeho tvorby.
3. být přátelé – další ze zajímavých frází které bych sama před pár měsíci ještě nevěřila. Z toho ale co nyní již půlroku zažívám vím, že přesně na tomhle stojí pracovní vztahy, které chci budovat, byť má výchova spočívala ve štěpování úplně jiných pravidel. Postupně ale zjišťuji že navazovat přátelské vztahy v pracovním týmu nebo firmě chcete-li, nemusí být vůbec jednoduchá disciplína. A možná tomu přispívá právě neschopnost…..
4. ….sdílet odpovědnost a iniciativu ke které přístup je naprosto odlišný od každého z nás a….
5. …Neotevřený svět – spolupráce, transparentnost, zapojení, sdílení, které nejen v týmu pociťuji nedostatek.
1. Země
Tato část knihy se soustředí na vedení sebe samotného – psychicky, sociálně, mentálně – ostatně na to soustředím i já.
Je mi proto otázkou, jestli mé rozhodnutí neřídit se otázkami learning kontraktu ale vytvořit si ho na základě Skill profile, myslím že odpověď ukáže až čas.
Teorie, Dialog, Praxe – tam všude stále začínáme a mám pocit že s každým dnem se v tom víc a více plácáme a nemohu přijít na to čím to je.
Vize – slogan – vyjádření výše
Následuj svou vášeň – na tohle zaklínadlo mám pocit, že myslí snad každý z nás, ale uvědomujeme si všichni, co to stojí a že i cesta k následování své vášně nemusí být ideální?
Buď na sebe tvrdý, ale odpouštěj si – někdy si přijdu že jsem až moc měkká, někdy až moc tvrdá, myslím že klíčové umění pro mě spočívá v tom odpouštění, protože nezvládnutí toho vede k frustraci a ta k opakování chyb.
2. Voda
Tato část knihy se soustředí na vznik a tvorbu týmu. Největší highlight této části bylo že tvorba týmu začíná u znání sami sebe. Ale může o sobě člověk v našem věku (jediný Andrej který je starší to i přiznává) vědět kdo přesně je. Kladl se zde důraz na sebejistotu, ale co jsem na začátku v září viděla počínajíce mnou vůbec nebyli lidé, kteří se znali, věděli, kdo jsou a byli sebejistí, minimálně já tedy vůbec byť to tak podle ostatních vypadalo. Je ale možné, aby si 17 takových lidí, jak radí kniha udrželi pozitivitu a radost p o celou dobu procházejí sebepoznáním a získáváním sebejistoty a zároveň nestratili:
1. orientace
2. Důvěra
3. Sdílená vize
4. Závazek
5. Praktické výsledky
6. Prosperita
7. Obnova
…to jsou ty nezbytné kroky s velkým důrazem na chování každého jednotlivce, které má velký dopad na tým. V poslední době tohle sleduji dnes a denně, motivace k činům se u někoho rodí a u jiného zhasíná. Jak to ten zbytek může dopustit a jak se z toho může nepoučit ale naopak to ignorovat ne-li kritizovat? Sama takové pocity vůči některým z týmu mám ale co mě k tomu vede, když jsem před 2 měsíci byla v naprosto stejné situaci? Obávám se, že jsem opět zpět u lidskosti a komunikace v první části knihy.
Fáze týmu 1. Pracující skupina…fake téam – potentional team – Real team – high performans team
Týmové role – kniha zmiňuje Belbinův test který byť není tak efektivní jako ostatní, dobře slouží k základnímu určení a představě, mám s ním zkušenost z prvního ročníku kdy jsme se ho pokoušeli využít v týmu ale pod vlivem starších ročníku se tým postupně stával vůči testu skeptický s tím že nakonec bylo odhlasováno že se v jeho užití po vyplnění testu pokračovat nebude. Škoda. Každopádně já jsem ráda že tuto techniku znám.
3. Oheň
Tato část hovoří o osobním zapojení, důvěře, inspiraci, učení, respektu, entuziasmus mu a ocenění, nefixních pravidlech
10 principů Meaningfull leadership
1byt citlivý a myslet na emoce – být lidsky, srdce
2. Naslouchat
3. Konej
4. Inspiruj
5. Veď hlavně sebe
6. Pozice podle dovednosti
7. Komunikace
8. Pracuj na tom každý den, nechat se řídit výsledky
9. Pozitivita
10. Uvádět příklady
Důležité ale často opomíjené: sranda, kolegové, komunita, význam, atmosféra, růst
Převezmi odpovědnost za týmovou atmosféru, Nehledej problémy a řešení, Leadership musí být flexibilní a umožňovat svobodu – což je pro mě asi nejvíc pravidlo které se musím naučit, protože jediný způsob, jakým jsem vedení znala byl autokratický způsob vedení a to má k leadershipu dlouhou cestu
4. Vítr
Táto část se soustředí na následující – buď uvědomělý, přemýšlej, Naslouchej při dialogu (pozastavení se, naslouchání, respekt, sladění), Respektuj, čekej, poslouchej, mluv přímo, vysvětluj na metaforách, sdílejte zkušenosti a mentální model, Měř své výsledky nejen z min ale taky z budoucna a přítomnosti, Musíš mít cíl, Měr ho penězi, buď trpělivý, Pravidla hry by měla být určována tebou
Všechny tyto slova ve mně evokují slovo
Rozvaha a moudrost – což nejsou zrovna přívlastky kterými se vyznačuje mladý člověk.
K srovnání k větru se jedná o vánek, k srovnání semnou se jedná o hurikán.
Že by Vítr byl balancem mezi tím kde a čím je dobré být nejen v týmu ale také v životě?
Jsem ráda že jsem knihu četla takto brzy a dokonce bych jí možná raději četla dříve a určitě se k ní v průběhu let ještě vrátím už jen proto že obsahovala spoustu dobrých technik a metod které se mi budou ještě hodně krát hodit