Flow


3 body

Hodnocení: 98 %

Přidáno: 14.03.2020

Flow - O štěstí a smyslu života   Mihaly Csikszentmihalyi

Proč jsem si knihu vybral?

 

Už jen název knihy mne velice zaujal, chtěl jsem se dozvědět více o stavu „Flow“. Věděl jsem, že něco takového v psychologii existuje, ale nevěděl jsem jak tohoto stavu využít při činnostech v každodenním životě a v Team Academy.

 

Hlavní myšlenky, které mne na knize zaujaly:

 

Co to je stav flow neboli plynutí?

 

Autor tento stav popisuje takto: „Stav, ve kterém jsou lidé tak ponořeni do určité činnosti, že nic jiného se jim nezdá důležité“, okamžik, „kdy se naše tělo nebo mysl vzepne k hranicím svých možností ve vědomé snaze dosáhnout něčeho obtížného, co stojí za to.“

 

Co patří k zážitkům radosti?

 

Na začátku knihy autor popisuje svůj výzkum, při kterém zkoumal, co vlastně patří k zážitkům radosti. Byl jsem překvapen, jak podobným způsobem popisují lidé velice rozdílné aktivity, pokud jim jdou zvlášť dobře. Je celkem jasné, že pocity, které bude mít například Rafael Nadal, když vyhraje důležitý zápas jsou skoro identické s pocity golfového hráče, který trefí důležitou jamku. Každopádně mne zaujalo to, že všechny tyto pocity jsou v jistém důležitém ohledu stejné a vyskytovali se u všech účastníků výzkumu, od hudebníků skládající nový kvartet až k teenagerům z ghetta, kteří jsou zaujatí šampionátem v basketballu.

 

Dalším zajímavým bodem výzkumu je fakt, že všichni dotazovaní bez ohledu na společenskou třídu, věk, kulturu nebo pohlaví popisovali svoji radost skoro stejně. To, co dělali, aby zažili radost, se značně lišilo, každopádně to, jak se cítili popisovali prakticky totožnými výrazy.

 

„Optimální prožívání a psychologické podmínky, které ho umožňují se zdají po celém světě stejné.“

 

Hlavní prvky nejpozitivnějších okamžiků, které lidé prožívají a mohou nás inspirovat například při vykonávání úkolů v Team Academy:

 

- Zážitek radosti obvykle nastává, jestliže se pustíme do úkolu, jenž máme šanci úspěšně dokončit

- Jsme schopni se soustředit na úkol, který děláme

- Úkol je SMART a poskytuje okamžitou zpětnou vazbu

- Úkoly vykonáváme s hlubokým zaujetím, ale přitom necítíme žádnou neobvyklou námahu.

- Z naší mysli jsou vypuzeny frustrace a starosti každodenního života

- Radostné zážitky nám umožňují mít pocit kontroly nad úkolem, který vykonáváme

- Je změněno vnímání času – hodiny míjejí v minutách a minuty se mohou protáhnout, takže se jeví jako celé hodiny

 

Autotelický přístup

 

Hlavním prvkem zážitku, který nás naplňuje a přináší vnitřní uspokojení je to, že se stává sám sobě cílem.

Termín autotelický označuje na sebe zaměřenou, soběstačnou aktivitu, jenž se nevykonává s předpokladem budoucího prospěchu, ale proto, že samo vykonávání má pro nás nějakou hodnotu.

 

Podnikat v našem družstvu jen za účelem zisku, není autotelický zážitek. Ale podnikat proto, abychom načerpali dovednosti a znalosti z oblasti businessu, autotelickým zážitkem je – rozdíl je v tom, že když je zážitek autotelický, tak se Téčko soustřeďuje na určitou činnost kvůli ní samotné. Když není autotelický, zájem se přesouvá na výsledky této činnosti.

 

Autor v knize popisuje, že některé věci, které jsme zpočátku nuceni dělat proti své vůli, se postupem času změní v aktivity, jež jsou pro nás vnitřně uspokojivé. Tuto myšlenku mohu jen a jen potvrdit - na začátku 1. semestru jsem měl obrovský problém s čtením knih, teď to beru jako zábavnou aktivitu ve svém každodenním životě, která mi přináší nespočet nových myšlenek a znalostí.

 

 

Normálním stavem mysli je chaos

 

„Když nemá mysl nic na práci, začne náhodně těkat a obvykle se zastaví u úvah nad něčím trýznivým nebo zneklidňujícím.“

 

Poznání jako celoživotní úkol

 

Většina lidí, jakmile vychodí školu, se přestane vzdělávat, protože 13 nebo ještě více let vzdělávání vnucovaného zvenčí pro ně představuje jen nepěkné vzpomínky. Takový člověk, ale nebude nikdy skutečně svobodný, jelikož jeho myšlení bude řízeno názory jiných lidí, žurnalistickými komentáři a televizními projevy. Vážím si toho, že v Team Academy má většina Téček vnitřní motivaci a sami chceme porozumět problémům, které se v našem týmu dějí.

 

Plýtvání volným časem

 

Na střední škole jsem se vždy těšil až půjdu domů a budu si užívat svůj zasloužený volný čas. Teď, když se ohlédnu zpátky, tak jsem vlastně vůbec nevěděl, co si s ním počít. Sám o sobě je volný čas nestrukturovaný, jelikož nepřináší cíl, zpětnou vazbu, nemá pravidla a úkoly - což je obrovský problém, jelikož to všechno jsou podmínky pro Flow.

 

„Budoucnost bude náležet nejen vzdělanému člověku, ale i člověku, který je vzdělaný v tom, jak moudře využívat svůj volný čas“ – C. K. Brightbill

 

 

Co se mi na knize nejvíce líbilo?

 

Kapitolu o autotelickém prožívání považuji za nejklíčovější část knihy, přinesla mi nejvíce zajímavých myšlenek a znalostí.

 

Co se mi na knize nelíbilo?

 

Často se autor opakoval a některé kapitoly mi v knize přišly zbytečné, jelikož k hlavnímu tématu dle mého názoru nic moc nepřinášely.

 




Hodnocení: 98 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Daniel - 11.10.2021 - 23:48


„Budoucnost bude náležet nejen vzdělanému člověku, ale i člověku, který je vzdělaný v tom, jak moudře využívat svůj volný čas“ – C. K. Brightbill Toto mě nejvíce zaujalo, díky moc za esej :)

Jana Křečková - 25.03.2020 - 10:11


Z Tvého výběru knihy mám radost. Konečně někdo přečetl knihu z procesu individuálního vzdělávání se! Teď už jen knihu sdílet s týmem a přinést ji jako téma na dialog.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

26.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

26.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

26.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 1

26.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

26.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: