Firemní strategie pro praxi


3 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 10.01.2022

Firemní strategie pro praxi   Jaroslav Charvát

Firemní strategie pro praxi – Jaroslav Charvát


Knihu jsem si vybrala kvůli nadcházející zkoušce ze strategického řízení v podnikání a k doplnění teoretických znalostí ze strategie v projektu. Teorie z knihy je navázaná na praktické ukázky z reálné tvorby strategie pro imaginární firmu. Lépe jsem tak chápala, jak lze metody a postupy aplikovat do praxe.


Pokud chce firma působit na trhu dlouhodobě, musí znát svůj směr a být schopná konkurovat, strategie může totiž znamenat i konkurenční výhodu. Strategii máme chápat spíše jako vizi, která nám říká, jak ji chceme dosáhnout než jako plán s daty. Cílem strategie ve firmě je zároveň generovat dlouhodobě zisk. Cíle nám říkají, čeho chceme dosáhnout, strategie nám říká, jak toho dosáhneme. Bez strategie nelze dlouhodobě dosahovat daných cílů.

Rozdíl mezi řízením a vedením je ten, že u řízení pracuji se souborem procesů, které je potřeba vykonávat k hladkému chodu složitých procesů, zatímco u vedení jsou to procesy, které organizaci vytvářejí a přizpůsobují. Řízení = řídit auto, vedení = řídit auto vědět, kam jedu.


Mise = Jak to děláme, čím jsme, co poskytujeme?…

Vize = kde se chceme vidět v budoucnosti? K čemu se chceme přiblížit?

Hodnoty = hranice


Aby byla strategie úspěšná, měli by se s ní ztotožnit všichni lidé ve firmě, čemuž napomůžeme tím, že se na její tvorbě budou podílet. Při vytváření strategie musíme brát v úvahu i firemní kulturu naší organizace, marketing, lidské zdroje a finance. Plán k dosažení strategie je pouze nástroj, ne cíl. Za proces tvorby strategie může odpovídat CEO firmy, valná hromada společnosti, rada ředitelů, ředitel a ekonomka nebo zvláštní tým.

Cíle firmy by měly mít vazbu na poslání firmy a měly by být SMART. Nemáme-li měřítka, plnění cílů je subjektivní.


Co z knihy použiji v praxi/Co jsem použila?

Kromě pochopení širšího kontextu strategie ve firmě jsem se seznámila s logickým rámcem (anglicky LogFrame), který popisuje projekt na jednom listu papíru. Tuto metodu ráda v budoucnu využiji. SWOT analýzu jsem již použila na projekt Learning Expedition, kde jsme se zaměřili na to, jak své silné stránky využít a jak mohou působit slabé stránky s externím prostředím. Ponaučení z knihy je, že SWOT analýza má obsahovat stručné a konkrétní údaje, protože kdyby v každém čtverci bylo mnoho údajů, špatně by se nám s analýzou pracovalo.



Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: