Finanční analýza - metody, ukazatele a využití v praxi


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 22.04.2023

Finanční analýza - metody, ukazatele a využití v praxi   Petra Růčková

Finanční analýza

Petra Růčková


Proč jsem si knihu vybrala?

Tuto knihu jsem si vybrala pro lepší porozumění v oblasti finančnictví, vedení podniku a účetnictví. Dalším důvodem jsou například poznatky ve finančním plánování.


Co si z knihy odnáším


Finanční analýza

Finanční analýza představuje systematický rozbor získaných dat která jsou obsažena především v účetních výkazech. Finanční analýzy v sobě zahrnují hodnocení firemní minulosti, v současnosti a předpovídání budoucnosti finančních podmínek. Smyslem finanční analýzy je připravit obklady pro kvalitní a rozhodování o fungování podniku.

Základním cílům finančního řízení podniku je především dosahování finanční stability. Pro hodnocení sledujeme schopnost vytvářet zisk, zajišťovat přírůstek majetku a zhodnocovat vložený kapitál, zajištění platební schopnosti podniku.

Finanční analýza má svůj vliv na firmu jako celek. Je součástí například marketingové SWOT analýzy.

Účetní výkazy

= jsou zdrojem informací pro finanční analýzu.

-       Rozvaha

Je účetní výkaz - ukazuje finanční situaci podniku k určitému datu. Obsahuje informace o majetku podniku (jako jsou například nemovitosti, stroje, zásoby a pohledávky), o jeho zdrojích financování (jako jsou například vlastní kapitál, cizí zdroje financování a krátkodobé závazky) a o jeho finančních výsledcích (jako jsou například zisk a ztráta). Rozvaha se skládá ze dvou stran, aktiv a pasiv, které by měly být v rovnováze. Aktiva - majetek firmy (stálá aktiva, dlouhodobý nehmotný a hmotný majetek, dlouhodobý finanční majetek, oběžná aktiva, zásoby, pohledávky, krátkodobý finanční majetek, peněžní prostředky). Pasiva - zdroje financování firmy (vlastní kapitál, základní kapitál, fondy ze zisku, výsledek hospodaření minulých let, výsledek hospodaření běžného účetního období, cizí zdroje, rezervy, závazky, dlouhodobé a krátkodobé závazky).

-       výkaz zisku a ztráty

Písemný přehled o výnosech, základech a výsledku hospodaření za určité období. Zachycuje tedy pohyb výnosů a nákladů, nikoli pohyb příjmů a výdajů. Tento výkaz ukazuje, jak se podniku daří v období, které se obvykle rovná jednomu roku. Obsahuje informace o výnosech (například z prodeje zboží a služeb), o nákladech (například na suroviny, mzdy a nájemné) a o zisku nebo ztrátě. Výkaz zisku a ztráty ukazuje, zda podnik vytváří zisk nebo ztrátu.

-       přehled o peněžních tocích

Výkaz cash flow - účetní výkaz srovnávající bilanční formu zdroje tvorby peněžních prostředků – přijmi - s jejich užitím – výdaji - za určité období. Slouží to odsouzení skutečné finanční situace. Odpovídá na otázku: kolik peněžních prostředků pobít vytvořil a k jakým účelům je použil?

-       výkaz o změnách vlastního kapitálu

Informace o zvýšení či snížení jednotlivých položek vlastního kapitálu mezi rozvahovými dny. Jak se mění vlastní kapitál podniku během určitého období. Obsahuje informace o příjmech a výnosech, které ovlivňují vlastní kapitál (například zisk nebo ztráta, výplaty dividend a kapitálové příjmy).

Analýza poměrovými ukazateli

Ukazatel likvidity - Likvidita podniku je vyjádřením schopnosti podniku uhradit včas své platební závazky. Nedostatek likvidity vede k tomu že podnik není schopen využít ziskových příležitostí, které c při podnikání objeví, není schopen hradit své běžné závazky, což může vést platební neschopnosti a bankrotu.


Ukazatel rentability – rentabilita - výnosnost vloženého kapitálu - je měří těm schopnosti podniku vytvářet nové zdroje, dosahovat zisku použitím investovaného kapitálu. Rentabilita je vyjadřována poměrem zisku k částce vloženého kapitálu.

-       ROA - ukazatel rentability celkového vloženého kapitálu - odráží celkovou výnosnost kapitálu bez ohledu na to za jakých zdrojů byly podnikatelské činnosti financovány.

-       ROE - Ukazatel rentability vlastního kapitálu - vyjadřuje výnosnost kapitálu vloženého akcionáři či vlastníky podniku. Investoři tak mohou zjistit zda jejich kapitál reprodukována s náležitou intenzitou odpovídající riziku investice.

-       ROA - Rentabilita tržeb - tyto ukazatelé vyjadřují schopnost podniku dosahovat zisku při dané úrovni tržeb, tedy kolik dokáže podnik vyprodukovat efektu na 1 korunu tržeb.

-       ROC – nákladovost - Udává o kolik% se změní provozní náklady, změní li se provozní výnosy o 1%.

Ukazatel zadluženosti - Čím vyšší je hodnota tohoto ukazatele tím vyšší je riziko věřitelů

ukazatel aktivity - měří schopnost společnosti využívat investované finanční prostředky a vázanost jednotlivých složek kapitálu v jednotlivých druzích aktiv a pasiv

ukazatel tržní hodnoty - tyto ukazatele vyjadřují hodnocení firmy pomocí burzovních ukazatelů. Účetní hodnota akcií, čistý zisk na akcii, dividendový výnos, dividendové krytí.


Finanční plánování

= soubor činností, jejíž výsledkem je předpověď budoucích efektů finančních a investičních rozhodnutí firmy neboli investiční plán. Účelem finančního plánování je zajištění likvidity firmy.


Finanční plánování obsahuje:

-       stanovení finančních cílů podniku, které zahrnuje analýzu proveditelnosti strategických cílů

-       analýzu rozdílů mezi skutečným a žádoucím stavem

-       soubor opatření potřebných k dosažení cílů


Plánování je nezbytnou součástí procesu řízení a je základem pro výkon ostatních 4 funkcí:

-       organizování - je proces, Na jehož základě jsou zaměstnanci navzájem propojeni ve smyslu dosažení podnikových cílů

-       personalistika - činnost zaměřená na výběr, rozvoj odměňování zaměstnanců podle schopnosti napomoci dosažení podnikových cílů

-       vedení - je zaměřeno na motivaci a kontrolu z hlediska efektivnosti v případě korekce odchylek


Krátkodobé finanční plánování obvykle zahrnuje plánování s časovým horizontem několika měsíců až 1 roku souvisí s běžnou hospodářskou činností plánování toku peněžních příjmů a výdajů.


Dlouhodobé finanční plánování se obvykle uplatňuje v časovém horizontu 2 až 5 a více let. Úkolem je plánování potřeby finančních zdrojů z několikaletým výhledem.


Plánované cíle spojené s fungováním firmy

Členění soustavy podnikových cílů:

-       postavení podniku na trhu - podíl na trhu, jeho růst, získávání nových trendů

-       efektivnost a finanční stabilita podniku – výnosnost, likviditu, tržní hodnotu

-       inovace výrobků, strojů, zařízení, technologií

-       cíle v personální a sociální oblasti

-       ochrana životního prostředí 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: