Finanční řízení podniku


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 31.03.2023

Finanční řízení podniku: moderní metody a trendy   Nývltová Romana, Marinič Pavel

Úvod 

Tato esej se zabývá především základními principy a prvky, které se úzce pojí s finančním řízením podniku.

Jelikož za sebou jako projekt máme už několik akcí, které se po finanční stránce nevydařily, chtěly jsme se vyvarovat jakýmkoliv nedorozuměním u této plánované akce a všech dalších, které nás čekají. Po zhodnocení všech proběhlých eventů jsme si ucelily obraz o tom, že mít nějakým způsobem vytvořenou finanční analýzu je páteří veškerého fungování podniku. Nyní jsme se rozhodly si pevně nastavit krátkodobý finanční plán, kterého se v průběhu příprav a následně po skončení akce budeme moci držet a případně se k němu vracet a vyhodnocovat úspěšnost jeho nastavení. Finanční plán jsme zatím v minulosti nikdy vytvořen pro účel akce neměly, což bylo právě kamenem úrazu a do budoucna se těmto přešlapům chceme vyvarovat nejen dispozicí plánu, ale také znalostmi základní finanční terminologie.

Pro přesnost a teoretický základ, který jsme jako projekt potřebovaly nabýt, byla pro tuto práci vybrána kniha Finanční řízení podniku od autorů Romany Nývltové a Pavla Mariniče, která obsahuje základní teoretické pojetí finančního řízení. 

Podnikatelský projekt Serene vznikl v září roku 2022 a jeho součástí jsou tři členky, z nichž každá má na starost jiný sektor podnikání. Projekt se zabývá především tvorbou, organizací a následnou koordinací akcí. Eventy pořádané agenturou Serene se vyznačují důrazem na estetično, což je i hlavním selling pointem tohoto projektu. Zaměřuje se na veškeré typy eventů a v minulosti spolupracoval například s týdeníkem Respekt, se kterým se podílel na organizaci prezidentské debaty, která proběhla v zimním období. 


Finanční řízení 

Finanční řízení neboli finanční management je stručně řečeno rozhodování týkající se financí. Tkví ve výběru správné varianty zisku externích též interních zdrojů financování a jejich následné užití v souladu s nastavenými finančními cíli podnikání. Cíle podnikání, zahrnující takřka vždy ty finanční, jsou klíčovým ukazatelem dosažených výsledků a zároveň velmi chytrým rozhodovacím nástrojem. 

„Nezbytnou součástí finančního managementu je rovněž měření a hodnocení finanční výkonnosti prostřednictvím finanční analýzy a oceňování (neboť co nelze měřit, nelze ani řídit), a součástí je rovněž finanční plánování.“ (Nývltová, Marinič 2010) 


Finanční plán 

Finanční plán, především ten dlouhodobý, je základním nástrojem dlouhodobého finančního řízení. Dlouhodobý finanční plán má za úkol determinovat optimální strukturu a celkovou výši kapitálu a též jeho efektivní využití. V souvislosti na to napojenou plán vyhodnocuje dosažení základně stanovených ekonomických cílů podniku. 

Podle Nývltové a Mariniče zahrunuje dlouhodobý finanční plán následující kroky: 

  1. sestavení výchozí ekonomické analýzy 
  2. predikci vývoje tržeb 
  3. kapitálové plánování na základě investičního rozhodovacího procesu, zahrnující kapitálové výdaje a peněžní příjmy z investic
  4. promítnutí změn do majetkové bilance 
  5. promítnutí vývoje tržeb a předpokládaných nákladů do výsledku hospodaření
  6. sestavení plánu peněžních toků 
  7. zhodnocení dopadu plánu pomocí nástrojů měření výkonnosti a hodnotového managementu 


Krátkodobý finanční plán 

Krátkodobý finanční plán se sestavuje narozdíl od toho dlouhodobého (jeden rok a více) na méně než jeden rok. Sestavit ho můžeme tedy například na jedno následující čtvrtletí. Proces a jeho jednotlivé kroky se velmi podobají těm jako u dlouhodobého plánu a jsou to dle Nývltové a Martiniče tyto: 

  1. predikce tržeb a plánování inkasa 
  2. kalkulace nákladů a zisků 
  3. identifikace příjmů a výdajů za jednotlivé oblasti 
  4. sestavení výkazu o peněžních tocích 
  5. zjištění potřeby, resp. přebytku finančních zdrojů 
  6. přezkoumání plánu peněžních toků z hlediska zásad financování 

Finanční majetek 

Majetek obecně můžeme dle teorie rozložit primárně na dlouhodobý a krátkodobý. Dlouhodobý (neoběžný) majetek je takový, jehož doba použitelnosti či sjednaná doba splatnosti je delší než jeden rok. Za krátkodobý majetek je považován ten, jehož doba použitelnosti či sjednaná doba splatnosti je při vzniku účetního případu je kratší než jeden rok. 

Majetek se dále dělí dle hmotného (movité i nemovité věci, například stoje, kanceláře, auta) a nehmotného (neuchopitelný majetek, například licence, software, nehmotné výsledky výzkumu). 

Finanční majetek obsahuje aktiva, která podnik pořizuje pro přínos dlouhodobě ekonomického prospěchu, který je naplněn díky výnosů v podobě dividend či úroků.  

Náklady 

Náklady definujeme jako peněžní částky, které firma v daném účetním období účelně vynaložila pro dosažení výnosů. 

„Náklady podniku tedy představují peněžní vyjádření spotřeby zdrojů podniku, tedy materiálu, pracovní síly a financí, pro jeho podnikatelskou činnost v daném účetním období. Náklady musí vždy souviset s příslušnými výnosy.“ (Slavík, 2013) 

Výnosy 

Výnosy rozumíme peněžní prostředky, které firma získala v průběhu svého podnikání během daného účetního období. Mezi výnosy můžeme zařadit tržby za prodej výrobků či služeb, finanční výnosy získané z finančních operací podniku či další mimořádné výnosy (tržby z prodeje majetku firmy). 

Zisk 

Ziskem se rozumí kladný rozdíl mezi náklady a výnosy. Je to hospodářský výsledek firmy, také definovaný jako interně generovaný vlastní kapitál. Zisk může podnik využít buď jako zdroj financování nebo jej vyplácí. 


Závěr 

Díky této práci jsem si uvědomila markantní rozdíly mezi jednotlivými finančními pojmy, ve kterých jsem si dost často nebyla jista. Také již vím, že plánovaná akce skrývá velký potenciál, a že společně s celým projektovým týmem musíme vytvořit jeden velký, komplexní finanční plán, jelikož je to základní kámen pro naše veškeré další počínání. Určitě je žádané vytvořit i více variant takového plánu a to pesimistickou, realistickou a optimistickou. Díky našim stanoveným finančním cílům tak budeme schopny lépe připravit a provést celý event. 

Je třeba dodat, že finanční plán, ať už dlouhodobý nebo krátkodobý, není nehybným dokumentem, a proto by měl být neustále aktualizován dle dané situace a nově nastavených cílů podniku. 





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: