Faktomluva


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 08.02.2024

Faktomluva: Deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět – a proč jsou věci lepší, než vypadají   Anna Roslingová Rönnlundová, Hans Rosling a Ola Rosling

Faktomluva

 

Úvod:

 

V současné době často přemýšlím nad způsoby, jak se ve světě rozhodovat, kterým datům lze věřit a jaký je vlastně opravdový (nezabarvený) pohled na svět. Faktomluva mi v tomto tématu hezky otevřela oči.

 

 

Věci, které jsou ve světe na ústupu:

  1. Legální otroctví
  2. Úniky ropy
  3. Drahé solární panely
  4. Počet lidí s HIV
  5. Dětská úmrtnost
  6. Úmrtí v boji
  7. Trest smrti
  8. Olovnatý benzín
  9. Úmrtí při leteckých nehodách
  10. Dětská práce
  11. Úmrtí při katastrofách
  12. Jaderné zbraně - počet
  13. Neštovice
  14. Emise
  15. Úbytek ozonu
  16. Hlad

 

16 věcí, které se ve světě zlepšují:

  1. Nové filmy
  2. Velikost chráněného území
  3. Možnost volení žen
  4. Hudba
  5. Věda
  6. Sklizeň
  7. Gramotnost
  8. Demokracie
  9. Míra přežití u dětí s rakovinou
  10. Dívky ve škole
  11. Monitorované druhy - chráněné druhy
  12. Elektřina a přístup k ní
  13. Mobilní telefony
  14. Voda
  15. Internet
  16. Očkování

 

Sklon ke strachu nám omezuje úsudek - smrt z důvodu vraždy, terorismu, leteckých katastrof atd. - ani jedno z těchto nebezpečí dohromady nezavinilo ani 1 % úmrtí.

Věci se často absolutně neúměrně zveličují. Např. smrt v důsledku zabití medvědem je vždy trhákem, ale vražda osoby jinou osobou je již běžným faktem.

Dívejme se na čísla a udělejme si obrázek sami.

Investujme čas do věcí, které mohu ovlivnit (problémům předejít) 80/20.

Světový obchod se přesune do Asie a Afriky.

V roce 2040 bude 60 % lidí v produktivním věku žít jinde než na Západě. Západ ztratí svou dominanci.

2027 to bude 50 % na Západě (Amerika a Evropa) a 50 %. (Asie, Afrika)

Je potřeba změnit naše přesvědčení k postavení Západu na světovém trhu.

Čína má vyšší emise než USA a Indie vyšší než Německo - to jsou však celkové emise, ne emise na obyvatele!

Pozor na kategorizaci a generalizaci - jsou nutné pro přehlednost, ale často jsou nesprávné!

Příklad s menstruačními vložkami – v rozvojových zemích by ženy ocenily i standartní levný produkt, který máme v Evropě. V Evropě však společnosti vymýšlí nadstandartní vložky a opomíjí tak velké příležitosti na trhu v Africe. - Potřeba versus zaměření na vychytávky.

Je třeba cestovat, jen tak si dokážeme udělat reálný obrázek o skutečnosti.

Generalizace - noha ve výtahu studentky medicíny Švédsko vs Indie, výtahy se u nás nezvařou, když do dveří strčím nohu, nicméně ne všude to platí… v Indii takto začal výtah studentce medicíny ze Švédska drtit nohu. Pozor na generalizaci.

Investujme do zemí, kde byl v minulých 10 letech vysoký pokrok ve vzdělávání: Ghana, Nigérie, atd.

2% roční zhodnocení přinese zdvojnásobení za 35 let.

3% roční zhodnocení přinese zdvojnásobení za 24 let.

Instinkt jedné perspektivy - myšlenka, že trh kazí regulace a daně, proto bychom měli být vždy proti nim, je mylná! Pozor na jednostranné výklady.

Aktivisté zveličují problematiku, kterou řeší.

Autor podporuje liberální demokracii.

Komplexnost je řešení!

Nejbohatší miliarda lidí stojí za 50 % emisí.

Situace skoro nikdy není tak urgentní, jak se tváří (zákazník tlačí) - skoro nikdy není rozhodnutí "buď, nebo".

Nepodléhejme naléhavosti - často je velmi zbytečná a působí jen jako tlak na nás.

 

Závěr

 

Všechny důležité myšlenky jsem zaznamenal do poznámek výše a budu se jimi řídit v co největší míře. Po přečtení se určitě více zaměřím na rozhodování s velkým množstvím vstupů, abych zamezil zbytečně špatnému rozhodnutí. Kniha i v souladu s mojí cestou do JAR mě ale výrazně nalomila do investování na Africkém trhu, nebo dokonce k rozjetí podnikání mimo Českou republiku v místech s menší mírou byrokracie. Potenciál zde vidím opravdu obrovský a byla by škoda ho nevyužít.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: