Faktomluva - Hans Rosling, Ola Rosling, Anna Rönnlund
Díky knize jsem si uvědomila, proč se tak špatně shoduji s prarodiči u zásadních otázek života a proč je náročné přijmout názory jiných lidí. Každá generace má vlastní hodnoty, kterými se řídí v každodenním životě a které jsou pro ni přirozené a je pro ni těžké pochopit hodnoty odlišné. Měli bychom si proto tuto skutečnost uvědomovat a přemýšlet nad vznikem hodnot u každého zvlášť a respektovat je. Souhlasím s tvrzením, že si minulost příliš idealizujeme.
Faktomluva má velký vliv i v podnikání, zejména pak v orientaci na trhu. Většina inovativních firem se již několik let snaží uchytit na asijských a afrických trzích, ve kterých se bude ekonomika teprve rozvíjet a je zde velký potenciál. Například při plánování práce na těchto trzích si musíme dávat pozor na mnohé naše instinkty, které nás vedou k nedokonalému pochopení tamního prostředí a potenciálně pak ke špatným výsledkům.
Instinkt propasti
· Máme sklony se dívat na věci černobíle
· Máme rádi průměry, myslíme si, že jsou užitečné a pravdivé
· Příběhy opaků nás lákají více
Instinkt negativity
· Více si všímáme špatných věcí než dobrých – „Svět je na tom pořád hůř.“
· Neříkáme, že se život zlepšuje, protože bychom vypadali jako cynici
· Idealizujeme si mládí a myslíme si, že časy už nemohou být lepší
· Na minulost se díváme skrz růžové brýle a nepamatujeme si, že docházelo k hrozným věcem
· Máme pocity, ne věcné úvahy
· Řešme, jak se věci mají, ne jak si myslíme a cítíme
Instinkt lineárnosti
· Styl uvažovat lineárně nám nemusí poskytnout ty správné informace
· Počet poklesu dětí započal již v roce 2000, v budoucnosti bude spíš více dospělých
· Dříve bylo v průměru 5 dětí na 1 matku, z extrémní chudoby se dostala spousta dětí, je možné studovat a existují antikoncepce, lidé tedy nepotřebují a nechtějí více dětí
Instinkt strachu
· Lidská mysl dobře zpracovává příběhy
· Neobvyklé události jsou pro zprávy přijatelnější než obvyklé
· Strachy vyvinuté evolucí pro naši ochranu nám teď občas škodí
Instinkt zkreslení velikosti
· Přemýšlejte, jak s tím, co máte, uděláte nejvíce dobra
· Podhodnocujeme pokrok
· Paretovo pravidlo 80/20
· Většina populace žije v Asii
Instinkt zobecnění
· Každý automaticky kategorizuje a automatizuje
· Vnímáme svět jako „my“ a „oni“
· Zpochybňujte své kategorie: hledejte rozdíly v rámci skupin a jejich podobnostmi, předpokládejte, že nemusí být normální to, co známe my, přestaňte si myslet, že co je dobré pro jednu skupinu, bude dobré i pro druhou
Instinkt osudovosti
· Myslíme si, že náš život je díky geografickým a socioekonomickým okolnostem již dán a nelze ovlivnit
· Své znalosti aktualizujte
· Vědomosti nemají datum expirace
· Hodnoty se skrz generace mění
Instinkt jedné perspektivy
· Nebereme v potaz více vlivů na danou věc
· Prověřujte své názory a hledejte slabá místa svých myšlenek
· Uvědomujte si, co nevíte
· Svět nelze chápat bez dat a statistik
· Pozor na jednoduché idee a jednoduchá řešení
· Řešte problémy případ od případu
Instinkt obviňování
· Když najdeme viníka, přestaneme se dívat na svět jako celek (Asie je největší ekologický ničitel planety)
· Chceme-li změnit svět, musíme pochopit, jak funguje
· Hodíme-li vinu na další osoby, můžeme přijít o možnost poznat skutečnou příčinu
· Poznejte vzájemně působící faktory
Instinkt urgentnosti
· Když jsme ve strachu a pod tlakem, reagujeme neracionálně a myslíme jednostranně
· Skoro nikdy není situace „tak urgentní“
· Strach nás tlačí do okamžité reakce