Hlavní znalosti a myšlenky, které si z knihy odnáším:
Experience Economy je založena na vývoji ekonomické hodnoty:
Skvěle to popisuje následující příklad, který je uveden hned na začátku knihy:
Zapojme do podnikání všechny smysly zákazníků
Smysly, které doprovázejí zážitek, by měly podporovat a umocňovat jeho téma. Čím účinněji zážitek zapojujeme smysly, tím je zážitek zapamatovatelnější. Proto v našem projektu zapojujeme při otevírání dárku ve hře, co nejvíce smyslů zákazníka.
Podporujme pozitivní emoce a eliminujme ty negativní
Náš projekt by se měly snažit vyhnout frustrujícím či negativním zkušenostem a měl naopak podporovat ty příjemné zkušenosti kvůli kterým se k nám zákazníci chtějí opakovaně vracet a šířit mezi svým okolím. Proto se v projektu v každé hře snažíme zákazníka pobavit pomocí vtipu v příběhu nebo ho zaujmout a vzdělat pomocí zajímavostí o víně, které zákazníci mohou v naší webové aplikaci najít. Věříme, že tím budujeme co nejpozitivnější emoce.
Budujte produkty, které se dají jednoduše škálovat
Autoři v knize uvádějí, že bychom se měli snažit o to, aby produkty byli jednoduše škálovatelné. Proto v našem projektu využíváme webovou aplikaci. Je důležité být však se škálováním opatrný, abychom zahltili zákazníky příliš mnoha možnostmi. Také je klíčové odlišovat přizpůsobení a rozmanitost - není to totéž.
Divadlo jako business model
Tuto myšlenku považuji za nejdůležitější: Když si člověk kupuje zážitek, platí za to, že stráví čas užíváním série nezapomenutelných událostí, které společnost zinscenuje - jako v divadelní hře - a které ho nějakým způsobem osobně zaujmou.
Podniky, které ještě neinscenují zážitky, musí pochopit, že kdykoli zaměstnanci pracují před zákazníky, dochází k divadelnímu aktu, který zahrnuje "sekvenci" s "průběhem", "trváním", rytmem a tempem". V knize je popsána řada dramatických technik, které napomáhají charakterizaci a inscenování.
Do budoucna je klíčové, abychom v našem projektu zavedli větší možnost personifikace.
Autoři v knize popisují, že přizpůsobení produktu nebo služby může být cestou k velmi pozitivnímu zážitku. Samozřejmě, že přizpůsobení není celý zážitek, ale hraje velkou roli. Náš projekt by se měl pomocí zážitků snažit o vytvoření jedinečné hodnoty pro zákazníka. Produkt bychom měli navrhovat tak, aby splňoval jeho individuální potřeby. Pokud náš projekt takovou jedinečnou hodnotu bude poskytovat, tak se velmi výrazně odlišíme od konkurence a možná to lze považovat za neférovou výhodu.
Kniha obsahuje opravdu mnoho příkladů a případových studií, ke kterým se budu v průběhu mé podnikatelské cesty určitě vracet.