Everyday Sexism


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 18.12.2022

Everyday Sexism   Laura Bates

Předem se omlouvám, že je esej opět česko-anglická. 


Knihu jsem nezačala z důvodu toho, že bych ji potřebovala k nějakému projektu. Četla jsem ji, protože jsem začala cítit nespravedlnost a nehezké chování (slušně řečeno) v běžném životě. Cítila jsem, jak mi každé “nechtěné” šáhnutí, pokřiknutí a poznámka od cizích mužů pokřivuje vnímaní na svět a moje hranice toho, co si nechám líbit, se posouvá. Začalo se to stávat součástí mého života, denní rutinka… Ve tu chvíli jsem si začala všímat i sexismu v médiích a marketingu obecně. Přišla ke mně úplně na zavolanou tahle knížka a já se ji okamžitě chytla. 


Neplánovala jsem z ní psát esej. Ale klasicky jsem si ji celou olepítkovala a měla nutkání si ji někam shrnout. Navíc jsem si uvědomila, že ji přeci jen můžu propojit s Tiimi. 


Začnu trochu úvodem do tématu. Pár faktů a jsme všichni na jedné vlně, o čem tu mluvím a jaký problém to je. 


“After experiencing workplace sexual harassment only 27 per cent of women reported it to someone senior.”

Slater & Gordon, 2013


“Of women seriously sexually assaulted during their time at university, only 4 per cent reported it to their higher education institution and only 10 per cent to the police.”

National Union of Students (NUS), Hidden Marks survey, 2010


“In the City of London the pay gap rises to 33 per cent.”

Fawlett Society, 2013


“60 per cent of women in the UK have had a male colleague behave ´inappropriately´ towards them.”

Slater & Gordon, 2012


V knize jsou kapitoly o okřikování na ulici, obtěžování v rodině, o tom, co zažívají už malé slečny… to vše jsou témata, která by si měl každý přečíst, ale já bych to přece jenom ráda vztáhla více na Tiimi a jak my s informacemi můžeme naložit. Rozhodla jsem se je propojit s marketingem a komunitou. 


Na jedné stránce jsem našla checklist bodů, na které je dobré si během tvoření kampaní, dávat pozor. Proč? Protože pokud např. vypustíte do světa něco jako je toto, je možné, že si tím zavřete vrátka před velkou skupinou lidí a váš brand už může být nenávratně očerněn. 


Příklad otázek, které si můžete klást např. při tvorbě kreativy:


Pro firmu je určitě důležité, aby zákazníkům ukazovala, že sexistická není a může k tomu použít spousta takových checklistů a návodů, ale pokud tak uvnitř fungovat nebude, bude práce s maskováním náročná a stejně se to nakonec provalí (Podobně jako H&M a jejich greenwashing). 


“Even though I am an experienced businesswoman, I feel I can't say anything. It's my choice: tell him to please not touch me and create a fuss, making things awkward with my clients, or stay quiet. I stay quite.” 


“Young women are consuming something like 10,000 messages a day from brands. Think about the collective impact that can have when the same things are being said over and over again, which are usually: Be thinner, be blonder, be more feminine, be hairless, be whiter.”


O tom, abych se dozvěděla, jak moc se sexismus v marketingu stále vyskytuje, jsem si objednala knihu: Brandsplaining: Why Marketing is (Still) Sexist And How To Fix It, tak více se dozvíte v eseji z této knihy. 


Máte pocit, že u nás v Tiimi je klídeček a nic takového se neděje? 


V jednu chvíli se v Tiimi plánovala akce, kde proti sobě měly stát různé týmy a utkat se v jedné z oblíbených her. Pro tuto akci vznikly plakáty, které se mimo jiné i pověsily různě po škole a sdílely se na sociálních sítí. 


Náhodou jsem byla v Tiimi, když se tyto plakáty tvořily. Slyšela jsem pouze hodnocení slečen, které se měly na plakáty dát a komentování toho, že pokud vypadá slečna tak a tak, naláká to určitě více mužských zájemců. 


Co to mělo za výsledek? Já osobně jsem na akci nedorazila, narazit na takový plakát i bez znání těchto podrobností bych nedorazila, i přesto, že bych byla cílová skupina. 


Proč? Odpověď bychom našli přesně při zodpovězení otázek z checklistu. Hrát týmové hry nemusí jen muži, v kamarádských partách jsou (opravdu překvapivě) i ženy, dokonce tam najdete jiné slečny než jen vysoké blondýnďaté bělošky… 

 

Shrnutí knihy.

Pro mě kniha byla extrémně depresivní. Střídalo se mě naštvání a zhnusení. Myslím ale, že pro někoho, kdo se s žádnou formou sexismu nesetkal (nebo si to aspoň myslí), může být tato kniha přínosná. Pomůže se vcítit do ostatních a pochopit některé vzorce chování.


Trochu mi chybělo nějaké rozuzlení, šťastná kapitolka na závěr, že to přece jenom bude dobrý a všechno dobře dopadne. Ale možná to tak zkrátka není. Tento problém se nevyřeší jen tak sám od sebe.. je potřeba, aby lidé šli a vymezili se proti tomu, co se jim nelíbí. Proto se mi mi moc líbí, že i v Tiimi se v nižších ročnících se toto řeší. 




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: