Emoční inteligence


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 04.01.2024

Emoční inteligence | Proč může být EQ důležitější než IQ   Daniel Goleman

Proč jsem si knihu vybral?

Před pár týdny jsme si naplánovali TS, na kterém jsme chtěli probírat emoční inteligenci. Co to přesně je, jaký má význam, jak ji používat, jak ji trénovat, a tak dále. O emoční inteligenci jsem četl již dříve velmi okrajově v několika knihách o leadership, ale vždy se jen naťukla. Tak jsem se rozhodl, že v rámci přípravy na TS si zjistím více. Když jsem byl v NTK a psal jsem svou bakalářskou práci, tak jsem narazil v regálu na tuto knihu a prosti ji zkusil. 

Zároveň osobně vím, že emoční inteligenci jsem neměl přirozeně vysokou a rozhodně se postupem času silně vyvinula a potřebuji na ní pracovat dál. Zároveň jde o zásadní vlastnost dobrého lídra. 


Poznámky z knížky 


Trocha biologie

  • zvládání emocí a práce s nimi je boj mezi amygdalou, která jimi hýbe - nekontrolovaně je vyvolává a frontální mozkovou kůrou, které je rozpoznávají a kontrolují - když je narušeno spojení mezi nimi nedokážeme s emocemi pracovat či je rozpoznávat
  • "necháš se unést" - tvoje amygdala se nechala unést a neexistovala část mozku, která by zapla sebekontrolu a uvědomění k odstoupení od situace


5 oblastí emoční inteligence

  • Znalost vlastních emocí
  • Zvládání emocí
  • Schopnost motivaovat sám sebe
  • Vnímavost k emocím jiných lidí
  • Umění mezilidských vztahů



3 typy lidí podle sklonů k přístupu k vlastním emocím 

Základem EQ je zvládání sama sebe...

  • Lidé sebeuvědomělí - nelpí na špatné náladě, mají vysokou vnímavost a lépe emoce zvládají
  • Do této kategorie patřím v pracovních záležitostech, či při skupinové práci, nebo v jakémkoliv kolektivu
  • Lidé sebepohlcení - často v zajetí svých emocí, nedokážou uniknout a moc pro to nedělají, často se cítí přemoženi svými emocemi
  • Do této kategorie někdy patřím já při vlastních problémech -> momentálně s tím začínám silněji pracovat nastavením návyků jako je cviční a malé úspěchy v podobě naplňování úkolů a výzev
  • Lidé akceptující - ti si uvědomují, jak se cítí ale nic s tím nedělají - často vede k rezignaci a poddání špatné náladě


Práce s emocemi

  • Jak bojovat se špatnou náladou? 
  • Bylo zjištěno, že jednou z neúčinnějších metod jak se zbavit špatné nálady či lehké deprese je fyzická aktivita. Působí však nejlépe u lidí lenivých, kteří necvičí tak často. 
  • Malý triumf
  • To jsem nedávno použil na větší škále, kdy jsem měl dlouhodoběji špatnou náladu a díky povedenému BG jsem s náladou opravdu vystřelil nahoru

Kritika 

  • základ dobrého manažera je dobré předávání zpětné vazby
  • Konkrétní (platí pro chválu i kritiku)
  • Nabídnout řešení
  • Kritizujte z očí do očí
  • Buďte citliví


Kniha pouze potvrzuje principy Radikální otevřenosti, podle kterých jednám již od prvního ročníku. Za nejdůležitější aspekt považuji nutnost být konkrétní. To totiž přidává zpětné vazbě na objektivnosti a pochopitelnosti. 


Stres

  • Stres, úzkost a napětí způsobuje nejen psychické ale i fyzické problémy, dlouhodobým působením je poškozován mozek, může vést k problémům s trávením a další neduhy. 
  • To stejné platí i pro pesimismus
  • Jak s tím pracovat
  • Citová podpora
  • Tady se projevuje to, že lidé jsou tvorem společenským a velmi funkčním způsobem zbavení se negativních emocí je podpora od ostatních, ,tomu se lze vypovídat a cítit podporu


Praktično

  • Emoční inteligenci lze trénovat
  • Jelikož základem je pohled do nitra tak např. zapisováním emocí do deníčku a reflexe na ty situace - hledání příčin atd…
  • Sám toto již nepoužívám, ale na prvních TS, které jsme v prvním ročníku měli jsem si to pozoroval
  • Vždy když cítíme nějakou silnou emoci tak se naučit "poodstoupit" ovládnout se a zhodnotit jak se cítíme a nenechat se zbytečně unést
  • Tím, že budeme znát a "ovládat" sami sebe, tak potom můžeme začít koukat po ostatních
  • Skrz spolupráci
  • Týmová práce nás nutí k pilování emoční inteligence a sociálních schopností již z toho základního důvodu nutnosti naučit se vycházet s ostatntími
  • Já osobně jsem se díky týmové spolupráci diametrálně posunul od začátku studia
  • Používání semaforu
  • Červená - zastav se a přemýšlej, než začneš jednat
  • Žlutá - vyjádři své pocity, stanov si pozitivní cíl, promysli si různá řešení, zvaž následky
  • Zelená - realizuj
  • pozitivní myšlenky a optimismus hory přenáší
  • jak něco jako manifestace tak dobrá nálada způsobuje to, že jsme emočně způsobilejší a nekonáme zbrkle či v afektu
  • zároveň nás ostatní vnímají také mnohem lépe
  • Když se cítíme špatně, uvědomit si to, zjistit proč a začít s tím něco dělat - být sebeuvědomnělým



V celé knize vidím velké spojitosti se Suspendingem v dialogu. Práce s emocemi není totiž důležitá jen v osobním či rodinném životě, kterému se kniha primárně věnuje, ale i v kontextu týmového učení. Potlačení a pozastavení se nad tím jak se cítíme a přiměřené reakce musí fungovat i v dialogu, jinak bychom se nikam neposunuli. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: