Ekonomika nejen k maturitě


2 body

Hodnocení: 80 %

Přidáno: 16.01.2021

Ekonomika nejen k maturitě   Otto Münch, Petr Klínský

Proč jsem si knihu vybral?


Na našich družstevních schůzkách se stále častěji dostáváme k diskuzím ohledně daní nebo do oblasti finančního řízení. Vždy se mi vybaví znalosti z těchto oblastí od mého profesora ekonomiky na střední škole, bohužel jsem spoustu věcí zapomněl. Proto jsem se rozhodl vrátit ke knize, kterou můj bývalý pan profesor ekonomiky osobně napsal a zopakovat si problematiku, kterou v družstvu řešíme.


Soustava daní v ČR - Přímé a nepřímé daně 


Přímé daně


Tyto daně se srážejí z našich příjmů. Jejichž výše závisí na výši našich příjmů nebo na majetkové situaci. K přímým daním patří:


  1. Daň z příjmů
  2. Daň z nemovitých věcí
  3. Daň z nabytí nemovitých věcí
  4. Daň silniční


Nepřímé daně


Tyto daně jsou obsaženy v cenách výrobků a služeb. Výše těchto daní nezávisí na našich příjmech, ale na tom, kolik výrobků a služeb nakoupíme. Daň za nás vybírá prodávají výrobků a služeb a také je odvádí. K nepřímým daním patří:


  1. Daň z přidané hodnoty
  2. Spotřební daně
  3. Ekologické daně


Daňové tvrzení a placení daní


Pro každou daň je stanoven:

  • termín podání daňového tvrzení
  • termín zaplacení (včetně případných záloh)


Daňové tvrzení je:

  1. Daňové přiznání - uvádí výpočet daně, případné zálohy a daňovou povinnost (tedy částkou, kterou naše družstvo musí celkově správci daně odvést)
  2. Hlášení - připojuje se k daňovému přiznání, obsahuje doplňující údaje k dani.
  3. Vyúčtování daně - je obvyklé, pokud plátce má povinnost odvádět daň za poplatníky. Shrnuje, kolik bylo poplatníkům sraženo a kolik bylo odvedeno správci daně. 


Zdaňovací období může být roční, čtvrtletní nebo měsíční. Pro každou z daní je stanoveno, do kdy po skončení zdaňovacího období se má podat. Podle toho rozlišujeme daňové tvrzení:

  • řádné - naše družstvo ho podá ve stanovém termínu. Pokud ho podáme více než 5 pracovních dnů po termínu, tak nás čeká pokuta.
  • opravné - opravuje chybu, kterou jsme zjistili ještě v termínu pro odevzdání tvrzení daně. Ruší předchozí tvrzení.
  • dodatečné - opravuje chybu, kterou jsme zjistili později. Opravují se v něm jen chybné informace a uvádí se jen zjištěná odchylka a ne celá částka. 


Jako družstvo máme povinnost podat daňové přiznání a daň do konce března zaplatit. 


Jaký je rozdíl mezi plátci a poplatníky DPH?


Plátci DPH jsou většinou fyzické nebo právnické osoby, jejichž obrat přesáhl za předcházejících 12 měsíců 1 000 000 Kč, zatímco poplatníci DPH jsou všichni, kteří nakupují zboží nebo služby od plátců daně.


Naše družstvo je neplátce DPH můžeme se tedy setkat s těmito případy:


Pokud od projektu družstva bude zákazník kupovat produkt nebo službu, tak jako neplátci nepřipočítáváme k ceně DPH na výstupu, jde tedy o konečnou částku. Na druhé straně neexistuje žádná daň na vstupu.


Pokud nám jako družstvu bude někdo něco prodávat a bude to plátce DPH, tak většinou platí, že jestliže plátce prodá zboží neplátci, pak připočte k ceně DPH na výstupu a požaduje od kupujícího cenu včetně daně. Družstvo tedy zaplatí celou částku a nemůže si daň na vstupu odečíst.


Náklady a výnosy


Většinu našich projektů nutí konkurence snižovat náklady, abychom dokázali na trhu uspět.


Jak tedy můžeme snížit náklady v projektech?


Snižování variabilních nákladů

V prvé řadě můžeme snížit spotřebu materiálu. Toho docílíme tak, že v projektu budeme potisk vyrábět a řezat efektivněji, aby nedocházelo ke zbytečnému odpadu. Také můžeme zapřemýšlet o snížení nákupní ceny nebo o užití vhodnějších druhů potisku.


Dále pak můžeme snížit mzdové náklady. Cílem je snižování pracnosti tak, aby při nižší potřebě lidské práce mohlo být produkováno více výrobků nebo služeb. To většinou vyžaduje využití moderní techniky a výrobních postupů.


Snižování fixních nákladů

V tomto případě autor uvádí pouze snižování odpisů. 


Jak zvyšovat výnosy našich projektů?


Máme dvě základní možnosti, jak můžeme vyšších výnosů dosáhnout:


První možností je zvýšení prodeje, aby byly naše produkty nebo služby na trhu úspěšnější. Druhou možností je zvýšením ceny. Tato možnost je ovlivněna situací na trhu. Vždy v projektu musíme při zvyšování ceny zvážit, zda růst ceny nepovede k výraznějšímu poklesu prodeje.


Co se mi na knize líbilo?

Kniha je velmi dobře strukturovaná a pro všeobecný přehled o ekonomice bych ji doporučil každému.



Hodnocení: 80 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Petr Klínský - 27.02.2021 - 13:35


Zdravím, jsem rád, že kniha je užitečná i pro skončení školy. Věřím, že znalosti v ní budou pro družstvo užitečné:-)

Jana Švecová - 19.01.2021 - 17:16


Super, jako podnikateli se ti tyto znalosti rozhodně budou hodit! Je vše v knize ještě aktuální? Jak jsi znalosti z knihy využil v projektu?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Společnost

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

28.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: