Dilema


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 12.04.2023

The Innovator’s Dilemma   Clayton M. Christensen

Proč jsem si vybral tuto knihu? 

 

Knihu jsem si vybral, jelikož potřebují naplnit svůj reading program pro oblast kreativity ve skill profilu. Tedy alespoň 12 bodů z knížek zabývajících se tématikou kreativity a inovací. Nastavené podmínky pro mě tedy hrály největší faktor při volbě této knihy. 

 

 

Obsah 

 

Tato přelomová kniha se zabývá myšlenkou převratných inovací a jejich vlivem na podniky a jednotlivá odvětví různých trhů. Autor, profesor na Harvard Business School, v knize vysvětluje, proč se zavedené podniky s dominantním podílem na trhu často nedokážou přizpůsobit novým a převratným technologiím, což je vystavuje nebezpečí ztráty zákazníků, kteří přejdou k novým konkurentům.

 

 

Autorova teorie je založena na rozdílu mezi převratnými a udržitelnými inovacemi. Typem inovace, který většina podniků zná, je udržitelná inovace, kdy je současná technologie zdokonalována a v průběhu času se na ní buduje více a více zlepšováků. Tento druh inovací pomáhá zavedeným podnikům udržet si podíl na trhu a rozšiřovat svou nabídku prosuktů či služeb. Drobné úpravy položek, jako jsou chytré telefony, počítače, automobily a další technická zařízení, jsou dokonalým příkladem udržitelných inovací. 

Naopak disruptivní inovace mění existující trh tím, že přináší novou technologii, která je sice zpočátku méně efektivní než stávající, ale má další výhody, díky nimž je atraktivní pro jinou skupinu spotřebitelů. Nová skupina zákazníků si disruptivní inovace všímá, protože je často levnější, jednodušší a pohodlnější než starší technologie. Příkladem disruptivní inovace je vynález osobních počítačů, digitální fotografie a streamování hudby přes internet.

 

Autor říka, že jsou zavedené podniky často zaskočeny převratnými inovacemi, protože se příliš zabývají zdokonalováním své současné nabídky, než aby se zabývaly potenciálními novými technologiemi a trhy. Zavedené podniky jsou opatrné při investicích do nových technologií, protože chtějí naslouchat svým současným spotřebitelům a soustředit se na jejich udržení. V důsledku toho se vystavují riziku ze strany vznikajících nových konkurentů, kteří jsou připraveni investovat do převratných inovací.

 

 

ATP

-       Dá se říct, že inovace našeho skill profile je jedním z příkladů inovace disruptivním, jelikož došlo ke změně celého systému, kdy dříve byl skill profile (samotný popis jednotlivých levelů postupu) oddělený od záznamového archu a došlo k proojení těchto dvou dokumentů za účelem jednoduššího porozumění. Dá se zde polemizovat, že obě inovace již existovali – avšak né v této podobě (sloučení všech dokumentů do jednoho). 

-       Příkladem udržitelné inovace je například způsob vedení našich TS – kdy jsme postupem času zkoušeli co nejvíce možností a došli k té co nám nejvíce vyhovuje a soustředili jsme se dále tedy primárně na inovování této varianty. 

-       Schopnost podniků narušit samy sebe, aby se udržely na špičce, je jedním z hlavních ponaučení, které si z této knihy odnáším.

-       Firmy musí být připraveny vynakládat peníze na nové technologie a zkoumat nevyužité trhy, i kdyby to mělo znamenat obětování jejich současného zboží. 

-       Naslouchat svým zákazníkům, ale nestát se jejich vězni! 

-        

 

Závěr

 

Povinnou četbou pro každého, kdo se zajímá o podnikání, technologie nebo inovace!  Pohledy, které zde autor jsou podnětné a praktické. Je velmi důležité pochopit rozdíl mezi disruptivní a udržitelnou inovací, protože osvětluje, proč některé podniky uspějí, zatímco jiné neuspějí. Podniky mohou díky pochopení těchto myšlenek lépe posoudit, kam alokovat své zdroje a jak si udržet konkurenceschopnost. 

 

 

 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: