O dialogu po TAPu kolují fámy, že je to opravdu težká kniha na přečtení, proto jsem se jí dost dlouho vyhýbala. I když jsme na ní měli jednou TS a načerpala jsem z ní i tak dost, na přečtení jsem si troufla až teď.
V knize Isaacs popisuje základní role dialogu, které jsou přihlížející, hýbatel, odpůrce a následovník. Tyto role se vzájemně prolínají a mění, což odráží dynamiku dialogu. Praktiky, jako je naslouchání, respektování, pozastavení a vyjádření, jsou klíčové pro úspěšný dialog. Tyto principy se snažím začleňovat do svého života, i když nemám zatím příliš velké zkušenosti s jejich aplikací.
Naslouchání - je pro mě výzvou, protože mám často potřebu lidem radit a pomáhat a dávat jim svůj pohled na věc. Při respektování - rozdílných názorů a rozhodnutí druhých jsem na tom dobře ale stále se učím, jak volit správná slova. Pozastavení - nebýt zaujatá a reflektovat vlastní chování, je pro mě cenným cvičením. Vyjádření - se přesně a jasně mi dělá asi největší problém, často těžko nacházím slova, nebo se zakoktávám a zbytečně zamotávám do vět a potom nic nevyzní tak jak bych si přála.
Isaac zmiňuje stavební prvky dialogu: naslouchání, respektování, pozastavení a vyjádření. Tyto prvky jsou klíčové pro vytvoření "Containeru" – ideálního prostředí pro dialog. Znalost rolí a principů je důležitá, ale stejně tak i ochota účastníků se jich držet. Věřím, že náš tým má potenciál pro efektivní dialog.
Odpoutání se od pevné struktury a více se soustředit na obsah by mohlo otevřít nové možnosti. Osobně cítím, že tohle nám v průběhu let dělalo největší problém. Snažili jsme se být až moc organizovaní a efektivní až to nakonec postrádalo smysl. Z training sessions se stali strukturou a agendou spíš business meetingy se vzdělávacím nádechem. Ve třetím ročníku jsme od toho ale zase upustili TS už nebyli tak pevně strukturované a myslím, že jsme našli dobrý balanc.
Také jsme na některé TS zkoušeli odložit kompletně elektroniku. Což byl za mě zajímavý switch. Já sama se občas nachytám jak utíkám, když mi přijde zpráva, mail nebo mi někdo volá. Takhle jsme byli všichni na 100% přítomní.
Z Isaacsova popisu polí konverzace vidím, že náš tým se většinou pohybuje v rovině diskuze a ještě máme prostor pro rozvoj dialogu.
Dialog je dovednost, kterou si můžeme osvojit a využívat ve prospěch celého týmu. Myslím si, že k pochopení této knihy a efektivnímu využití dialogu je potřeba si ho v rámci Tiimi trošku ozkoušet a až poté přečíst knihu, porovnávat a všímat si toho, co by náš tým mohl zlepšit, co děláme jinak a v čem se nám naopak daří.