Úvod
Aby GimiTimi splnilo Sticker, tak jsem se dokopala k dočtení Dialogu. Kniha je samozřejmě skvělá a obohacující, ale jsem stále slabší čtenář a je na mě hodně náročná. Esej jsem pojala formou pozorování dialogu na našem posledním TS.
ATP Reflexní TS
Role dialogu v GimiTimi
Na začátek jen zdůrazním, že se to mění, role v dialogu nejsou striktně oddělené nebo statické a tak i my mezi rolemi volně přecházíme. Při pozorování jsem si všímala kdo je převážně v jaké roli.
Řečník: Řečník je osoba, která aktivně vyjadřuje své myšlenky, názory a zkušenosti. Jeho nebo její úlohou je sdílet svůj pohled na danou problematiku a přispívat k rozvoji diskuse.
Posluchač: Posluchač je osoba, která se soustředí na naslouchání řečníkovi. Jeho nebo její úlohou je aktivně vnímat, co řečník sděluje, a snažit se porozumět jeho nebo jejím pohledům. Posluchač je důležitý pro podporu empatie a porozumění v dialogu.
Facilitátor: Facilitátor je osoba, která usměrňuje průběh dialogu a pomáhá udržovat konstruktivní a respektující atmosféru. Jeho nebo její úlohou je podporovat rovnocennou účast všech účastníků, udržovat tok dialogu a pomáhat vyřešit případné konflikty nebo problémy v průběhu konverzace.
Pozorovatel: Pozorovatel je osoba, která se aktivně účastní dialogu, ale v jiné roli než jako řečník nebo posluchač. Jeho nebo její úlohou je pozorovat průběh dialogu, všímá si dynamiky, interakce a případných vzorů, které se objevují. Pozorovatel může přinést cenné poznatky a příspěvky na základě svého vnímání.
Reflektant: Reflektant je osoba, která se zaměřuje na reflexi a zpětnou vazbu v průběhu dialogu. Jeho nebo její úlohou je pomáhat zkoumat myšlenky, názory a procesy, které se v dialogu odehrávají. Reflektant klade otázky, vyvolává introspekci a podporuje hlubší porozumění a učení.
4 praktiky dialogu
Pro úspěšný dialog musíme ovládnout/zahrnout všechny tyto praktiky.
Naslouchání
Respektování
Suspendace
Vyjádření
Úrovně dialogu – Jde o to, abychom se v dialogu snažili dostávat výš a výš v úrovních
I. úroveň – sociální nebo jiné normy nám brání říkat, co si opravdu myslíme, lidé neříkají to, co si myslí.
II. úroveň – lidé říkají, co si opravdu myslí, lidé bojují o správnou perspektivu, chybí reflexe nad tím, co se děje
III. úroveň – lidé mluví sami za sebe, lidé necítí povinnost souhlasit, či odpovídat
IV. úroveň – zažíváme kolektivní flow, spojují se lidé s odlišnými názory
Z předchozího zhodnocení a zamyšlení mi vychází, že jsme na tomto TS byli mezi 2. a 3. úrovní. Myslím, že této úrovně kolísavě dosahujeme obecně. (TS nebylo extra výjimkou)
Závěr
V čem se můžeme zlepšit?