Dialog - Umění myslet společně


3 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 21.09.2021

Dialog   William Icaacs

 

Proč jsem knihu přečetl :   

 Knihu jsem přečetl z důvodu její důležitosti pro mé studium  a její kompletní provázání se strukturou studia . Tato kniha předává esenciální znalosti , které mne budou provázet po celé studium. Kniha má v sobě velmi bohatou teorii na to jak Dialog praktikovat , jaké výhody nám přináší a hlavně  předává důležitost toho jak je silné a kreativní přemýšlet společně.  Tím pádem motivace k přečtení této knihy vznikala z důvodu touhy lépe porozumět struktuře mého studia a stejně tak touhy umět používat techniky dialogu pro  úspěšné řešení interních problému v naší společnosti. Kniha mi trvala přečíst velmi dlouho , protože neustále mne provázela bariéra anglického jazyka , přičemž jsem měl možnost se zase něco nového v anglickém jazyce naučit  .   

 

Obsah knihy   a její vliv na mě 

V první části knihy se dozvíme co je dialog a jakým způsobem je strukturován a veden.  

Je podstatné pochopit ,že problém řešený v dialogu si nemůžeme brát osobně a není naší součástí , tak jedině se můžeme uvolnit a na problém nahlížet z více perspektiv.  Je zde uvedena také informace o dávném , historicky dohledatelném faktu o využití technik dialogu v pradávných kulturách a civilizací . Pro příklad staří Řekové či  domorodé africké kmeny již využívali tradice a rovného slova ( nutnost , aby každý člen byl vyslyšen se stejnou váhou respektu).  

 

 

 Role nutné k vedení Dialogu 

Mover - Otevírá a podněcuje řešení definovaného tématu - nastavuje dynamiku  dialogu   

Folower - Podporuje projednávanou myšlenku a dále ji rozvíjí  

Oposer - Nesouhlasí a neakceptuje projednávanou myšlenku za účelem nalezení nové alternativy či  možnosti detekování možného  ( neviditelného ) problému  

Bystander  .- Přispívá do dialogu svým nezaujatým názorem  a spíše přináší nový přístup k  

 

Navazuje část zaměřená na  nadčasové komunikace jež  praktika a zároveň uměním . Je rozdíl mezi vedením dialogu a jiné konverzace , zapojení se do dialogu znamená zapojit sebe a přispět sebou do průběhu konverzace.  Jsou tu jasně definované praktiky , které definují dialog jak má být. Je důležité mít jasný postoj jak se díváme na svět. Bez porozumění nemůže být dialog funkčním. Bez teorie nejde udržovat průběh dialogu. V této  části knihy  jsem se dozvěděl  proč  a jak  je nutné zaprvé otevřít sebe - je důležité nevinit ostatní z chybovosti ale spíše vyhledat alternativu jak problému společně předejít a přejít ho společně. Někdy je člověk naštvaný ze situace a viní ostatní - Dialog se nám snaží ukázat , že za problém si mohu také sám. 

 

 Bez praktických znalostí je nemožné být součástí dialogu a to z vlastní zkušenosti vím ,   mám četný zážitek z TS-ka kdy bez nutné a věcné přípravy nemám pojem o projednávané tematice a horko těžko mohu přispět do řešení problému . Na druhou stranu zas vím , že pokud si udělám věcnou přípravu  tak se v poli konverzace cítím dobře a uvolněně .  Je nutné být plně vědomí svého jednání.  Konverzace , která je pravdivá mluví vlastním hlasem. Každý dostane pocit , že se děje něco důležitého. Je nutné vytvořit disciplínu .  Globálním prostředkem  společnosti je a byla vždy konverzace, která vede k pochopení problému . V jižní Africe stále probíhají komunitní shromáždění - všichni můžou promluvit , všichni jsou vyslyšeni - klíč ke zdravé společnosti .  Je nutné myslet přirozeně - nutné hlavně pochopit ostatní a pak být pochopen.  Toto je první konec části knihy  . 

 

 

 

V další části knihy jsem pochopil jak důležité je poslouchat a naslouchat ostatním. Kniha stejně tak vysvětluje , že naslouchání musí být aktivní a né jak jsme možná někdy z konverzace  zvyklí . Je rozdílem pokud někdo plně naslouchá a snaží se pochopit sdílený význam a tím pokud k někomu promlouváme a jeho zažitou reakcí v průběhu konverzace je přitakání - ,, EHMM,, ( CITOSLOVCE) KDY KNIHA VYSVĚTLUJE , ŽE TAKOVÁ REAKCE DÁVÁ NAJEVO , ŽE POSLOUCHAJÍCÍ NEMÁ ABSOLUTNĚ POJEM O TÉMATU , DŮLEŽITOSTI TÉMATU , AČKOLI TO DĚLÁ PROTO ABY DAL NAJEVO SVOU POZORNOST , JE TOMU NAOPAK. U dialogu musí vždy  začít sám u sebe - otázkami - jak umím naslouchat sám sobe , a  zda umím používat svůj vnitřní hlas. 

 

Zásadní poznatky z Dialogu a aplikace znalostí do  praxe :  

 

základními pilíři dialogu jako činnosti jsou 3 důležité faktory na kterých je postaven celý proces dialogu-   

naslouchání -  je nutné naslouchat a né jen poslouchat , být plně vědom druhých  , abychom pochopili co druhý opravdu chce říct a co cítí  

 

pozastavení se - je nutné se podívat na systém a analyzovat podnět problému , neuspěchat své rozhodnutí  

 

respektování - je nutné být laskavý ke svému okolí - je žádoucí vybudovat si vztah - jednat s úctou  

 

Vyjádření - nutné mluvit pravdu - mluvit pravdu svým vlastním hlasem  

  

Tyto postupy by měli být dodrženy všemi účastníky pro udržení kvalitního a bezpečného prostředí pro efektivní plynutí dialogu.  

 

Velmi zásadní roli hraje také důvěra a udržování safe space , což je abstraktní  prostor , kdy všichni víme , že nikdo z nás se nevyjadřuje na základě ublížení , ponížení ostatních ale spíše se vyjadřuje k problému samotnému . Jak jsem již zmínil , je důležité  se od problému odosobnit a uvědomit si že problém , názor , nemusí být nutně naší součástí. Pro jsem také následně dospěl  poznání , že pokud se někomu nelíbí můj názor , pohled na věc , nemusí to nutně znamenat , že má problém se mnou a nemusím tak do toho zbytečně tahat emoce , které vytvářejí zbytečné domněnky a vzbuzují konflikt, který není potřebný.  

 

Pokud se Dialog vede jak má , tak se v jeho průběhu efektivně rozpouštějí problémy - vlivem otevřené a respektující konverzace - která probíha podle pravidel a vzájemného respektu.  


 Trust the proces !!!! 

 

Jako další  část knihy , která mne zaujala byla část věnována respektu a jeho vlivu na naše prostředí.  Respekt není  pasivní aktivita - musí být aktivní -( užívat jej vědomě) . Respekt vyžaduje pozorování a podrobení se druhé osobě- uvědomění. Akt respektování nás zve k tomu aby jsme viděli ostatní jako legitimní. Nemusí se nám líbit co ostatní  říkají ale nemůžeme popřít jejich osobnost.  Respekt také znamená ctít hranice lidí , když respektuješ tak neobtěžuješ - nevyrušuješ. Když někoho respektujeme - mohou nás něco naučit a to je podstatou sdíleného učení  . 

 Zkusme zacházet s osobou vedle nás jako s učitelem .  Ptát se sebe , co mne může každý naučit , nasloucháním takto můžeme najít nové a užitečné informace. Všichni jsou součástí celku a tím i součástí nás.  Princip souvislosti  - Všude kolem nás je existující celistvost života - vesmír je nedělitelný celek . Zahrnutím tohoto principu v dialogu jsme schopni nekoukat po tom co je třeba změnit ale spíše po tom co je potřeba zachovat.   

Hledáním souvislostí  v těžkých situacích jsme schopni spíše udržet pozornost. To co se děje se děje z našeho společného zdroje.  Svět je složený z neoddělitelných částí , které na sebe vzájemně působí.  svět je  nedělitelný celek .  Dialog nás tím naučí vnímat celistvost.  Lidé přirozeně selektují dle sebe , ale je důležité být účasten celku a naslouchat mu.   

Nalezení ticha v sobě je dalším důležitým aspektem , který vede k úspěšnému naslouchání a nastavení respektu.  Do světa všichni zapadáme , jsme jeho  součástí. Je důležité pochopit , že je špatně vinit ostatní za chyby ale je důležité vidět své chyby a pracovat s nimi - největším nepřítelem není nikdo jiný než já sám svým.  

 

Další praktika pro budování respektu : Dialog nastavuje praktiku - koukejme na všechno jako by to bylo nesrozumitelné - nesnažme se milovat vše co kdo říká- je lepší vidět vše zvláštně - možnost pochopení další osoby  úplně jinak, než pokud by jsme zaujali klasickou pozici kritiky . Přemýšlejme o někom  koho nechápeme -  to nás může přivést k pocitu nalezení společných  věcí a finálnímu odhalení spíše pozitivních a funkčních  možností .  

Důležité je při Dialogu - ovládat  napětí - nereagovat zbytečně impulzivně - nevysekávat kde je pravda - zbytečná reakce může vyvolat konflikt - a je nutné mít kapacitu pro udržení respektu. Je nutné vyslechnout veškeré perspektivy.  V každém z nás máme spousty hlasů - některé jsme zdědily některé si vytváříme sami.  

Narušení  respektu -když se kruh respektu rozbije - vzniká konflikt - zážitek konverzačního násilí.  Musíme si být vědomi toho , že jsem vycentrovaný a nemám důvod zbytečně reagovat !!! 

 

 

 

Shrnutí teoretických znalostí zažitých (využitých)  v praxi :  

 

Jako tým aplikujeme v průběhu training session techniky Dialogu které by jsem stručně rozdělil na naslouchání , respektování , pozastavení se, vyjádření se. Každý z těchto faktorů vyžaduje úplnou přítomnou v době Dialogu. Je podstatné , aby každý člen byl myšlenkově naladěn na aktuální atmosféru.  Pomocí řídících otázek jako Check- in – kterou používáme do uvedení týmové komunikace a na ukončení téma a uvolnění napětí aplikujeme Check-out který je většinou otázkou libovolný ale většinou je doprovázen permanentní otázkou spojenou s reflexí naší činnosti a  ohodnocení vykonané práce.  

 

 možnost týmového učení skrze praktiky Dialogu   

Je proces kdy vytváříme propojené tzv. síťové myšlení, které je mnohonásobně produktivnější než myšlení jednotlivce. Úspěšným týmem se stáváme ve chvíli kdy jednáme jako celek nikoliv jako jednotlivec !!!  Je důležité prohlubovat si znalosti z Dialogu. Účelem Dialogu totiž není ostrá verbální bitva kde se určuje vítěz , ale hledá se hluboké a víceúčelové poznání které samo vyplyne .  Účelem je obohacovat novými znalostmi tým stejně tak jako tým jednotlivce- tento stav se dá popsat jako symbiotický vztah :D  

 

Schopnost měnit Mentální Modely  

Mentální modely představují vnitřní představu o světě a o tom jak věci fungují včetně předsudků a předpokladů , které mají velký vliv na naše jednání.  S určitým mentálním modelem se narodíme a to formuje naše vnímání světa . Vnímání světa můžeme definovat také jako  schopnost učit se , což je proces při kterém vedoucí týmy mění své mentální modely v jiné , efektivnější. Mentální modely často jsou hluboce zakořeněné natolik že, při chápání určité situace a následujícího opatření nás ani nenapadne, že můžeme pochybovat. Jednou z možností předcházení pochyb je nutnost neustálého kritického analyzování naších předpokladů a výsledků této analýzy ,které by následně měli být zohledněny při našem rozhodování  

 

Náš tým vnímá Dialog jako časoprostor , kdy všechny tyto aspekty týkající se  rozvoje společnosti , spokojeností členů v týmu nebo organizace pracovních činností , dostávají pozornost od každého člena v týmu společně s mentálními vzorci členů v týmu , kteří obohacují konverzaci pobíhající v prostředí TS / Dialogu.  Pomocí technik Dialogu se snažíme dát každému prostor pro projevení jeho předností a potenciálu, ten se společně snažíme rozvíjet u každého jedince spolu s důležitostí jeho vlivu na tým. Podle předností každého z nás si snažíme najít direktivní nebo spolupracující pozice. Já sám jsem se ponaučil a vím , že k týmu musím být otevřenější a více se zapojovat do konverzace bez předsudků ,aby jsem dokázal lépe poodkrýt svůj potenciál a mohl obohacovat tým stejně tak jako obohacuje mně.


 Trust the proces !!!! 

 



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: