Creativity: The Psychology of Discovery and Invention


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 24.04.2022

Creativity: The Psychology of Discovery and Invention   Mihaly Csikszentmihalyi

Creativity: The Psychology of Discovery and Invention

Mihaly Csikszentmihalyi

 

Co jsem si z knihy odnesl?

1. Kreativní jedinci mají tendenci pracovat v extrémních situacích.

2. Tvůrčí proces je rekurzivní, a ne lineární. Mentální meandrování umožňující prolínání nápadů je nezbytným procesem. (Mental meandering and the Outdoors – System 1 and System 2)

3. Člověk nemůže být výjimečný a zároveň normální.

4. Zůstanu zvědaví.

5. Focus na zkoušení nových věci.

 

Definice kreativity

Kreativita se neodehrává v hlavách lidí, ale v interakci mezi myšlenkami člověka a sociokulturním kontextem. Je to spíše systémový než individuální jev.

3 kritéria pro to, aby byl nápad považován za "kreativní"

Být formulován v termínech, které jsou srozumitelné ostatním.

projít u odborníků v dané oblasti

být součástí kulturní oblasti, do které patří

 

Kreativní osobnostní rysy

Kreativní lidé mají složité osobnostní rysy. Mají schopnost přecházet z jednoho extrému do druhého podle potřeby. Dokážou prožívat obojí se stejnou intenzitou a bez vnitřních konfliktů.

Kreativní jedinci mají velké množství fyzické energie, ale často jsou také klidní a odpočatí.

Kreativní jedinci bývají chytří, ale zároveň i naivní.

Jsou hraví i disciplinovaní; zodpovědní i nezodpovědní.

U tvořivých jedinců se střídá představivost a fantazie na jedné straně a zakořeněný smysl pro realitu na straně druhé.

Tvořiví lidé se zdají být zároveň introvertní i extrovertní.

Kreativní lidé jsou pozoruhodně skromní a hrdí zároveň. Jiným způsobem by se dalo říci, že jsou zároveň ctižádostiví i nesobečtí.

Tvůrčí jedinci mají tendenci žít mimo společenské stereotypy genderových rolí.

Kreativní lidé mají úctu k tradicím, ale nebojí se být rebelové a obrazoborci.

Jsou vášniví, ale ve své práci zůstávají objektivní.

Tvůrčí jedinci často zažívají utrpení a bolest, ale také velkou radost.

 

Tvůrčí proces

Jednotlivé kroky se překrývají a opakují.

5 kroků

-       Příprava: Ponoření se do problému a vzbuzení zvědavosti

-       Inkubace: Čas na to, aby se myšlenky rozkutálely v podvědomí, kde mohou vzniknout neobvyklá spojení.

-       Vhled: Moment "Aha!"

-       Vyhodnocení: Rozhodování o tom, zda je vhled cenný a stojí za to se jím zabývat.

-       Rozpracování: Tvrdá práce na implementaci a realizaci řešení

 

9 prvků hledání FLOW

-       Na každém kroku jsou jasné cíle.

-       Existuje okamžitá zpětná vazba na vlastní činnost.

-       Existuje rovnováha mezi výzvami a dovednostmi.

-       Činy a vědomí se prolínají.

-       Rozptylující prvky jsou z vědomí vyloučeny.

-       Neexistují obavy z neúspěchu.

-       Mizí vědomí sebe sama.

-       Smysl pro čas se zkresluje.

-       Činnost se stává autotelickou. Děláte ji jen pro činnost samotnou.

 

3 důvody, proč mít kreativní okolí

-       Člověk musí mít přístup do oblasti, ve které plánuje pracovat. Informace nejsou v prostoru rozmístěny rovnoměrně, ale jsou shlukovány v různých geografických uzlech.

-       Nové podněty nejsou rozmístěny rovnoměrně. Některá prostředí mají větší hustotu interakcí a poskytují více vzrušení a větší šumění nápadů.

-       Přístup k oboru není v prostoru rozložen rovnoměrně. Centra, která usnadňují realizaci nových myšlenek, nemusí být nutně těmi, kde jsou informace uloženy nebo kde je stimulace největší.

 

Tipy pro zvýšení osobní kreativity

-       Když žijeme kreativitou, zaženeme nudu.

-       Přestaňte plýtvat energií na sobecké cíle. Prozkoumávejte svět kolem sebe kvůli němu samému. Buďte zvědaví.

-       Snažte se být každý den něčím překvapeni.

-       Snažte se každý den překvapit alespoň jednoho člověka.

-       Veďte si deník a tyto věci si zapisujte.

-       Probouzejte se s konkrétním cílem, na který se těšíte.

-       Večer předtím si projděte svůj den a vyberte si konkrétní úkol, který je relativně zajímavý a vzrušující.

-       Věci se stávají tím zábavnějšími, čím lépe je zvládáme.

-       Mějte jasné cíle a očekávání, soustřeďte se na důsledky svých činů, soustřeďte se bez rozptylování - to je jen několik jednoduchých pravidel, která mohou zpříjemnit jakýkoli zážitek.

-       Vezměte si na starost svůj rozvrh a věnujte se tvůrčím činnostem, když máte nejvíce energie.

-       Udělejte si čas na přemýšlení a odpočinek. Neustálá zaneprázdněnost není dobrým receptem na kreativitu.

-       Utvářejte si svůj prostor. Investujte do svého okolí, abyste usnadnili kreativní proces.

-       Dodržujte rutinní postupy, které automatizují všední, každodenní úkoly, což uvolní vaši mentální kapacitu a energii pro kreativní myšlení.

-       Zjistěte, co máte a nemáte rádi. Buďte v souladu se svými emocemi. Poznejte důvod toho, co děláte.

-       Dělejte více toho, co máte rádi, a méně toho, co nenávidíte.

-       Záměrně rozvíjejte své slabší povahové rysy.

-       Cvičte se v přechodu od fungování s otevřenou myslí a vnímavostí k novým nápadům k uzavřenému soustředění a koncentraci.

-       Usilujte o komplexní osobnost. Dovolte si stát se více a zažít více.

-       Najděte si problémy, které vás emocionálně dojímají.

-       Dívejte se na problémy z co nejvíce úhlů pohledu. Nespěchejte s definováním příčiny.

-       Experimentujte s mnoha alternativními řešeními. Udržujte si otevřené možnosti.

-       Vytvářejte mnoho různých, nepravděpodobných a odlišných nápadů.

-       Příliš mnoho lidí předpokládá, že většina světa je pro ně nepřístupná.

-       Vyzkoušejte co nejvíce oblastí. Hledejte tak dlouho, dokud nenajdete to, co odpovídá vašim zájmům.

Překážky kreativity

-       Jsme vyčerpáni příliš mnoha požadavky

-       Snadno se necháme rozptýlit

-       Jsme líní a chybí nám disciplína pro kontrolu toku energie

-       Nevíme, co si počít s energií, kterou máme.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: