Creativity, Unconventional Wisdom from a Few Accomplished Minds


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 19.02.2023

Creativity, Unconventional Wisdom from 20 Accomplished Minds   Herb Meyers, Richard Gerstman

Tahle kniha je o tom, jak kreativci přichází se svými nápady a myšlenkami, co je motivuje, a jak se některým z nich podařilo uspět v ovlivňování a přetváření našeho životního stylu a podmínek, které nás každý den obklopují.

David Halberstam

Halberstam je spisovatel, který se pohybuje v sociologickém a politickém poli. Nejraději píše o sociálních problémech a zakládá si na odkrývání úhlů pohledu, které jsou pro pochopení problematiky klíčové. Nebojí se riskovat pro to, aby odkryl pravdu.

Pro Halberstama je kreativita jakési předurčení. Pokud je člověk opravdu kreativní, je zkrátka odlišný od všech ostatních, jelikož nedokáže fungovat v rigidních pravidlech a rituálech. Kreativní člověk si podle něj musí nastavit vlastní pravidla, aby v tomto světě dokázal přežít a nezbláznit se. Sám se musí rozhodnout pro určitou cestu, protože nesnese, když něco “musí” na základě cizího rozhodnutí. 

Ačkoliv je podle Halberstama nesmírně náročné se z pozice kreativce pro něco rozhodnout, pokud umělec najde tu jednu věc, kterou miluje nade všechno ostatní, je pro něj velmi jednoduché dosáhnout dokonalosti, jelikož jeho vnitřní motivace nezná hranic.


Edward Albee

Albee je divadelní scénárista, který od malička lačnil po hlubokém pochopení světa. Albee tvrdí, že kreativita je dovednost, která se nedá naučit. Lidé, kteří se chtějí v kreativitě rozvíjet se mohou z umění učit, ale nikdy nebudou schopni vytvořit “dobrou věc”. 

Podle Albeeho je 99% všech výtvorů naprosto k ničemu, jelikož neosloví dostatečné množství lidí a postrádá význam. Pro to, aby člověk byl dobrým umělcem je nutné, aby se uměl učit z vlastních zkušeností, což v sobě lidé musí kultivovat.

Co se týče nacházení nových kreativních myšlenek, Albee se hodně opírá o svou podvědomou mysl a intuici. Snaží se omezovat vlastní vnucování myšlenek a místo toho čeká, až k němu přijde téměř hotový koncept z vlastního nevědomí.

Nicméně originalita ještě neznamená, že dílo bude populární. Albee tvrdí, že lidé mají rádi “odpad” který je tisíckrát přetvořen, jelikož působí povědomě a komfortně.

San Diego Story odkaz


Dale Chihuly

Chihuly je umělec, který vyrábí sochy z foukaného skla. Chihuly tvrdí, že pro umělce je důležitá vytrvalost. I když zrovna nemá tvořivou náladu, jde a začne na něčem pracovat. I když výrobky nepatří mezi ty nejlepší, považuje je za dostatečně dobré, aby se k nim někdy v budoucnu vrátil a oprášil je. Chihuly rád experimentuje, aby uživil svou vlastní představivost. Do určité míry se nechává inspirovat vlastní experimentací s materiálem.

exhibice skleněných výtvorů zdroj


Daniel Libeskind (architektekt)

Kreativita není jenom o vlastním pojetí. Pokud jste schopni napojit se na kreativní vnímání jakéhokoliv člověka a podnítit jeho kreativitu, pak budete schopni tuto energii absorbovat jako houba a vytvoříte něco opravdu dobrého. Libeskind věří v konsensus a v demokracii, kterou se umění má řídit. Říká, že k tomu, abyste byli kreativní musíte potlačit tendenci zvolit jednoduchou cestu.

Museum v Torontu odkaz


Nandan Nilekani (CEO)

Existuje kreativita v umění, ale také v byznysu. Tento druh kreativity často spočívá ve vizualizaci nějaké funkcionality, nebo vlastnosti, kterou ostatní nevidí. V byznysu, úspěch přichází, když jste schopni všímat si těchto věcí, a když spozorujete určitý vzorec, který dá vzniku novému nápadu. Potom už je to hlavně o budování kultury, ve které  lidé tento nápad přitahuje a jsou ochotni ho využít.


Julie Taymor (dramaturg)

Taymorová věří, že kreativita je součástí lidské nátury. Děláme to prý pro to, abychom překročili hranici norem a toho, co je běžné či nutné. Jde o to, že se snažíme realizovat více věcí, než pouze ty, které se uskutečnit musí. Nebo možná proto, že to sami potřebujeme pro svou vlastní duši.

Lidé se nemohou naučit být kreativní, pouze více produktivní, či dovednější v činnostech, které s kreativitou souvisí. Lidé se jednoduše rodí s určitou mírou kreativity.


Steve Wozniak (spoluzakladatel Apple, inženýr a vynálezce)

Volný překlad: "Díky tomu, že jsem byl velice stydlivý, jsem neustále vymýšlel nové přístupy, abych nemusel soutěžit s ostatními. Zároveň jsem od malička hořel pro počítače, takže jsem všechny víkendy trávil programováním a navrhováním nových technologických součástek. Nedělal jsem to pro výplatu nebo ocenění, ale proto, že mi to přinášelo radost. Vždycky jsem ale chtěl být součástí revoluce. Je zkrátka součástí mého nastavení, že se automaticky vymezuji autoritám."

Apple I (1976) zdroj


Milton Glaser (grafický a architektonický designér) -

Každý chce být kreativní. Kreativita se dá přivlastnit bez toho, aby se dala změřit. Je to obecný termín, který není příliš jasně definován. Nedá se jasně říci, co lidi motivuje k tomu být kreativní, jelikož se říká že: “The mind is a poor instrument to examine the self.” Je proto zbytečné pídit se po tom, proč mají lidé chuť tvořit a být kreativní.

Kreativita je ve své podstatě mechanismus pro přežití. Dělá nás adaptivními a umožňuje nám odpovídat na měnící se prostředí, ve kterém žijeme. Na druhou stranu, dnes už řada lidí musí svou kreativitu potlačovat, aby přežili v profesionální sféře, která je ve své podstatě repetitivní. Člověk zkrátka nemůže být více kreativní, než je okolí schopno přijmout.

Existuje také konflikt mezi profesionalisty, kteří se snaží minimalizovat risk, a kreativita přitom vždy podporuje riskování.

Koláž Glaserových grafických designů odkaz


Chuck Close (fotorealistický malíř)

V naší společnosti je řešení problémů denním chlebem, oproti tomu vytváření problémů je živnou půdou kreativity. Pokud se sami sebe zeptáte na otázku, na kterou nikdo nezná odpověď, právě jste odhalili cestu, která vás zavede na místa, která vás tak přitahují.

“Sometimes the work that you hate teaches you more than the work that you love.”

Autoportrét zdroj



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Management

Body: 3

30.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.04.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

29.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: