Creativity Inc.


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 08.03.2023

Creativity. INC.: Overcoming the Unseen Forces That Stand in the Way of True Inspiration   Ed Catmull, Amy Wallace

Edwin (Ed) Catmull začínal svou kariéru jako počítačový inženýr s vášní k animaci. Jeho dětským snem bylo stát se animátorem ve společnosti Disney. Realita ale předčila i jeho nejbláznivější sny, jelikož se stal prezidentem Disney and Pixar Animation Studia. 

Cesta ale nebyla jednoduchá. Ed začal působit v Lucasfilms, kde tvořil své první projekty které přinesly opravdové technologické průlomy. Toho si všiml Steve Jobs, který právě ztratil své postavení ve společnosti Apple, a proto odkoupil třetinu společnosti Lucasfilms v čele s Catmullem. Pod vedením Jobse společnost začala experimentovat s vývojem animačního softwaru, ale narazila na nulovou poptávku. Svět nebyl připraven. Proto společnost Lucasfilms začala tvořit animované reklamy, dokud si nevybudovala svou reputaci. Společnost se následně přejmenovala na Pixar a uzavřela obchod s Disney. Pixar měl vytvořit 3 celovečerní animované filmy za tučnou sumu desítek milionů dolarů. Pixar se pod kreativním vedením Catmulla a s podporou Steba Jobse dal do práce.

První film, který byl uveden do kin je známý jako Toy Story. I přes počáteční nedůvěru ze strany Disney se Toy Story stal nejúspěšnějším filmem roku 1995 a dosáhl rekordních cen na burze. Pro Pixar to znamenalo rapidní růst a rozvoj. Společnost byla zavalena novou pracovní silou. Ed si uvědomil, že je potřeba kontinuálně vést lidi k tomu, aby neztratili svou kreativitu, což by nevyhnutelně vedlo ke krachu.

Úspěch jako nepřítel

Historie úspěchu v lidech vzbuzuje záhadné chování. Ed si všiml, že po prvním úspěchu s Toy Story zaměstnanci začali ztrácet vnitřní motivaci k vytváření změn. Přestali se snažit dělat věci lépe, jelikož si mysleli, že to už lépe nejde. Dostatečně si nevěřili a proto přestali navrhovat nové myšlenky. Tímto způsobem se vytrácí kreativita!

Proto byl zaveden takzvaný “Notes Day”. V tento den se zastavuje veškerá operativa a všichni zaměstnanci se scházejí aby spolu strávili den a podávali si zpětnou vazbu. Cílem je podpořit v zaměstnancích jejich vzájemnou důvěru a naprostou upřímnost. Díky tomu jednotlivá oddělení společnosti odchází s pocitem vzájemného porozumění a dokáží spolu lépe spolupracovat. V tento den jsou si všichni rovni.

Notes Day se periodicky opakuje, což vede ke kontinuálnímu tvoření změn a vylepšování procesů.

Strach ze selhání

Když Pixar začal pracovat na Toy Story 2, Catmull a Jobs spolu po telefonu rozebírali jak se vývojářskému týmu daří. Catmull řekl, že dosud neví o žádných problémech, se kterými se tým potýkal, načež Jabs odpověděl, aby si dal opravdu velký pozor, jelikož bezchybnost je nebezpečný mindset. Catmull vysvětluje, že nedělat žádné chyby, je tou nejhorší chybou, kterou může člověk udělat, jelikož jedná z potřeby chybám se vyhnout. Takový člověk nikdy nemůže přijít s inovací a tím pádem je odsouzen k neúspěchu!

V Pixaru se chybuje rychle a často. Experimentování je bráno jako přínosné, nikoli jako frustrující mrhání časem. Zrušení projektu po 3 letech vývoje proto není bráno jako promarněná příležitost, ale jako součást cesty k úspěchu. A nic z toho by se nemohlo stát, kdyby Pixar přijal průměrnost za dostatečnou. Pixar sahá ke hvězdám a nespokojí se s ničím jiným, než s výjimečností!

Řekni mi něco, co nevím

Lidé chtějí mít pravdu. To je výchozí nastavení našeho ega, které se nás snaží chránit. Co by se stalo, kdybyste vyhledávali slepá místa vlastních tvrzení? V Pixaru je žádoucí, když vás někdo upozorní na problémy a nedostatky! Opak totiž vede k paralýze mysli konfirmačním biasem.

Člověk bude dělat chyby ať chce, nebo ne, ale když člověk aktivně otáčí kameny a zkoumá co pod nimi je, aby rozšířil vlastní chápání souvislostí, potom chybuje mnohem rychleji! To znamená, že se rychle z chyb poučí a nastaví vhodná řešení, aby v budoucnu chyb nastalo méně.

Lidé na prvním místě

Nezkušení animátoři mohou dosáhnout neskutečných výsledků, pokud jsou v týmu, kde je ta správná chemie. Catmull v Pixaru buduje komunitní kulturu, jež vyvíjí a podporuje dobré jednotlivce, aby mohli přicházet na skvělé nápady a dále je rozvíjet.

Pro Pixar je nejdůležitější hodnotou možnost sebevyjádření a umělecká svoboda. Proto si animátoři mohou navrhovat a upravovat pracovní místa přesně podle toho, co potřebují. Kanceláře jsou situovány tak, aby bylo možné kvalitně, otevřeně a velmi často komunikovat. Prostředí musí zkrátka odpovídat potřebám kreativity a spolupráce.

Catmull zavedl také uskupení, kterému se říká Brain Trust. Je tu skupina expertů složená ze zaměstnanců společnosti, která se pravidelně schází, aby rozebírala všechny dokončené filmy. Brain Trust hledá místa pro zlepšení, dává zpětnou vazbu, ale zároveň nevystupuje z postavení žádné formální autority. Díky tomu si režiséři a další pracovníci stále mohou dělat věci po svém, ale zároveň mají možnost odkrýt svá slepá místa. Brain Trust obvykle umí ukázat na problémy, ale ideální řešení vyplývá z hlav samotných pracovníků.


Jak to dopadlo s Pixarem? V současnosti jsou pod jednou střechou s Disney i přes historii rozchodů. Jobs se po domluvě s Catmullem rozhodl Pixar prodat Disney, kde nastala změna v managementu. Jobs se stal až do své smrti součástí boardu ředitelů Disney a vygeneroval biliony dolarů. Disney a Pixar dodnes společným úsilím tvoří filmy, které nadále dosahují skvělých výsledků a zanechávají v lidech po celém světě tolik úžasných pocitů.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Management

Body: 0

19.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Vedení

Body: 3

19.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: