CO JE TO MANAGEMENT
Joan Magretta
„Skupina lidí se spojí a existuje jako instituce, které říkáme podnik, takže jsou schopni kolektivně dosáhnout toho, čeho by samostatně dosáhnout nemohli – přispívají tak společnosti, což sice může znít jako otřepaná fráze, nicméně to má zásadní význam.“
- David Packard
„Cena je to, co zaplatíte. Hodnota je to, co dostanete.“
- Warren Buffett
„Podstatou strategie je určit, co nebudeme dělat.“
- Michael Porter
„Vize bez schopnosti ji realizovat je pravděpodobně jen přeludem.“
- Stephen Case
Management zůstává nejméně pochopenou profesí v dnešním moderním světě.
Vzrůstající efektivnost managementu je příčinou toho, že se organizace staly hlavním prostředkem realizace většiny pracovních činností.
Management umožňuje existenci organizací, dobrý management je podmínkou jejich správného fungování. Úkolem managementu je vytvářet organizace, které fungují.
Skutečný přínos managementu tkví v jeho schopnosti proměňovat složitost a specializovanost ve výkonnost. Čím jsme totiž vzdělanější a specializovanější, tím více potřebujeme druhé lidi k tomu, abychom mohli podávat výkon.
Dnešní organizace vyžadují od jednotlivců větší iniciativu a odpovědnost. V zásadě chtějí, aby každý z nás byl manažerem i podnikatelem.
Důležité je, aby management dokázal natolik konkrétním způsobem vyjádřit účel a poslání organizace, že všichni půjdou jedním směrem a veškeré jejich úsilí bude přispívat ke společné vizi.
Management musí zajistit přidělování zdrojů tam, kde jsou potřebné.
Management se děje v reálném čase, není zde žádné záchranné sítě, brzdy ani možnosti vrátit se zpět.
Prvním posláním managementu by mělo bát vytváření hodnoty. Hodnota má mnoho podob a mnoho zdrojů. Hodnotu určují zákazníci.
Jakkoliv jednoduchý se úkol zdá být, musíme jej vždy systematicky prostudovat. Jen tak můžeme určit ten nejlepší způsob.
Nikdy si nemysleme, že nejlepším způsobem, jak něco dělat, je ten, který se k tomu používá odjakživa. Způsob práce proto nikdy nepovažujte za daný a samozřejmý.
Pro poznání hodnoty zákazníka musíme změnit úhel pohledu. Dívejme se očima zákazníka, zvnějšku dovnitř nebo také stylem poznej a reaguj.
Úspěšní podnikatelé vždy vytvářejí určitou hodnotu pro zákazníky, přestože zpočátku to může být spíše věcí instinktu a náhody než vědomého záměru.
Živé organizace nejsou nikdy zcela definitivní, neustále se vyvíjejí. Žádný podnikatelský model nelze pevně zachytit jako text na papír, jeho příběh pokračuje, vyvíjí se a mění se.
Strategie má zásadní význam pro výkonnost všech organizací. Každá organizace narazí na konkurenci. Strategie klade otázku, jak dokážete odlišit to, co děláte nebo jak to děláte, aby zákazníci poznali nebo věřili, že za to neexistuje žádná náhrada.
Myslet strategicky znamená uvědomovat si, že svět je plný cílevědomých lidí, jejichž záměry se mohou křížit s vašimi nebo mohou jít přímo proti nim.
Jedno ze základních konkurenčních pravidel praví, že tam, kde jde o skutečně zásadní rozhodnutí, musíte si vybrat jen jednu cestu.
Organizace si počínají lépe – dosahují mimořádné výkonnosti, když jsou něčím jedinečné, když dělají něco, co nikdo jiný nedělá, a to způsobem, jejž nikdo jiný nemůže napodobit.
Příklad z praxe: Klíčovou strategií obchodů Wal Mart je přinést velké prodejny do zapadlých městeček, která všechna ostatní konkurence přehlížela. Podnikatelský model Wal Mart je diskontní maloobchodní prodej. Toto je rozdíl mezi strategií a podnikatelským modelem.
Dokonalá konkurence se podobá ráji pro nakupující, protože jejím výsledkem jsou lepší výrobky za nižší ceny, zatímco výrobci mají problém s tím, aby se nějak odlišili od svých konkurentů, a bojují, aby dosáhli vůbec nějakého zisku a udrželi si odvětví. Na druhém konci konkurenčního spektra leží monopol. Pokud není monopol regulován, má nesmírnou moc určovat značně vysoké ceny svých služeb, které nejsou přiměřené jeho nákladům. Proto v takových situacích zasahuje vláda, aby spotřebitele chránila před potenciálním zneužíváním monopolního postavení.
Často musíme odmítat projekty, jakkoli jsou přitažlivé, které jsou jen v částečném souladu s našimi cíli. Velmi důležitá je odvaha zastavit neperspektivní projekty.
Dříve či později, tak či onak vám bude organizační projekt těsný. A tak umažete jednu organizační linii zde, jinou přikreslíte tam, ale protože celek je složitý systém, změna v jedné části přinese neočekávané důsledky někde jinde. Organizace vždy unikají všem pokusům o jejich definitivní nalinkování. Dosáhnete určité míry koordinovanosti na jednom místě, ale jinde o ni přijdete.
Číselné údaje, které jsou důležité, jsou ty, které vám pomáhají vyrovnávat se se skutečností a něco s ní udělat. Management vyžaduje řád kvantifikace. Jednoduché číselné údaje nám pomohou uvidět skutečnost, jaká je, a pomohou nám pochopit smysl událostí způsobem, na nějž naše intuice nestačí. Abyste soubor dat mohl přečíst jako smysluplný příběh, musíte jej umístit do souvislostí.
Jedna z nejdůležitějších zásad managementu je být konkrétní. Úkolem managementu je převést poslání organizace do konkrétního jednání a skutečné výkonnosti. Řídit můžeme jen to, co dokážeme měřit.
Manažeři žijí ve dvou časoprostorech zároveň. Jedním okem sledují své současné postavení, druhým okem sledují své budoucí postavení. Manažeři buď dnes inovují, nebo zítra zaostávají.
Podstatou managementu je vlastně změna. Dobrý management musí mít podnikatelského ducha.
Neexistuje problém, který by nebylo možno vyřešit, neexistuje situace, která by se nedala zlepšit.
Všichni činíme rozhodnutí o budoucnosti na základě částečných informací o minulosti. Kdyby neexistovala nejistota, nebylo by třeba činit rozhodnutí – prostě byste udělali to, co chcete.
Informace, které máte, nejsou ty, které chcete.
Informace, které chcete, nejsou ty, které potřebujete.
Informace, které potřebujete, nejsou ty, které můžete získat.
Informace, které můžete získat, stojí více, než jste za ně ochotni zaplatit.
Čím vyšší riziko je s projektem spojeno, tím vyšší odměnu budou investoři a další poskytovatelé kapitálu požadovat.
V každém novém rozhodovacím bodě musíte znovu odhadovat budoucí očekávanou hodnotu.
Rozhodovací strom vás přiměje přiřazovat pravděpodobnost každému významnému souboru nejistých podmínek a sledovat hodnotové důsledky až do konce příslušné rozhodovací větve.
Při dosahování výsledků je potřeba se zaměřit na to podstatné. Paretův zákon neboli pravidlo 80/20. Tento zákon znamená, že: 80 % objemu prodeje nebo zisku určitého podniku zajišťuje 20 % jeho zákazníků. Paretův zákon nás vybízí k tomu, abychom dosahovali lepších výsledků na základě menšího úsilí.
Tvrdé faktory managementu: finance či řízení výroby.
Měkké faktory managementu: vedení lidí a organizační chování.
Management dosahuje výkonu prostřednictvím druhých.
Nejlepší výkon podávají lidé, kteří se dostatečně umí řídit sami a v dostatečné míře o to také sami dbají.
Budování kultury je těžká práce, vyžaduje komunikaci, komunikaci, a potom zase komunikaci.
Budování kariéry často vyžaduje určité dramatické nadání, umění nadsázky a velkých gest, která jsou vidět i v poslední řadě.
Zlaté pravidlo managementu je důvěra. Bez důvěry jde veškerá týmová spolupráce stranou. Bez důvěry bude výkonnost stagnovat.
Úkolem managementu je vyhledávat talenty, a pak je dát tam, kde mohou přispívat k celkové výkonnosti. Přijímání lidí a jejich motivování je velmi, velmi důležité.
Poskytování zpětné vazby klade na lidi vysoké nároky, a to ať na straně poskytující nebo přijímací.
Management je uměním volby správné alternativy, uměním vydat se na rozcestí směrem, který nejlépe odpovídá účelu organizace.
Cokoli se naučíme dnes podněcuje rozhodnutí a úsilí naučit se zítra více…