Cirkulární ekonomika


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 25.02.2024

Cirkulární ekonomie a ekonomika   Eva Kislingerová a kol.


Tato kniha mi pomohla pro přípravu na TS, kde bylo hlavním tématem právě cirkulární ekonomika. Téma udržitelnosti a recyklace je mi od dětství velmi blízké. A od světové soutěže se můj zájem o chytřejším využívání zdrojů s minimálním dopadem na naše životní prostředí ještě prohloubilo. Měla jsem možnost poznat spoustu lidí, kteří jsou uznávanými odborníky v této oblasti. A sama na sobě cítím, jak moc povrchové mé znalosti jsou. Pořád je se co učit a zlepšovat na denní bázi v praxi. Ale i malé krůčky se počítají, no ne? :)






Využití v praxi českých firem

Nesmrtelný beton = Rebetong

České inovace přinášejí zmenšení zátěže pro životní prostředí také v dalších oblastech. Česká pobočka stavební společnosti Skanska začala používat takzvaný recyklovaný beton, vyvinutý ve spolupráci s tuzemskou firmou ERC-TECH a vyráběný až ze stoprocentně recyklované stavební suti. Zbytky ze zdemolovaných staveb přitom představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice.

Rebetong tak může vyřešit obrovský objem odpadu, který v současnosti po demolicích staveb končí na skládkách. Životnímu prostředí zároveň uleví snížením uhlíkové stopy, a to třeba omezením těžby i dopravy potřebné k převezení kameniva z omezeného počtu lomů do betonárny. Využívání stavební suti místo drahého přírodního kameniva má výraznou výhodu z hlediska ceny stavby. Peníze bude budova navíc majiteli šetřit i v průběhu celého životního cyklu. Rebetong má totiž nižší koeficient tepelné vodivosti, což znamená nižší energetickou náročnost budov.

Sonnetor

Banánové vlákno místo plastu

Přední čeští výrobci ukazují ostatním firmám cestu také v oblasti obalových materiálů. Na biologicky rozložitelné obaly vsadil například producent bio čajů Sonnentor. Ten se na inovace v této oblasti zaměřuje od roku 1992, kdy působí na českém trhu. Od roku 2008 se pak firmě podařilo z větší části přejít na obnovitelné kompostovatelné materiály.

Poprvé na greenwashing poukázal v roce 1986 aktivista Jay Westervelt. Šlo o to, že hotely začaly žádat hosty, aby znovu používaly ručníky a tvrdily přitom, že to je kvůli šetření vodou. Jak se ale ukázalo, úspory z pohledu životního prostředí byly minimální.

Od té doby už uplynula řádka let a podle reklamní agentury Ogilvy and Mather narůstají greenwashingové aktivity v poslední dekádě raketovou rychlostí. Problém je, že přibývá také tak zvaného zeleného marketingu, a protože je těžké ho odlišit od „zeleného vymývání mozků“, zákazníci ztrácejí důvěru i k tomu, co je míněno vážně a má své opodstatnění.

Společnost TerraChoice proto zveřejnila studii, která má pomoci greenwashing rozeznat a identifikovala sedm tak zvaných hříchů greenwashingu. Tady jsou:


  1. Něco za něco, skrytý výměnný obchod Tvrzení o výrobku naznačující, že produkt je „zelený“, je založeno na malém vzorku důkazů a nebere v úvahu další důležité faktory. Například papír není z ekologického hlediska nezbytně lepší jen proto, že pochází z udržitelně káceného lesa. Dalšími důležitými parametry při výrobě papíru jsou třeba emise skleníkových plynů, nebo používání chlorinu na jeho vybělení. Příkladem z této kategorie jsou i energetické či plynárenské společnosti, které inzerují nové „zelené“ zdroje energie, zatímco dolují ropu z dalším neprobádaných oblastí a tím ničí životní prostředí.
  2. Neexistující důkazy Jde o enviromentální tvrzení, které nemůže být podpořeno snadno doložitelnou informací nebo certifikací od třetí strany. Klasickým příkladem jsou hygienické ubrousky, které tvrdí, že obsahují určité procento recyklovaného obsahu bez uvedení důkazů. Pokud společnost uvádí určité procento nebo statistickou informaci, která není ověřena dalším textem nebo odkazem na webové stránky, je takové tvrzení považováno za neprůkazné.
  3. Mlžení Jde o špatně definované nebo příliš široké tvrzení postrádající podrobnější informace, takže jeho reálný význam bývá zákazníkem zaměňován. Jedním z příkladů je nápis „zcela přírodní“. I arsen, uran, měď a formaldehyd jsou všechno přírodní látky, a přitom jsou jedovaté. „Zcela přírodní“ neznamená nezbytně „zelený“. Další příklady jsou třeba slůvka „netoxický“, protože všechno je v určitém množství toxické. „Příznivý životnímu prostředí“, „eco-friendy“, „eco-vědomý“ jsou také vágní tvrzení, protože bez podrobného rozpracování nemají žádný význam.
  4. Uctívání falešné etikety Výrobek, který kvůli nepravdivým tvrzením nebo certifikaci připomínajícím obrázkům mate zákazníky a přesvědčuje je, že prošel legitimním „zeleným“ certifikačním procesem. Příkladem jsou třeba papírové ručníky, na jejichž obalu je obrázek připomínající certifikaci a tvrdící, že „bojuje s globálním oteplováním“. Dále je to třeba žargon typu „eko-bezpečný“ nebo „eko-preferovaný“.
  5. Zdůrazňování nepodstatných věcí Enviromentální tvrzení, které může být pravdivé, ale není důležité a zákazníkovi hledajícímu produkty příznivé pro životní prostředí nepomůže. „Bez freonů“ je tradičním příkladem, je to časté tvrzení, přestože freony jsou zákonem zakázány.
  6. Lepší ze dvou zel Tvrzení, které může být pravdivé v rámci dané produktové kategorie, ale které se snaží odpoutat pozornost zákazníka od mnohem větších dopadů na životní prostředí, které daná kategorie výrobků jako celek má. Klasickým příkladem jsou bio cigarety.
  7. Věšení bulíků na nos Enviromentální tvrzení, které je jednoduše falešné. Nejznámějšími příklady takového počínání byly výrobky, které lhaly o tom, že jsou certifikované nebo registrované „Energy star“.

Zatímco toto vše byly greenwashingové počiny vztahující se vždy ke konkrétnímu výrobku, autoři Contreras-Pacheco a Claasen identifikovali pět typů greenwashingu na firemní úrovni. Patří sem:


  1. Špinavý byznys Patří neodmyslitleně k neudržitelnému byznysu, ale chlubí se udržitelnými praktikami nebo výrobky, které nejsou reprezentativní buď pro daný byznys nebo pro společnosti.
  2. Reklamní smršť Odvracení pozornosti od problémů s udržitelností a životním prostředí s pomocí reklamy. Je používána k nafouknutí úspěchů a k prezentování vedlejších akcí, které s hlavními problémy s udržitelností nic společného.
  3. Politická pavučina Ovlivňování státní regulace nebo vlády za účelem získání výhod, které mají dopad na udržitelnost. Je obvyklé, že tyto pavučiny jsou „ospravedlňovány“ charakterem společností, které jsou buď velkým plátcem daní anebo důležitým zaměstnavatelem.
  4. „To je zákon “Zdůrazňují se úspěchy v udržitelnosti, nebo závazky, které už jsou ale požadovány existujícím zákonem nebo regulací.
  5. Mlhavé reportování Využívání zpráv o udržitelnosti tak, aby pootočily pravdu anebo vytvořily pozitivní obrázek ve smyslu CSR korporátních praktik.

Poslední popsanou formou greenwashing je tak zvaný výkonný. Nejde o tvrzení popsaná výše, ale hlavně využívání prvků evokujících přírodu jako jsou obrázky s barvami, především zelenou a modrou, nebo se zvuky třeba ptáků či moře. Podobně působí obrázky pozadí s přírodní scenérií, ať už jde o hory či oceány, nebo s ohroženými druhy zvířat jako jsou pandy či delfíni.

Empirické výsledky ukázaly, že zatímco experti se obrázky zvířat nachytat nenechají, běžný zákazník je vnímá jako důkaz toho, že značka je zelenější.

Greenmarketing used in a good way

a) Patagonia Společnost Patagonia přispívá k řešení problémů spojených se změnou klimatu a snaží se hledat ekologičtější způsoby výroby svého zboží.

b) Starbucks Pokud jde o obchodní praktiky šetrné k životnímu prostředí, Starbucks je jednou z mála společností, která se jimi nejen řídí, ale také se jim věnuje. Starbucks minimalizuje spotřebu energie pomocí solární energie.

Kromě toho se snaží ve svých prodejnách používat ekologické stavební materiály. Ve prospěch městských ulic vedli velmi úspěšnou kampaň na Facebooku, v níž vyzývali lidi, aby pomohli sázet stromy a natírat chodníky.

Po celém světě byl tento příklad ekologického marketingu označen za úspěšný. Nyní se snaží využívat recyklovatelné kelímky, aby snížili množství vyprodukovaného odpadu.

c) IKEA IKEA, významná značka, která se zaměřuje na obnovitelné zdroje energie a udržitelné zásobování, zavedla strategii nazvanou "People and Planet Positive", která podporuje ekologické postupy, solární energii a regenerační ekologické aktivity. Cílem této zelené marketingové kampaně je snížit škodlivé účinky, které má provoz společnosti na okolní ekosystém.

IKEA je příkladem zeleného marketingu společnosti, která usiluje o vytvoření obnovitelné energie, jež tvoří 100 % celkové energie spotřebované v jejích obchodech, a o snížení již tak nízkého procenta odpadu na podíl, který je nižší než stávajících 15 %.

V roce 2028 se na dveřích stávajícího inventáře společnosti objeví plast. Z obav o bezpečnost a hygienu potravin bude IKEA nadále používat plast pouze v malém počtu svých potravinářských výrobků. Příbory a brčka, které se často vyhazují, budou přetvořeny na ekologičtější alternativy.

d) Apple Když v roce 2019 Apple představil aktualizované verze MacBooku Air a MacBooku Mini, prohlásil, že toto zboží je vyrobeno ze 100% recyklovatelného hliníku. Jejich slogan pro tento konkrétní rok zněl "Skutečně inovativní produkty zanechávají stopu na světě, ale ne na planetě".

Interpretace této poznámky je taková, že pracují na tom, aby vyvíjeli nové položky a zároveň snižovali množství odpadu a elektroodpadu, který produkují. Kromě toho společnost Apple dbá na to, aby komponenty a chemikálie, které používá ve svých výrobcích, byly bezpečné nejen pro spotřebitele, ale také pro přírodní prostředí, v němž budou používány.

V roce 2021 bylo recyklováno přibližně 20 % materiálů použitých v produktech Apple, což je historicky nejvyšší využití recyklovaných materiálů. Ve své zprávě o pokroku v oblasti životního prostředí za rok 2022 poskytla společnost Apple další informace o svém pokroku a také o svých iniciativách v oblasti inovací recyklace a udržitelné energie.

Například tvrzení, že expozici kovovému niklu, který může být někdy příčinou alergických reakcí, se podařilo co nejvíce snížit. Přestože Apple čeká ještě dlouhá cesta k zavedení ekologicky šetrných postupů, společnost již v tomto směru učinila významný pokrok.

e) The Body Shop Vzhledem k historii tohoto odvětví, kdy byly prováděny pokusy na zvířatech a vyráběny chemikálie, jsou kosmetické značky často kontrolovány, zda vytvářejí ekologické a udržitelné zboží.

The Body Shop je maloobchodní prodejce kosmetiky známý svým závazkem k ochraně životního prostředí a vývoji výrobků bez krutosti.

Kromě výroby zboží, při jehož testování se nepoužívají zvířata, podniká firma také zásadní kroky k řešení otázek týkajících se práv zemědělců, lidí a ženéo ÚO

Společnost The Body Shop oznámila, že do roku 2023 bude mít kompletní kolekce jejích výrobků certifikát Vegan Society. Tento nový cíl se shoduje s názorem společnosti, že zvířata by neměla být kvůli kráse týrána.

Akreditace Vegan Society vyžaduje hodnocení každého dodavatele a výrobce 3 700 surovin společnosti. V současné době je veganských pouze 60 % výrobků společnosti The Body Shop.

Mezi klíčové společenské problémy, kterými se The Body Shop zabývá, patří domácí násilí. Kromě toho patří mezi několik značek, které usilují o dosažení 100% obnovitelné energie.

Green deal – Můj úkol do budoucna – najít si přesné znění 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (2):



Monika Kosulicova - 27.02.2024 - 09:07


Anežko, skvěle jsi popsala obsah knihy a i téma cirkulární ekonomiky včetně rizik greenwashingu. Příště se zaměř více na popis ATP - jak tě kniha ovlivnila v tvém denním fungování. Které myšlenky pro tebe byly stěžejní. Ať se k nim můžeš vracet i zpětně.

Monika Kosulicova - 27.02.2024 - 09:06


Anežko, skvěle jsi popsala obsah knihy a i téma cirkulární ekonomiky včetně rizik greenwashingu. Příště se zaměř více na popis ATP - jak tě kniha ovlivnila v tvém denním fungování. Které myšlenky pro tebe byly stěžejní. Ať se k nim můžeš vracet i zpětně.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: