Knížečka je hodně podobná knize Od nápadu k podnikatelskému plánu, kterou jsem četla minulý rok. Knížku jsem začala číst po Tsku na téma byznys modelů, chtěla jsem si doplnit teorii, tak Vám jí sem hned napíšu. Byla jsem překvapená množstvím příkladů z praxe. U některých jsem si dokonce řekla, že to znám a taky jsem to zažila. Příklady mi pomohly propojit teorii s praxičkou.
Kniha vysvětluje celý proces tvorby byznys modelu. Co to je? Jak to funguje? Knížka mi dala základy, které musí člověk pochopit, pokud chce rozvíjet firmu s funkčním byznys modelem.
Kniha se dělí na 5 částí. První část mi přišla nejvíce přínosná, rozebírá 9 základních pilířků byznys modelů, ze kterých lze vytvořit fungující firemní systém.
Zákaznické segmenty = Cílová skupina
Musíte znát svého zákazníka, nejlépe si na něj udělat podrobnou analýzu. Musíte znát jeho potřeby, typologii chování, kde se pohybuje a hlavně jak s ním pracovat, jak mu něco prodat.
V knize jsou segmenty rozděleny následovně:
Masový trh - konkrétní zákazník není, takže ho není potřeba zkoumat. Příkladem může být trh s běžnou elektronikou.
Nikový trh - zaměřuje se na specifické konkrétní zákaznické segmenty. Mají konkrétního zákazníka, na kterého mohou udělat například avatara.
Vícestranné platformičky - zaměřují se na více segmentů. Mají více cílových skupinek. Například bezrealitky.cz - jeden zákazník je nájemnce a druhý je majitel nemovitosti.
Hodnotové nabídky
Proč si vaší službu/produkt zákazník koupí? Čím se lišíte od konkurence? Jakou máte výhodu?
Kanály
Skrz jaké prostředky komunikujete se zákazníkem? Jaké jsou vaše cesty za zákazníkem? Zde jde jako příklad uvést alanýza komunikace projektu.
Vztahy se zákazníky
Jaké máte vztahy se zákazníkem? Z jaké motivace vztah vychází? Jaký vztah se zákazníkem chcete mít?
Zdroje příjmů
Vše z čeho vám přicházejí penízky. Příjmy mohou být jednorázové nebo opakující se. Peníze jde generovat hodně způsoby například: prodej aktiv, poplatek za užití, předplatné, půjčení či pronájem atd.
Klíčové zdroje
To jsou nejdůležitější aktiva, která potřebujete k fungování vašeho byznys modelečku.
Klíčové činnosti
Nejdůležitější činnosti, které musíte dělat, aby váš byznys model fungoval.
Klíčová partnerství
Partnerství je výhodná spoluprácička podporující a usnadňující vaše fungování. Spojit se můžete s nekonkurenčním i konkurenčním subjektem.
Struktura nákladů
Před financí a seznam vašich vašich nákladů. Struktura nákladů obsahuje: fixní náklady, variabilní náklady, úspory ze sortimentu a úspory z rozsahu.
ATP
Díky knize jsem dostala znovu chuť psát projektová portfolia a dělat podrobné analýzky všeho. Věřím, že mě to zase přejde, ale ve zkouškovém období se taková motivace hodí.
Gratuluji čtenářům, kteří esej dočetli až sem! Za odměnu jsem pro Vás připravila malou hru. Najdi v eseji všechny zdrobněliny a spočítej je. Kdo bude mít správný počet, vyhrává!