Název: Tvorba business modelu v projektu Learning Expedition
Literární rešerše
Před samotnou tvorbou jsme se v našem projektovém týmu rozhodli pracovat s doporučenou literaturou, specificky s knihou od Alexandra Osterwaldera a Yves Pigneura. Tato kniha nás zaujala svým grafickým zpracováním, ale také početný kolektiv který se na knize podílel- 470 lidí z praxe, kteří se rozhodli své zkušenosti shromáždit do jedné knihy a dokázali nás tak provést a zjednodušit proces vytvoření našeho business modelu. V knize naleznete příklady z praxe, které usnadňují pochopení jednotlivých témat.
Popis reálné situace
S tvorbou business modelu jsme se již setkali v předchozím roce, konkrétně jsme v našem projektovém týmu vytvářeli Lean Canvasem, naše poslední verze je z června roku 2020. Když jsme v minulém roce na dokumentu pracovali, ujasnili jsme si čeho a jak chceme dosáhnout, bohužel jsme s tímto dokumentem již dále nepracovali. V listopadu roku 2020 ,poté co se změnilo složení našeho týmu, se změnily i naše cíle, které jsme v týmu pouze komunikovali.
V únoru tohoto roku jsme se rozhodli znovu začít pracovat s business plánem a rozhodli jsme se, že vytvoříme nový na základě získané teorie z knihy Tvorba business modelů. Pro tento krok jsme se rozhodli z důvodu nepřehlednosti a nejasnosti našich primárních cílů a možností jejich naplnění.
Úkol: Vytvoření business modelů dle knihy Tvorba business modelů
Řešení
Rozhodli jsme se v projektovém týmu postupně následovat fáze doporučené v knize.
1. Fáze: Mobilizace
- Rozpravy nad projektem, naše motivace a cíle.
2. Fáze: Porozumění
- vytvořili jsme si personu, díky které jsme se přiblížili našim zákazníkům. Následně
jsme dávali dohromady možnosti jakými uspokojíme naše zákazníky.
3. Fáze: Návrh
- pověřili jsme člena týmu, aby vytvořil business plán, se kterým budeme dále
pracovat. Tento plán jsme si následně všichni společně zhodnotili a upravili.
4. Fáze: Realizace
- Náš plán je vytvořený, naším úkolem je ho následovat, či upravovat dle potřeb.
Sebereflexe – Post motorola
Co se povedlo?
● Kniha nás inspirovala více pracovat s našimi zákazníky, vytvořit si persony a snažit se více našim zákazníkům porozumět
● Metoda z knihy “zdarma” nás motivovala obětovat část produktu zdarma/věnovat čas na bezplatnou propagaci programu, abychom získali více zákazníků.
● Společně jsme spolupracovali na vytvoření persony
● Finální verzi business modelu jsme společně odsouhlasili a ujistili se, že ji všichni
rozumí a souhlasí s ní.
● Dali jsme dohromady všechny důležité aspekty, které ovlivňují náš tým
● Rozhodli jsme se s business plánem pravidelně pracovat
● Plán jsme vypracovali stručně
Co se nepovedlo?
● Nemohli jsme využít metodu vizualizace business modelu pomocí nákresů z důvodu distančních meetingů.
● Ve fázi návrhu jsme nedodrželi přesný postup, pověřili jsme jednu osobu, poté jsme museli návrh upravovat.
Co jsme se naučili?
● Metodu “zdarma” a její výhodnost.
● Podívat se na náš plán z více hledisek
● Pokud zadáme jednomu členu týmu aktivitu, na které by měl pracovat celý tým,
pravděpodobně se nám to nevyplatí a budeme muset vynaložit čas na přetvoření.
● Vytvořit business plán dle návodu a projít si fázemi jeho tvorby.
● Lépe se nám pracuje pokud máme v planu pouze nejdůležitější informace Co příště uděláme lépe?
● Sejdeme se offline
● Na fázi návrhu business plánu budeme pracovat společně.