Proč jsem si knihu vybral?
O brandu jsem se chtěl dozvědět již delší dobu, hlavně pro tvoření brandu pro mojí kavárnu, která snad za pár let už bude a já si v ní budu dělat vlastní kafíčka. :D
Key sentences;
“Lidé chtějí být součástí kmenu.”
“Být jednička v malé kategorii, než trojka ve velké.”
“ Loga jsou mrtvá, ať žijí ikony a avataři.”
Co jsem si uvědomil?
Brand není tak jednoduchý. Díky pointům, které knížka má jsem si uvědomil, jak vlastně začít s vymýšlením. Těším se, až tyto pointy využiju pro tvorbu mého dalšího brandu. Hodně jsem si zasazoval dané otázky pro projekt “Zažij Vejšku”, který je teď jedním z mých hlavních projektů.
MAIN POINTS;
1. Odlište se
Měli bychom umět zodpovědět tyto otázky: (Kdo jsme? Co děláme? Proč na tom záleží?) Třetí otázka je vždy nejtěžší. Pokud nemáme odpovědi na tyto otázky= nemáme značku
- Měli bychom se snažit o jednoduchost a odlišnost.
o Zrak je nejvíce zapojovaný smysl při brandu.
2. Spolupracujte
Měli bychom využívat prototypy a story boardy (modely, koncepty)
3. Inovujte
Raději využíváme již zažité funkce. (cik, udělejte cak)
- U brandu bychom se měli snažit vyvolat zájem, ne přesvědčit.
- Nikdy nedělejte stejnou věc 2x.
Nápad poznáme tak, že nás vyděsí.
Pokud to není inovativní, nemá to žádné kouzlo.
JAK VYTVOŘIT JMÉNO?
1. VÝRAZNOST – rozeznat náš brand od jiného brandu (ať nejsou podobné)
2. STRUČNOST – jednoduše zapamatovatelné
3. VÝSTIŽNOST – vystihuje podnikání firmy
4. JEDNODUCHÝ PRAVOPIS A VÝSLOVNOST – neměl by to byt test, neměl by se někdo cítit jako hlupák
5. LIBOVOST – měla by padnout do pusy, rádi ji budu vyslovoat
6. ŠIROKÁ POUŽITELNOST
7. SNADNOST OCHRANY – web, socky…
4. Ověřujte
Zpětná vazba je důležitá = díky tomu se brand zlepšuje.
- Vyhledávejte zpětnou vazbu.
Skupinové diskuze – náchylné k efektu, že jsme sledování (budeme říkat jen to dobré apod.)
Kvantitativní průzkum – k ničemu, zabíjí inspiraci
Kvalitativní průzkum – měli bychom využívat tenhle
RUČNÍ TEST – je logo dostačující?
- Jakýkoli vizuál a zakryjte logo rukou, pokud jde poznat, že je to naše logo, je to dobrý. Pokud nejde poznat čí je, že je třeba jiné značky apod. tak je to špatně.
5. Kultivujte
“Dont worry, be crappy.” – nikdy to není dokonalé a to není špatně.
Značky bez hloubky a lidskosti jsou pro zákazníky podezřelé.
Branding je proces, který lze studovat, analyzovat, replikovat a řídit.