Brainstorming


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 28.05.2021

Inovace je rozhodnutí   Adam Novák

Inovace je rozhodnutí, Adam Novák

 

Prostředí pro rozvoj kreativity

- 6 hlavních faktorů, podporující kreativitu zaměstnanců: 

 

  1. svoboda – čím větší volnost mají zaměstnanci ve volbě svých způsobů a prostředků pro svou práci, tím spíše vznikají inovace, 
  2. čas na nápady – zaměstnanci by měli mít čas přemýšlet, než se pustí do samotné práce, 
  3. hravost a humor – na pracovišti inovativních organizací rozhodně nepanuje napjatá a sterilní atmosféra, hravá atmosféra je dobrým základem pro experimentování nad různými cestami za úspěšnou inovací, 
  4. výzva – klíčová role v pracovních úkolech zaměstnance je vnitřní motivace,
  5. podpora nápadů – zaměstnanci s nápady jsou vyslechnutí a povzbuzeni k jejich realizaci,
  6. důvěra a otevřenost – v inovativní organizace mohou zaměstnanci otevřeně vyjadřovat své názory a třeba i odlišné úhly pohledu,
  7. zvládání konfliktů – čím větší napětí, konflikty a střety mezi zaměstnanci jsou, tím obtížněji se dokončují inovační projekty,
  8. debaty – problémy nejsou zametány pod koberec, ale probíhá nad nimi konstruktivní debata,
  9. ochota riskovat – pokud se člověk pokouší o něco nového a udělá chybu nebo neuspěje, není za to postihován. 

 

Brainstroming

 

Brainstorming je námi velice často užívaná kreativní technika, která nám pomáhá generovat co nejvíce nápadů k danému tématu. Hlavním cílem techniky je vyprodukovat v co nejkratším čase co nejvíce myšlenek. Technika vznikla v roce 1939, kdy poprvé s touto myšlenkou přišel reklamní pracovník Alex Faickney Osborn, jelikož byl frustrován z neschopnosti svých zaměstnanců vymýšlet dostatečně kreativní reklamy. Osborn přinesl do hledání nápadů několik základních pravidel, které si představíme níže.

 

Základní pravidla brainstormingu

 


1)    ŽÁDNÁ KRITIKA – Kritizování nápadů ostatních ale i svých je během brainstormingu přísně zakázáno. Kritika odrazuje od vzájemného sdílení nápadů a vyvolává v některých lidech blok, kdy se poté bojí svůj nápad říct, protože by mohl být zkritizován. Kritika nápadů probíhá až na úplném konci brainstormingu.

2)    UVOLNĚNÍ FANTAZIE – Je potřeba, aby každý naplno uvolnil svou fantazii. Neobvyklé a bláznivé nápady jsou vítány. Neobvyklé nápady totiž stimulují mozek k otevření nových směrů myšlení, což je v tvořivém procesu velmi důležité.

3)    VZÁJEMNÁ INSPIRACE – Podstatou brainstormingu je volné asociování nad nápady svými i druhých. Cokoli je ve skupině řečeno, může být použito jako východisko pro další a další myšlenky. Je vhodné nápady navzájem kombinovat.

4)    KVANTITA NAD KVALITOU – Při hledání nápadů usilujeme o co největší počet i na první pohled bláznivých a nerealizovatelných nápadů. Čím více nápadů, tím spíše se dobereme k tomu, který bude užitečný.

5)    VŠICHNI JSME SI ROVNI – Je důležité, aby se požadavek odloženého rozhodnutí, odloženého soudu a hodnocení bezpodmínečně uplatňoval po celou dobu seance. Je tak můžeme docílit toho, že všichni účastníci si budou rovni. Neexistuje dobrý nebo špatný nápad, lepší nebo horší účastník. Při brainstormingu si jsou všichni rovni.

Účastníci brainstormingu

Správná posádka je základem naší výzkumné plavby. Proto je pro úspěšný brainstorming potřeba správně vybrat účastníky. Jako vysoce efektivní se jeví skupina o 4-10 lidech. Pokud je lidí více, je lepší účastníky rozdělit do více skupin a provést brainstormingy souběžně. 

Brainstormingová skupina by měla být co nejvíce různorodá. Ideálním stavem je, když alespoň 20 % skupiny tvoří lidé, kteří s řešeným problémem nemají nic společného. Podstatnou část by měli tvořit odborníci, kterých se problém týká, tedy alespoň 50 %. A zbylých 30 % by měli být odborníci z jiných oborů. 

Účastníky sezení by současně neměli být lidé, kteří jsou věčně nespokojení, kritičtí, nemají smysl pro humor, mají mezi sebou příliš napjaté vztahy, projevují vysokou myšlenkovou fixaci, jsou neschopni se uvolnit a oprostit se od zaběhlých stereotypů, jsou konfliktní, skeptičtí.


Prostředí pro brainstorming


K úspěšnému brainstormingu nám zajisté pomůže místnost, která má k dispozici základní vybavení pro tuto techniku – flipchart, tabule, fixy a samolepící papírky. Nemělo by nás v místnosti nic omezovat – odložit telefony nebo cokoli by nás mohlo od brainstormingu vyrušovat. Také je dobré si sednout ke kulatému stolu, kde na sebe všichni vidí nebo jak je u nás ve zvyku, sedět v kruhu.

Alternativou klasické zasedačky je vyrazit s kolegy na nějaké neobvyklé místo, co třeba do Zoo v pavilonu opic? Tato strategie může napomoci k eliminaci odbíhání lidí kvůli povinnostem ze zasedací místnosti tam a zpět.


Prostředí pro brainstormingové sezení


1)    SEZNÁMENÍ S PRAVIDLY BRAINSTORMINGU – Všichni účastníci by měli být obeznámení s pravidly techniky a dodržovat je.

2)    DEFINICE PROBLÉMU A ZADÁNÍ – Tato fáze je naprosto zásadní a klíčová. Čím preciznější je stanovení problému, čím konkrétněji je pojmenován cíl a účel celého sezení, tím kvalitnější výsledek bude.

3)    ROZCVIČKA – Před začátkem brainstormingu je dobré se uvolnit a využít tak potenciál všech zúčastněných. Jsou různé druhy her, které k tomu napomůžou. Čím závažnější je problém, tím přínosnější je „nezávazné hraní si“ před začátkem seance.

4)    BRAINSTORMING – Probíhá seance. Pokud přichází pocit, že jsou nápady vyčerpané, ale nebylo dosaženo uspokojivého množství podnětů, facilitátor by měl přijít s novou myšlenkou nebo navádějícími otázkami.

5)    ZHODNOCENÍ - V pravidlech jsme si již řekli, že v průběhu brainstormingové seance je přísně zakázáno cokoli hodnotit, udělat mimický náznak, verbální hodnocení či jakákoli adjektiva k vyřčeným nápadům. Na konci sezení je však potřeba hodnocení a shrnutí. Toto hodnocení může proběhnout formou diskuse, pojmenováním základních pocitů, které účastníky v průběhu provázely, využitím hodnotících technik, katalogizací, kategorizací a klasifikací nápadů, individuálním či společným vytvářením resumé. 


V MarkMe jsme narazili na situaci, kdy k nám přišel nový člen a začal se nám trochu měnit koncept projektu. Zjistili jsme, že naše schopnosti a dovednosti jsou více rozsáhlé a začali se věnovat jak focení, online marketingu, tak natáčení a stříhání videí. Potřebovali jsme si společně sednout a probrat, jakým směrem se budeme dále rozvíjet a jaké služby budeme nabízet. Sešli jsme se společně v jedné restauraci, kde jsme se usadili ke stolu. Jeden z nás si připravil hru, která nám napomohla se do brainstormingu více ponořit. Druhý zapisoval nápady a udržoval tým v pravidlech brainstormingu. Vznikl nás z toho soubor, z kterého jsme vyvodili nově nabízené služby. 


Co uděláme příště lépe?


Příště musíme vybrat vhodnější prostředí, kde nebude tolik rušivých elementů. Sice to bylo ztížené aktuální situací, kdy nikdo nikam nesměl, ale i tak se na to více zaměříme.

Také si zvolíme jednoho facilitátora, který bude na celý průběh dohlížet. 

Přizveme si alespoň 2 osoby, které s naším projektem nemají nic společného, aby nám mohl do našeho projektu přinést nový vhled. 


 

 

 





Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: