Atomové návyky


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 10.11.2023

Atomové návyky   James Clear

RUTINY a ATOMOVÉ NÁVYKY

Proč jsem si knížku vybral?

Především proto, že jsem se cítil bezradný v rámci svého časového time managementu. Chtěl jsem začít od znovu. Také jsem měl sepsaných 101 cílů a snů s kterými jsem chtěl pracovat a začít plnit. Další důvod byl přestat si kousat nehty.  

Co jsem se z ní dozvěděl?

Dozvěděl jsem se, jak budovat nové návyky od prvopočátku. Dozvěděl jsem se nové metody a praktiky, jak si zpříjemnit návyky a jak je budovat. Hlavní myšlenkou knihy je, že drobné změny vedou k velkým věcem, což se mi potvrdilo.

Základní principy NÁVYKŮ a Opak

Podnět – Musí to být nápadné

Touha – Musí to být přitažlivé

Reakce – Musí to být snadné

Odměna – Musí to být uspokojivé


Co mohu udělat?

Aby to bylo nápadné?

Aby to bylo přitažlivé?

Aby to bylo snadné?

Aby to bylo uspokojivé?

Zpětnovazebná smyčka návyků:

Zpětnovazebná smyčka návyků je proces, kterým se učíme, jak se chovat lépe. Když se chováme dobře, dostáváme pozitivní zpětnou vazbu, což nás motivuje k dalšímu dobrému chování. Když se chováme špatně, dostáváme negativní zpětnou vazbu, což nás motivuje k lepšímu chování.

 

Dvouminutové návyky:

jsou malé úkoly, které můžeme dokončit za méně než dvě minuty. Tyto návyky nám pomáhají vytvořit si pocit úspěchu a motivují nás k dalšímu dobrému chování.

ATP=> dnes bych doplnil ne negativní zpětnou vazbu, ale radikálně otevřenou zpětnou vazbu. Radou dvouminutové návyky jsem se řídil a postavil si svůj model dne viz níže.

Nudná rutina:

Nudná rutina je klíčová pro úspěch. Pokud se naučíme dělat nudné věci každý den, budeme mít větší úspěch v životě.


ATP-> Tohle bylo moje pořadí a vizuál dne podle kterého jsem chtěl fungovat. Potvrdilo se mi, že návyky se člověku opravdu zabudují do struktury mozku, až po 21 dnech konstantní činnosti. V rámci sebepozorování jsem zjistil, jak moc je důležité opravdu každý den, biť jen na chvíli návyky a rutiny provozovat. Důležité pro mě bylo zefektivnit si každodenní práci a nezadrhávat se na maličkostech. Poměrně hezky to funguje a je vidět, že mozek má neskutečnou paměť. Problém nastává ve chvíli, kdy se vám mění prostředí, stěhujete se, onemocníte apod. Což mě osobně se právě stalo. Z ponaučení mi vyplývá: znovu si k tomu sednou a v novém prostředí si nastavit denní rutiny, které budu dodržovat, buď si udělat si smlouvy sám se sebou nyní to je LEARNING CONTRACT, nebo mít velkou motivaci proč to dělám.


DĚLÁM SI NÁVYKY A CHOVÁNÍ SKORO JAK ROBOT KVŮLI TOMU, ABYCH SI UŠETŘIL ČAS NAD PŘEMÝŠLENÍM, CO BUDU DĚLAT. JSOU TO VŠECHNO SPRÁVNÉ NÁVYKY, KTERÉ SE DAJÍ KDYKOLIV POZMĚNIT. CHCI SI ZAUTOMATIZOVAT VŠEDNÍ VĚCI, ABYCH SE MOHL SOUSTŘEDIT NA SVÉ SNY!

Takhle vypadala moje ranní rutina, kterou jsem si četl. Sloužilo to především k tomu, abych si uvědomoval, proč tohle všechno vlastně dělám. => (Popravdě mě to dost motivovalo a viděl jsem v tom přesah)

Jak jsem to použil a jak to dopadlo?

ATP=> Můj cíl byl si přestat kousat nehty: Průběh byl hladký, jelikož jsem měl obrovskou motivaci toho dosáhnout. A zkusit vše co mi v rámci mého cíle pomůže. Začalo to první metodou, který byla na způsob toho: Pokud děláte něco, co vám vadí a máte to jako negativní návyk nahlas si řekněte. Proč dělám tuto věc? Co mi to přináší? Celý měsíc jsem si doopravdy přestal kousat nehty a zároveň jsem to aplikoval na každý svůj neg. návyk, hodně mi to pomohlo. Další měsíc však můj mozek už tyto věty přestal vnímat a zase začal tento špatný návyk opakovat. Začal jsem aplikovat jinou metodu a tou bylo. Když máš tendenci dělat co nechceš, udělej na místo toho ihned něco, co chceš. Tahle rada mi nesvědčila, jelikož jsem si občas sám neuvědomil, že si kousám nehty, a tak jsem to přestal dodržovat. Pak nastal si myslím kritický bod a ten byl v případě, kdy jsem onemocněl a trávil dlouhý čas doma. Všechny zajeté návyky se mi takřka rozpadli a musel jsem začít na novo. Poté mi do toho přišla škola Tiimi no a teď musím začít nanovo. Každopádně nehty si bohužel kousám dál, a to především ze stresu.

 

ZÁVĚR:

Knížka je "Top of Top books" co jsem, kdy četl. Doporučil bych ji každému, kdo podniká, hledá změnu, přechází do nové prostředí, chce se zbavit negativních návyků, nebo chce pouze vybudovat nové-> udělat z nich rutinu. Kniha je velmi čtivá a věřím, že ji ocení i lidé co chtějí jen nějaké nové znalosti v této oblasti či mimo ni.

 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

17.07.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

15.07.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

13.07.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

13.07.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

12.07.2024

Kategorie: Učení

Body: 1

Sleduj nás na sociálních sítích: