Proč jsem si knihu vybrala:
Kniha mi byla doporučena z mnoha stran a z mnoha důvodů. Byla mi doporučena kantorem jako dobrý základ do začátků podnikání, kolegy jako poměrně jednoduše stravitelný kus vzdělávací literatury, dokonce i z okruhů kde bych byla bývala nečekala zájem o toto téma mi bylo řečeno, že je fajn si občas přečíst něco jednoduše shrnujícího dané pole.
Tedy jsem si řekla, proč ne. Po přečtení nemohu jinak než konstatovat - ano. Je to tak. Je to poměrně jednoduše formulovaný základ pro mé budoucí působení.
Co se děje:
Kniha je velmi přehledně rozdělena do kapitol které odpovídají chronologickému postupu při začátcích podnikání.
Na začátku je nápad.
Jak ale na tento nápad přijdeme? Proč zvolit metodu brainstormingu nad metodou 6-8-5? Jaké jsou jejich přednosti? Jaký použít v jaké situaci? V minulosti mi nejlépe fungovaly metody brainstormingu a mind mapping, čistou shodou okolností také díky tomu, že jsem o nich věděla. Tedy tato kapitola pro mě tedy byla velmi přínosná zejména v rozšíření možností nápadotvorby.
Co to ale je za nápad?
Je realizovatelný? Je na něj správný čas? A jak to zjistím? Případě který z nápadů má největší naději být realizovatelný? Zaplní tenhle nápad nějakou z děr na trhu? Nebo vytvoří speed bump o který nikdo nestál? Podněcuje jakési kritické myšlení k našemu vlastnímu nápadu a nutí nás si uvědomovat zda je to vůbec dobrý nápad.
Stojí o něj někdo?
Mohl by můj produkt/služba mít zákazníky? Co vůbec zákazníci chtějí? Jak zjistím co chtějí? A jakou metodu použít pro zjištění těchto informací? Design Thinking nebo Lean StartUp?
A jak se zaplatí?
Jak získat finance od zákazníka? Předplatné? Freemium? Lock-In? Jak vlastně motivovat zákazníky aby si pořídili váš produkt a ne ničí jiný. Tedy najít problém zákazníka a poskytnout řešení.
The plan.
Zbývá už to “jenom” všechno dát dohromady a sepsat - dát tomu nějaký rámec tomu byznysu. Sjednotit vše co jsme potřebovali zjistit například analýzu trhu, stav konkurene, jasný finanční plán,...
Poslední kapitola je věnovaná crowdfundingu - způsoby jak financovat nápad, který prošel všemi zkouškami a uznali jsme ho za dobrý.
Co si o tom myslím a použiji to?
Jak jsem říkala na samém začátku. Kniha mi přijde jako skvělý harmonogram pro projekt. V jakých konkrétních situacích ji jako celek využiji nedokážu zatím říct. Doufám že nějaký ten projekt vytvářet budu a pak se jistě budu odrážet od technik zde popsaných.
Jednotlivé části se ale zajisté hodí i jindy. Například brainstorming i mind mapping jsou techniky které používám na týdenní bázi. Ať už v TAPu, profesním životě nebo v osobním při jakémkoli řešení problémů, zvýrazňování souvislostí nebo jednoduše dělání pořádků.
Pohnutky k zamyšlení:
Jsem člověk, který už nějaký ten pátek pracuje v kavárně. Jakožto správnou baristku a provozačku mne táhne myšlenka založení vlastní kavárny. Případové studie mě tedy nutili přemýšlet nad změnami od roku 2017 kdy byly kniha vydaná, jež by mohly ohrožovat tenhle můj cíl. Došla jsem k názoru, že největší překážkou je legislativa. Konkrétně nejnovější novela zákona o pracovních smlouvách a také ještě neúplně definovaná změna/zrušení slevy na studenta. Přijde mi totiž, že jakkoli důležitá je analýza zákazníků, analýza zaměstnanců je důležitá stejně. Jednoduše nelze provozovat podnik ve kterém nikdo nechce/nemůže pracovat. Pokud mohu stavět na mé zkušenosti, “zabaří” (prostor za barem) není místem kde by mohl člověk pracovat dlouhodobě na vysokém úvazku. Je to spíše jakýsi přivýdělek ke škole. Který bude muset být mnohem lépe placený má-li být zdaněn, jinak ztrácí atraktivitu. Zároveň má-li být zdaněn, musíme počítat i s mnohem vyššími náklady jako zaměstnavatel. Tady se začínáme vyskytovat v místě kde už není výhodné zaměstnávat více studentů ale méně lidí na vyšší úvazky, což z mého úhlu pohledu musí nutně vést k velmi rychlému vyhoření a následnému odchodu.