Projektovému řízení se věnuji v poslední době velice aktivně, v příštím roce mám v plánu zahájit magisterské studium v tomto oboru, to všechno jsou důvody proč nyní čtete esej na Agilní přístupy.
Waterfall nebo Agile? Za mě je jednoznačnou odpovědí kombinace těch nejlepších prvků z obou přístupů. Nyní si však shrneme agilní přístupy, jejich výhody a možné nevýhody.
Základní znaky agilního přístupu
- Reagování na proměny/výzvy a šance
- Rozhodnutí proměnit způsob myšlení a zaběhané postupy
- Efektivita procesů (hodnot)
- Adaptace na požadavky klienta (pravidelná iterace)
- Decentralizace do malých samostatně fungujících týmů
Zavedení Agilu
- Neprosazovat metody příliš na sílu a dogmaticky
- Umožnit úpravu používání technik na konkrétní firemní prostředí
- Nechat zaměstnancům prostor pro úpravu systému a hledání vlastního používání agilu v rámci vymezených mezí
Cynefin a pět oblastí prostoru
- Jasné, známé a jednoduché (rozumím, kategorizuji, reagji v praxi)
- Známé neznámé, složitost (rozumím, analyzuji, reagji)
- Známé/neznámé, komplexnost (zkoumám, rozumím, reaguji experimentem/konceptem)
- Chaos (jednám, rozumím a hledám stabilní body, reagji jednáním)
- Zmatek: nikdo neví nic
Pět kroků funkční agilnosti
1. Jaká je primární potřeba?
2. Jakou cestou ji vytvoříme?
3. Zavedení efektivní struktury odpovídající hodnotě
4. Minimalizace zásob a rozpracovaných prací
5. Inovace struktury
Negativům se vyhneme
- Komunikací
- Pravidelnými kontrolami s vazbou (KPIs)
- Jasnost a průhlednost, zastupitelnost
- Jednoduchost
Scrum Master odpovídá za rozvoj týmu v agilním řízení a zároveň za udržení stabilního a soudržného týmu. Je důležité stanovit společná pravidla odpovídající všem a tím nedopustit žádné kompromisy. Nejlepší metodou pro efektivnější fázi je koučink, tedy kladení otevřených otázek, což vede k aktivnímu dotazování v týmu. V našem týmu oceňuji schopnost okamžitého řešení konfliktů v rané fázi, čímž tým ukazuje, že je třeba překážky řešit a ne ignorovat. Hodnota multifunkčnosti je výhodou.
Nekumulujte lidi na práci, ale práci k lidem.
Agilní přístupy fungují za předpokladu
- Výborné znalosti zákazníku, jeho hodnot a produktů
- Dostatek času a prostoru (iterace, pravidelné schůzky, práce na každodenní bázi)
- Důvěra a vzájemný respekt (mezi členy týmu i zákazníkem)
- Autonomie v dosahování výsledků (není důležitá kudy vede cesta, důležité je dosáhnout cíle)
- Častá a reálná zpětná vazba se zákazníkem
- Retrospektiva (vždy porovnávat výstup s původním zadáním, rozsahem atd.)
- Rozvojová kultura organizace (nic není stálé, nebrňme se rozvoji)
- Sdílené hodnoty (bez sjednocení hodnot nedoručíme dostatečný výsledek)
- Společný vyšší cíl (nemyslíme jen v horizontu jednoho krátkodobého projektu)
Nástroje agilního řízení
SCRUM - tým vytváří společnou hodnotu soustředěně, ve sprintech (hodnoty: závazek, soustředění, otevřenost, respekt, odvaha)
- transparentnost: práce, fáze a stavy musí být viditelné
- pozorování: v krátkých intervalech se identifikují odchylky, překážky atd.
- přizpůsobení: řešení/úpravy pro minimalizaci řetězové reakce
SCRUM tým, BEZ hierarchického uspořádání a dílčích (pod)týmů, se skládá ze scrum mastera, Product Ownera a vývojářů. Každý člen by měl mít komplexní znalosti a dovednosti pro vytvoření společné hodnoty. Cílem týmu je jeho sebeřízení a založený na transparentní komunikaci. Tým pracuje ve sprintech (7–14 dní ideálně).
Role a odpovědnosti:
Vývojář (přípravář) – vytvoření sprintu a plánu backlogu, přizpůsobování plánu k cíli, odhady náročnosti úkolů
Product Owner (koordinátor) – řízení produktového backlogu, komunikace cíle produktu, PBI (položky produktového backlogu), prioritizace položek PP
Scrum Master (zajišťuje pracovní prostředí pro tým) – pomáhá pochopit teorii, efektivní sebeorganizování týmu, reflexe a retrospektiva během sprintu, koučování týmu, facilitátor, odstraňuje překážky
SPRINT (měsíčně-týdně) – produktový cíl, plán sprintů, denní scrum, review sprintu, retrospektiva sprintu
Denní SCRUM – 15min setkání pro vývojáře; práce na položkách v backlogu, využívá scrum board (kanban)
Review SPRINTU – zkoumání výsledků sprintu a definování budoucnosti; získávání zpětné vazby o stavu "hotovo"
- Retrospektiva sprintu – plán možností ke zvýšení kvality/efektivity (díky zkoumání procesu práce)
KANBAN je vizuální nástěnka, která vizualizuje úkoly podle priority a je rozdělena do sekcí "udělat", "v procesu", "hotovo"
Měřené metriky: rychlost týmu (množství úkolů v čase), doba dodání (průměrná doba k dokončení)
DESIGN THINKING je přístup k inovaci zaměřený na lidské potřeby, možnosti technologie a ekonomickou přijatelnost.
Ve své projektové praxi zaměřené na vývoj webů a webových aplikací s ezaměřuji na průnik obou přístupů projektového řízení. Agile je v tomto případě jednoznačně lepší volbou, nicméně potřebuji veliké zapojení zákazníka, které aktuálně není možné. Fungujeme tak na principech waterfallu s prvky Agilního řízení (iterace, zpětné vazby se zákazníkem). Z mého pohledu není ideální v praxi dělit tyto 2 směry projektového řízení zcela striktně od sebe, v kombinaci fungují nejlépe.