Agilní přístupy


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 09.05.2024

Agilní přístupy   Jan Doležal

AGILNÍ PŘÍSTUPY

Proč jsem si knihu vybrala ?

Knihu jsem si vybrala primárně ke zkouškám. Zároveň mě zajímalo, co je agilita a agilní řízení a jak ji lze využít v prostředí našich projektů.

Co to je agile?

Pružný, ohebný, přizpůsobivý. Agilní firma dokáže dobře reagovat na vnitřní a vnější prostředí – změny, hrozby, příležitosti, podněty.

CYNEFIN

Rámec, rozděluje projektový kontext, ve kterém se pohybujeme na pět domén.



A)    Jasné, jednoduché

·      Představuje dobře známé problémy s jasným očekáváním, výsledkem a postupem řešení.

·      Prostřední je pro nás známé, známe posloupnost řešení

·      Někdy se situace zlehčují a tlačí do této domény

B)    Komplikované

·      Je zapotřebí analýza situace

·      Neexistuje pro situaci jedno univerzální řešení

·      Např. stavba mostu (neexisuje jeden návrh vhodný do všech protředí)

·      Klíčoví hráči jsou inženýři, specialisté, experti

·      Zanalyzovat danou situaci a vytvořit řešení

C)   Komplexní

·      Pracujeme s neznámým neznámým

·      Narůstá neurčitost

·      Zkusit něco udělat (prototyp), pochopit co se stalo a následně reagovat

D)   Chaos

·      Naprostá nejasnost

·      Doporučením je hledat ostrůvek stability

·      Začít něco dělat, porozumět tomu co je a není stabilní a následně reagovat se snahou změnit chaos v komplexní situaci

·      Na začátku důležité předejít panice a prostě začít něco dělat

·      Je ještě zvládnutelný

·      Např. covid

E)    Zmatek

·      Nikdo nic neví

·      Nevíme, do jakých čtyř domén problém zařadit, je naprostý zmatek

·      Řešením je rozdělit problém na dílní části a ty pak zařadit do domén


KOŘENY AGILITY

Pro pochopení agility je klíčové pochopit i její kořeny do kterých se řadí lean, lidská psychika a také motivace

LEAN

=štíhlý

Má dva základní pilíře respekt k lidem a neustálé zlepšování. Manažer v lean prostředí se snaží svým lidem ukázat, jak se učit, přicházet s nápady a samostatně řešit problémy. Neříká jim, co mají dělat a neřídí jejich kroky.


Tři zla Lean a boj proti nim

1.     Muda – plýtvání, marnost, zbytečnost

·      Patří sem 7 lean druhů plýtvání:

·      Nadbytečný transport

·      Zbytečné pohyby (nutnost někam dosáhnout, pro něco si dojít)

·      Čekání na cokoliv (materiál, kolegy)

·      Nadbytečné zpracování (ve výrobě odstranit nadbytečné kroky, zbytečné schůzky, komplikované schvalovací procesy, zadávání stejných dat do více sytémů, goldplatin (pozlacení) děláme něco co si nikdo neobjednal)

·      Vady a opravování

·      Zásoby (skladové zásoby ve výrobě a rozpracované zakázky)

·      Mimo výrobu lze toto plýtvání vnímat jako nesoustředěnost, rozpracování mnoha věcí najednou (výrazná ztráta koncentrace)

·      Nadprodukce (vytváření něčeho co není potřeba, nevyužije se)

Muda se projevuje tak, že členové týmu nejsou soustředěni na jednu věc a mnoho času ztrácí přepínáním. Dochází ke špatné komunikaci a nedorozuměním. Dokumenty a informace mají lidé uložené na různých místech a v různých formátech. Schvalovací proces je pomalý a komplikovaný.

Právě z těchto důvodů je agilita postavena zejména ve stabilních týmech. Aby tým mohl být agilní musí se soustředit na jednu práci, projekt a jejich hodnotu.


2.     Mura – nerovnoměrnost, nevyváženost, nedostatek jednotnosti, nepřirozenost

·      Nerovnoměrné rozložení pracovní zátěže, nepravidelný pracovní rytmus

·      Mura vede často k tomu, že přichází muda, plýtvání


3.     Muri – přetěžování zdrojů, nepřiměřenost, přílišná obtížnost

·      Přesčasová práce, rutina, nadměrný stres, nedostatečný trénink (nedostatek kompetence)

·      Faktory vedoucí k vyhoření


DVA FILOZOFICKÉ SMĚRY, PŘÍSTUPY K VÝVOJI

A)    Racionalismus (corgito ergo sum) = důvěřovat svému rozumu. Tvrdí, že vše lze promyslet dopředu. Je podkladem pro prediktivní přístupy k vývoji, projektům (vymyslím, naplánuji, provedu)

B)    Empirismus = důvěřovat svým zkušenostem. Za jediný zdroj poznání pokládá smyslové zkušenosti, vjemy


MODERNÍ POZNATKY O MOTIVACI A TÝMECH

Dříve, zhruba v 60. letech se v oblasti managmentu uznávala jen vnější motivace. Bralo se v potaze, že člověk začne něco dělat, aby předešel trestu (zranění, nižší prémie) nebo z důvodu nějakého benefitu (jídlo, vyšší příjem). Všechny organizace byly vedeny podle tohoto paradigmatu a podle něj byly nastavovány motivační systémy.

Motivace 1.0 – lidé byli poháněni pouze svými pudy a potřebou přežít (tlupy)

Motivace 2.0 – už složitější společenské modely. Kromě přežití pohání lidi ještě potřeba vyhnout se trestu nebo získat odměnu (starověk, středověk, motor průmyslové revoluce). Až do 50. let 20 století nikdo nezpochybňoval. Systém cukru a biče efektivní, není potřeba nic měnit. Jediný kdo věděl, že to není správně byli behaviorální psychologové.

Důkazy, že s motivací 2.0 je něco špatně:

Průzkum ukázal, že lidé pod tlakem získat vysokou očekávanou odměnu dosahují zdaleka horších výsledků, než když je odměna výrazně menší.

Temná strana bonusů a odměn:

Odměny mohou vést k neetickému chování, podvodům a negativním jevům.

Motivace 3.0 – k této motivaci potřebujeme to, co psychologové nazývají drive. Jakýsi pohon, který nás nutí k činnosti. Jedná se o vnitřní chuť něco dělat. Něco pro nás smysluplného, co nás baví. Dělat to po svém a být v tom dobří. Pro vnitřní motivaci a drive, pro stav flow jsou potřeba tří základní prvky:

·      Autonomie – touha řídit si svůj život sami, dělat si věci po svém svým způsobem

·      Mistroství – nutkání být lepší a lepší v něčem, na čem nám opravdu záleží

·      Smysl – touha dělat to, co děláme, ve službách něčeho většího, než jsme my sami

Výzkum o angažovanosti ukázal, že pouze 13 % zaměstnanců na světě je angažovaných nebo psychologicky oddaných své práci a zájmu přinést organizaci nějaký užitek. Pracovníci, kteří jsou neangažovaní a nemají motivaci a zájem dobrovolně pomáhat zaměstnavateli tvoři 63 %. Zbylých 24 % tvoří ti, kteří jsou nemotivovaní, neproduktivní a negativně ovlivňují své kolegy. Vysoká angažovanost, ale vede k ziskovosti, loajalitě zákazníků i produktivitě


VÝVOJ TÝMU – OD SKUPINY JEDNOTLIVCŮ PO TÝMOVOU SYNERGII

1.     Forming – formování

Bariéra mezi přítomnými. Navzájem se někteří neznají. Nejsou proaktivní. Sledují spíše co se bude dít a proč jsou v tomto týmu. V tomto bodě je potřeba udat jasný směr, vizi a cíl projektu.

2.     Storming – bouření a konflikty

Tým má nastavená základní pravidla spolupráce a kurz. Začíná spolupracovat. Upravují se pravidla, ujasňují, mění. Fáze je napjatá a plná konfliktů a hádek. Vývoj týmu musí být někým řízen jinak v této fázi skončí.

Ten, kdo skupinu řídí jí musí facilitovat. Nepodávat přesné řešení a odpovědi ani neřešit konflikty. Musí nabát, aby tým našel společné řešení. Dávat návodné otázky. Tzv. nastíněným přístup naučit tým starat se o své problémy a o své členy.

 

3.     Norming – ustálení, zvyklost

Konflikty byly vyřešeny. Spolupráce funguje. Tým se nechce posunout dál, bojí se změn. Pracují přece do výše své mzdy, proč by se měli více snažit, když v zajetých kolejích vše funguje. Někteří lidé, kteří vydají úsilí se posunout to po čase vzdají, protože nemají další lidi okolo sebe se stejným nasazením. Lze z toho ven pomocí změny, ať už věcné nebo třeba přidání či výměna člena týmu. Stačí přivodit změnu.

U chtěného normingu, kde si lidé sedli a fungují věci tak jak mají už se může přejít na řízení týmu pomocí koučování. Tým už má zkušenosti a je sebevědomější, protože to vše zvládl sám.

4.     Performing – výkon

Spolupráce je efektivní a je nastavené vysoké tempo práce, experimentuje se. Díky tomu můžou vzniknout konflikty, které ale už sám tým umí účinně vyřešit. Členové se naučili přemýšlet nejenom o tom co dělají, ale jak to dělají.

5.     Adjouring – rozpuštění, ukončení činnosti


TEAL ORGANIZACE ANEB CO DOKÁŽE ORGANIZAČNÍ KULTURA

A)    Red

První typ společenského uspořádání. Spočívá v dominanci nejsilnějšího. Udržuje silou poslušnost ostatních

B)    Amber = jantarová

Z tlup vzniká civilizace. Začínají vznikat složitější systémy založené na formálních rolích a stabilních opakovatelných procesech. Je jasně daná pyramida řízení ze shora dolů.

C)   Orange

Možnost vypracovat se. Způsob uvažování je orientován na krátkodobý zisk a porážku konkurence. Nejčastější uspořádání firem v současnosti. Dochází zde k vývoji, role a funkce už nejsou dědičné. Změny se ale stále provádějí velmi obtížně, jedná se o systém směrem ke stabilitě.

D)   Green

Green organizace jsou silně zaměřeny na firemní kulturu, motivaci, rovnostářský management. Např. Starbucks. Organizace již není stroj, spíše rodina.

E)    Teal = tyrkysová

Decentralizovaná organizační struktura založená na síti malých sebeorganizováních týmů. Organizace se chová jako živý organismus, adaptuje se na změny a roste. Úkolem managementu už není velet a řídit, ale vytvářet prostředí pro vznik sebeorganizováních týmů. Definovat vizi a účel.

Teal organizace se také vyznačuje snahou o co nejplošší organizační strukturu a maximální sebeorganizaci. Sebeorganizace má své mantinely dané vizí.

Nábor pracovníků vypadá tak, že si sám tým vybírá s kým chce pracovat. Oblast vzdělání je opět pravomocí a odpovědností lidí v týmech. Jsou sobě i ostatním odpovědní za to, že umí.


Komu bych knihu doporučila?

Kniha mi přijde pro nás jakožto pro prváky zbytečně složitě a komplexní. Doporučila bych nejdříve přečíst si nějako knihu a klasickém způsobu projektového řízení a až potom teprve přejít na agilní přístupy.


ATP

Z knihy aktivně využíváme metodu Kanban pro náš projekt Blazzin. Pomocí této metody máme přehled o tom komu byl zadaný, jaký úkol a jestli už na něm začal pracovat popřípadě zda už ho má hotový.

Celkově mi přijde, že mnoho agilních prvků a přístupů jsou podobné tomu, na čem jsou založena naše družstva a základy Tiimi.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jonáš Plichta - 08.07.2024 - 12:26


Hezky, sdílení přímo z projektové praxe. Jak přesně kanban využíváte vy? Co dalšího ti kniha přinesla a ty jsi využile ve své roli projekťáka? Jak tedy tu agilitu můžeš ve svých projektech využít? Přišly k tobě nějaké nápady? Osobně také souhlasím s tím, že by bylo záhodno se nejdříve pustit do klasických základů PM a pak zkušenosti obohacovat o agilní mindset.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: