Knihu jsem si vybrala proto, abych se dozvěděla víc o agilním řízení. Chtěla jsem porovnat waterfall a agile a zjistit, co z každého z nich mohu využít v projektech a jak celkově (nejen) v projektovém řízení postupovat více strategicky (organizovaně).
Agile = pružný, ohebný, přizpůsobivý
Agilní metody vývoje softwaru = odlehčené, přizpůsobivé metody (ASD, DSDM, XP, FDD, scrum, kanban, scrumban a další)
Agilní firma/projekt/tým/vývoj dokáže dobře reagovat na vnější i vnitřní změny, hrozby, příležitosti a podněty.
Lean (štíhlý) - výrobní system v Toyota - nedominovala silná hierarchie a myslelo se na níže postavené. Ostatní firmy se je snažili okopírovat = filozofie zaměřená na člověka
2 základní pilíře - respekt k lidem a neustálé zlepšování
Manažer v lean prostředí se snaží svým lidem ukázat, jak se učit a autonomně přemýšlet, přicházet s nápady a samostatně řešit problémy.
Když víme, kdo je náš zákazník, určíme si 5 základních kroků: identify value (určíme hodnotu), map the value stream (prozkoumáme tok hodnoty), create flow (vytvoř tok), establish pull (založ tah), pursue perfection (usiluj o dokonalost)
3M - koncept boje proti třem zlům
Muda = plýtvání, marnost, zbytečnost
Mura = nerovnoměrnost, nevytáženost, nedostatek jednosti, nepřirozenost
Muri = přetěžování zdrojů, nepřiměřenost, přílišná obtížnost
Dříve (60. Léta) se považovalo za fakt, že lidská aktivita je motivována pouze vnějšími faktory (Cukr a bič, odměna nebo strach). Většina organizací byla a stále i je na tomto principu založena a nastavila si tak svoje “motivační” systémy. Lidé ale nefungují jen na bázi “jestliže - pak” a jsme mnohem komplexnější. K plému rozvinutí našeho potenciálu potřebujeme jiný přístup.
Motivace 1.0. - pudy, potřeba přežít
Motivace 2.0. - (postupem času jsme si vypěstovali složitější společenské modely) potřeba vyhnout se trestu a hledat odměnu - cukr a bič, princip docela dobře funguje u algoritmickych úloh, u jasně daných úkolů s jasně daným procesem a výsledkem.
Tyto úlohy se však začínají pomalu přesouvat do rozvojových zemí, jsou nahrazovány roboty (ať už fyzickými či softwarovými). Po lidech se v čim dál větší míře chtějí úkony tzv. heuristické, při nichž není jasný postup (a někdy i výsledek) a je potřeba značná míra kreativity. Cukr a bič nestačí, ten totiž kreativitu potlačuje a vytváří různé negativní efekty (zužují pohled, snižují výkonnost, vede k podvodům a neetickému chování apod.)
Motivace 3.0.: drive (pohon) - síla která nás pudí k nějaké činnosti (po přežití a cukru a biči), vnitřní chuť dělat něco smysluplného, co nás báví, dělat si to po svém a být v tom dobří.
3 základní prvky motivace 3.0.: autonomie (touha řídit si svůj vlastní život sami), mistrovství (nutkání být lepší) a smysl (touha dělat to, co děláme, ve službách něčeho většího, než jsme my sami). Pokud máme nečeho z toho nedostatek, vede to k frustraci.