Agilní metody řízení projektů


3 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 30.04.2022

Agilní metody řízení projektů   Zuzana Šochová

Agilní metody řízení projektů


ATP

Pochopila jsem tak nějak AGILE – nastavení a mé fungování podle Agile si musím osvojit v praxi. Chci si tento systém vyzkoušet na projektu Realitky. Osvojila jsem si termíny spojené s Agile, ale potřebuji skrz jinou knihu více pochopit LEAN a WATERFALL.

Nejdůležitější věc z této knihy pro mě je pochopení AGILE. Jak se Agile liší od Wterfall.

Agilní a lean metody

Co je to agilní:

-       dynamický, rychlý, interaktivní, přizpůsobivý, zábavný, hravý, rychle reagující na změnu.

-       Je to jiný způsob života upřednostňující jiné hodnoty. Reálný výsledek před striktními procesy, změnu před předem naplánovaným.

-       Agile je o spolupráci, komunikaci, připravenosti na změnu.

-       Jedná se o způsob myšlení a jednání

Manifest agilního vývoje

-       Jednotlivci a interakce před procesy a nástroji – upřednostnění potřeb a adaptace na změnu před striktním fungování v zajetých kolejích, které ne vždy přináší užitek

-       Fungující software, před vyčerpávající dokumentací – Fingující systém, ve kterém se dobře pracuje, před vyčerpávající tvorbou návodů a postupů, které nepodporují změnu.

-       Spolupráce se zákazníkem, před vyjednávání o smlouvě – spolupráce se zákazníkem na úrovni toho, jak chce, aby produkt vypadal předejde špatnému pochopení a nedodržení smlouvy. Smlouvy jsou důležité, ale neměly by nahradit spolupráci a komunikaci.

-       Reagování na změny před dodržováním plánu – „Plán je ničím, plánování je vším“ a součástí plánování je adaptace na změny

Agilní transformace

-       Změna myšlení a přístupu

-       Důvody pro přechod na agilní metod

o  Flexibilita

o  Efektivita

o  Předvídatelnost

o  Kvalita

o  Zábava

Co je to LEAN

-       Štíhlý proces, dělat věci jen když jsou opravdu potřeba.

-       Lean je o přístupu než o striktním procesu.

-       Lean je založen na následujících principech

o  Odstaňte vše, co nepřináší hodnotu – zbavit se odpadu. Pracovat na něčem, co se nakonec nehodí, je ztráta času.

o  Zlepšujte se a učte se již v průběhu – opakovat chyby stále do kola a očekávat jiný výsledek je definice šílenství

o  Rozhodujte se co nejpozději – čím později se rozhodneme, tím máme více informací – trochu se mi to bije s knihou MŽIK

o  Dodávejte práci, jak nejrychleji to jde – čím dříve dodáme, tím dříve se nám vrátí

o  Dějte týmu důvěru a zodpovědnost – bude mnohem motivovanější tým

o  Zaměřte se na celkový výsledek – think big, act small, fail fact, lean rapidly – přemýšlejte dopředu, začněte u malých věcí, ty vyhodnoťte a rychle se z nich poučte.

Co je to SCRUM

-       Nejúspěšnější a nejpoužívanější framework jak se stát agilní.

-       Scrum organized tým

Co je to KANBAN

-       Je proti Scrumu volnější. Nenutí nás se změnit. Pro co nejrychlejší reagování na změny (call centra).

Co je to SCALING (škálování)

-       Prostředí větší než jeden tým

SCRUM MASTER

-       Je koučem, facilitátorem a servant leaderem – hlavním cíle je vytvořit samostatný, efektivní a spokojený self organized tým

-       Pomáhá týmu aby dobře fungoval, stal se takzvaně high-performing a dosahoval tak lépe svých cílů

-       Dobrou facilitací pomáhá týmu odstraňovat problémy

-       Motivuje tým k lepším výsledkům

-       Koučuje tým a stará se o jeho rozvoj

-       Stará se o to, aby Scrum proces byl efektivní a fungoval, má na starosti jeho dodržování, ale zároveň i možnost iniciovat změnu, pokud je potřeba. Stará se o to, aby to týmu dobře fungoval, dobře se pracovalo.

-       Agilní nadšenec

-       Vytvořit dobře fungující tým

PRODUCT OWNER

-       Vlastníkem produktu

-       Má na starosti definovat produktové vize a její transparentní komunikaci týmu, zákazníkům a firmě – definuje priority, má na starosti business hodnoty a návratnost investice celého produktu

-       Je zodpovědný za PRODUKT BACKLOG – není na to sám, pomáhá mu celý development tým

-       Neřídí tým a do procesu nezasahuje, pouze stanovuje, co se má dělat a v jaké pořadí – definuje priority

-       80% u zákazníka 20% s týmem

PRODUCT BACKLOG

-       Product owner by měl mít jasno v tom, na čem se bude pracovat a určit priority

SELF-ORGANIZED TÝM

-       „Správný tým musí spolupracovat a táhnout za jeden provaz. Selže-li jeden člen týmu, selhal celý tým bez hledání viníka“

-       Podpínkou je společný cíl

-       Tým musí rozumět zákazníkovi, chápat jeho prostředí a vědět, jak bude produkt používat

-       Multifunkční a vzájemně zastupitelný tým

-       Retrospektiva – Jedním ze základních prostředků, jak týmu umožnit získat sám na sebe zpětnou vazbu a ovlivňovat proces, jak pracuje.

-       SPRINT REVIEW – je ideální pro zapojení zákazníka do týmu. Prezentuje funkcionalitu reálnému zákazníkovi.

-       BACKLOG REFINEMENT – zapojuje zákazníka z druhé strany a dává mu možnost ovlivnit, co bude náplní dalšího sprintu

-       SPRINT – časově ohraničené období (1-4 týdny) kdy tým pracuje na úkolech a na konci je zhodnocení

-       SPRINT BACKLOG – pomáhá scrumu naplánovat Sprint a domluvit se, jak dosáhnou cíle Sprintu

-       PRODUCT BACKLOG – Je list funkcionalit, které přináší zákazníkovi hodnotu. Může se kdykoliv měnit v závislosti na zpětné vazbě.

-       PRIORITIZACE – základní schopnosti Product Ownera – schopnost rozhodnout se, na které položky Backlogu má tým následující Sprint pracovat

-       USER STORY – po stanovaní priorit můžeme zohlednit i náročnost jednotlivých User Stories. Prioriti stanovujeme na přínos zákazníkovi.

ZÁKAZNÍK

-       Hraje velkou roli v Agile procesech – snaží se zapojit zákazníka do projektu, aby sám určoval, jaké jsou priority a podílel se již v průběhu projektu na jeho změnách a funkcionalitě.

SPRINT

Jak nastavit sprinty:

-       Ideálně začít dvěma týdny

-       Zamyslet se nad tím, proč nestíháme ukončit úkoly v předem nastaveném sprintu

-       To že jsme nestihli dokončit položky Backlogu není důvod prodloužit sprint, naopak využijeme možnost reflexe – co uděláme příště jinak.

-       Cíl sprintu by se neměl během sprintu měnit

-       Plán kroků jak cíle dosáhnou se během sprintu měnit může

-       STANDUP MEETING – abychom si byli na denní bázi jistí, že to pořád stihneme jako tým dokončit

KANBAN

-       Tabule o třech sloupcích kam umisťujeme úkoly podle – POTŘEBA UDĚLT, NA ČEM SE PRACUJE, CO JE HOTOVO

RETROSPEKTIVA

-       Pohlédnutí do sebe, co se povedlo, co se nepovedlo, co se příště udělá jinak.



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: