ATP
Pochopila jsem tak nějak AGILE – nastavení a mé fungování podle Agile si musím osvojit v praxi. Chci si tento systém vyzkoušet na projektu Realitky. Osvojila jsem si termíny spojené s Agile, ale potřebuji skrz jinou knihu více pochopit LEAN a WATERFALL.
Nejdůležitější věc z této knihy pro mě je pochopení AGILE. Jak se Agile liší od Wterfall.
Agilní a lean metody
Co je to agilní:
- dynamický, rychlý, interaktivní, přizpůsobivý, zábavný, hravý, rychle reagující na změnu.
- Je to jiný způsob života upřednostňující jiné hodnoty. Reálný výsledek před striktními procesy, změnu před předem naplánovaným.
- Agile je o spolupráci, komunikaci, připravenosti na změnu.
- Jedná se o způsob myšlení a jednání
Manifest agilního vývoje
- Jednotlivci a interakce před procesy a nástroji – upřednostnění potřeb a adaptace na změnu před striktním fungování v zajetých kolejích, které ne vždy přináší užitek
- Fungující software, před vyčerpávající dokumentací – Fingující systém, ve kterém se dobře pracuje, před vyčerpávající tvorbou návodů a postupů, které nepodporují změnu.
- Spolupráce se zákazníkem, před vyjednávání o smlouvě – spolupráce se zákazníkem na úrovni toho, jak chce, aby produkt vypadal předejde špatnému pochopení a nedodržení smlouvy. Smlouvy jsou důležité, ale neměly by nahradit spolupráci a komunikaci.
- Reagování na změny před dodržováním plánu – „Plán je ničím, plánování je vším“ a součástí plánování je adaptace na změny
Agilní transformace
- Změna myšlení a přístupu
- Důvody pro přechod na agilní metod
o Flexibilita
o Efektivita
o Předvídatelnost
o Kvalita
o Zábava
Co je to LEAN
- Štíhlý proces, dělat věci jen když jsou opravdu potřeba.
- Lean je o přístupu než o striktním procesu.
- Lean je založen na následujících principech
o Odstaňte vše, co nepřináší hodnotu – zbavit se odpadu. Pracovat na něčem, co se nakonec nehodí, je ztráta času.
o Zlepšujte se a učte se již v průběhu – opakovat chyby stále do kola a očekávat jiný výsledek je definice šílenství
o Rozhodujte se co nejpozději – čím později se rozhodneme, tím máme více informací – trochu se mi to bije s knihou MŽIK
o Dodávejte práci, jak nejrychleji to jde – čím dříve dodáme, tím dříve se nám vrátí
o Dějte týmu důvěru a zodpovědnost – bude mnohem motivovanější tým
o Zaměřte se na celkový výsledek – think big, act small, fail fact, lean rapidly – přemýšlejte dopředu, začněte u malých věcí, ty vyhodnoťte a rychle se z nich poučte.
Co je to SCRUM
- Nejúspěšnější a nejpoužívanější framework jak se stát agilní.
- Scrum organized tým
Co je to KANBAN
- Je proti Scrumu volnější. Nenutí nás se změnit. Pro co nejrychlejší reagování na změny (call centra).
Co je to SCALING (škálování)
- Prostředí větší než jeden tým
SCRUM MASTER
- Je koučem, facilitátorem a servant leaderem – hlavním cíle je vytvořit samostatný, efektivní a spokojený self organized tým
- Pomáhá týmu aby dobře fungoval, stal se takzvaně high-performing a dosahoval tak lépe svých cílů
- Dobrou facilitací pomáhá týmu odstraňovat problémy
- Motivuje tým k lepším výsledkům
- Koučuje tým a stará se o jeho rozvoj
- Stará se o to, aby Scrum proces byl efektivní a fungoval, má na starosti jeho dodržování, ale zároveň i možnost iniciovat změnu, pokud je potřeba. Stará se o to, aby to týmu dobře fungoval, dobře se pracovalo.
- Agilní nadšenec
- Vytvořit dobře fungující tým
PRODUCT OWNER
- Vlastníkem produktu
- Má na starosti definovat produktové vize a její transparentní komunikaci týmu, zákazníkům a firmě – definuje priority, má na starosti business hodnoty a návratnost investice celého produktu
- Je zodpovědný za PRODUKT BACKLOG – není na to sám, pomáhá mu celý development tým
- Neřídí tým a do procesu nezasahuje, pouze stanovuje, co se má dělat a v jaké pořadí – definuje priority
- 80% u zákazníka 20% s týmem
PRODUCT BACKLOG
- Product owner by měl mít jasno v tom, na čem se bude pracovat a určit priority
SELF-ORGANIZED TÝM
- „Správný tým musí spolupracovat a táhnout za jeden provaz. Selže-li jeden člen týmu, selhal celý tým bez hledání viníka“
- Podpínkou je společný cíl
- Tým musí rozumět zákazníkovi, chápat jeho prostředí a vědět, jak bude produkt používat
- Multifunkční a vzájemně zastupitelný tým
- Retrospektiva – Jedním ze základních prostředků, jak týmu umožnit získat sám na sebe zpětnou vazbu a ovlivňovat proces, jak pracuje.
- SPRINT REVIEW – je ideální pro zapojení zákazníka do týmu. Prezentuje funkcionalitu reálnému zákazníkovi.
- BACKLOG REFINEMENT – zapojuje zákazníka z druhé strany a dává mu možnost ovlivnit, co bude náplní dalšího sprintu
- SPRINT – časově ohraničené období (1-4 týdny) kdy tým pracuje na úkolech a na konci je zhodnocení
- SPRINT BACKLOG – pomáhá scrumu naplánovat Sprint a domluvit se, jak dosáhnou cíle Sprintu
- PRODUCT BACKLOG – Je list funkcionalit, které přináší zákazníkovi hodnotu. Může se kdykoliv měnit v závislosti na zpětné vazbě.
- PRIORITIZACE – základní schopnosti Product Ownera – schopnost rozhodnout se, na které položky Backlogu má tým následující Sprint pracovat
- USER STORY – po stanovaní priorit můžeme zohlednit i náročnost jednotlivých User Stories. Prioriti stanovujeme na přínos zákazníkovi.
ZÁKAZNÍK
- Hraje velkou roli v Agile procesech – snaží se zapojit zákazníka do projektu, aby sám určoval, jaké jsou priority a podílel se již v průběhu projektu na jeho změnách a funkcionalitě.
SPRINT
Jak nastavit sprinty:
- Ideálně začít dvěma týdny
- Zamyslet se nad tím, proč nestíháme ukončit úkoly v předem nastaveném sprintu
- To že jsme nestihli dokončit položky Backlogu není důvod prodloužit sprint, naopak využijeme možnost reflexe – co uděláme příště jinak.
- Cíl sprintu by se neměl během sprintu měnit
- Plán kroků jak cíle dosáhnou se během sprintu měnit může
- STANDUP MEETING – abychom si byli na denní bázi jistí, že to pořád stihneme jako tým dokončit
KANBAN
- Tabule o třech sloupcích kam umisťujeme úkoly podle – POTŘEBA UDĚLT, NA ČEM SE PRACUJE, CO JE HOTOVO
RETROSPEKTIVA
- Pohlédnutí do sebe, co se povedlo, co se nepovedlo, co se příště udělá jinak.