Proč jsem si knihu vybral
Knihu action learng jsem si přečetl, protože ji musíme mít k zápočtu na učící se organizace, také jsem chtěl vědět, jakým způsobem by šlo zlepšit teamové učení a tato kniha přesně na to cílila.
Action learning
Je to učící metoda, spočívá v tom, že učení probíhá při řešeních reálných problémů. Učení se z vlastní zkušenosti je považováno jako nejlepší způsob, jak si poznatky opravdu zapamatovat. Při action learningu se učí pouze to, co se využije v praxi.
AL se skládá ze šesti částí
Problém
Problém by měl být naléhavý, významný, ještě nevyřešený, jasně označený, proveditelný a měla by při něm být možnost se učit.
Skupina
Skupina by měla obsahovat 4 až 8 členů, aspoň jeden člen by měl mít velké povědomí o daném problému, členové by zároveň měli být různorodí. Musejí mít zájem o vyřešení daného problému a měli by mezi sebou spolupracovat a ne soutěžit.
Otázky
Otázky jsou velmi podstatnou částí Al, na základě jejich zodpovězení/vyřešení se student učí. Nejlepší otázky ovšem nemohou být nikdy zcela zodpovězeny. Otázky by měli být otevřené a měli by podporovat zamyšlení a teamové učení.
Akce
Nezbytnou částí v procesu učení je akce, díky ní zjistíme, co funguje a na čem je potřeba ještě zapracovat/změnit.
Učení
K učení dochází při řešení problémů, v Al je rozděleno na tři kategorie: jednosmyčkové, dvousmyčkové, trojsmyčkové.
Kouč
Kouč je ve skupině, aby ji pomáhal najít správnou cestu, nemá ovšem řešit problém ale pouze klást otázky, které team dovedou k řešení. Je nestranný a neměl by vyjadřovat své emoce a zaujaté pocity k problému.
Fáze action learningu
1. Fáze: popsání problému a priorit
2. Fáze: naplánování strategie a akčních kroků
3. Fáze: akce-řešení problému
4. Fáze: reflektování a zhodnocení celého procesu a ponaučení do budoucna
ATP
Action learning jsme nejdříve probírali na TS a následně jsme ho v praxi využili na birthgivingu. Rozdělili jsme se do čtyř skupina zhruba po čtyřech členech a každá skupina dostala na starost jeden problém. Já jsem byl ve skupince, která řešila e-shop, který nebyl dostatečně atraktivní a neprodával dost zboží. Měli jsme za úkol navrhnout řešení, jak tento problém vyřešit. Nejdříve jsme zhodnotili, proč e-shop nefunguje. Ptali jsme se na následující otázky: „proč eshop není atraktivní“, „co jsou silné a slabé stránky“, „jak můžeme eshop zatraktivnit“ a další.. Přišli jsme na to, že je nepřehledný, popisy kategorií nesedí a celkový pohyb na něm je pro zákazníka neintuitivní a nepříjemný. Došli jsme tedy k závěru, že je potřeba udělat e-shop nový, rozhodli jsme se ho rovnou vytvořit. Rozepsali jsme si úkoly v miru a každý dostal na starost nějakou část. Já jsem měl na starosti vkládání produktů ze starého e-shopu na ten nový a také některé designové prvky. Když jsme e-shop dokončili zhodnotili jsme co se povedlo a co by šlo příště zlepšit. Povedlo se nám udělat opravdu hodně práce a vyřešit problém, který nám byl zadán nad rámec očekávání. Přišli jsme na to, že do příště bychom mohli ještě lépe rozdělit práci, abychom byli ještě produktivnější. Naučili jsme se pracovat v miru, analyzovat problém a také jak se tvoří jednoduchý e-shop. Na zpětnou vazbu od zadavatele ještě čekáme. Musím také zmínit, že nám jeden aspekt Al chyběl, bohužel jsme neměli kouče, nepodařilo se nám žádného sehnat, tak jsme se jeho roli pokusili nahradit každým z nás.
Závěrečné hodnoceni
Kniha se mi četla opravdu obtížně a přišla mi místy zbytečně zdlouhavá. Metodu jsem po přečtení trochu nechápal ale poté, co jsme ji probrali na TS a následně si ji v praxi vyzkoušeli tak už ji chápu lépe. Do budoucna bych ji chtěl využití při práci na projektech, abychom se z každého z nich dokázali naučit co nejvíce.