Action learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 11.01.2022

Michael J. Marquardt   Action learning

Action Learning

Proč jsem si knihu vybral?


Knihu jsem si vybrat, protože je povinná na zkoušky a zároveň jsme na ni měli s teamem TSko kde mě metoda popisovaná v knize velmi zaujala a chtěl jsem se o ní dozvědět více.


Co si z knihy odnáším?


Metoda Action learning:

 

Tato metoda na řešení problémů ale zároveň učení se u toho se skládá ze 6 prvků. Nemusí se tyto prvky použít všechny, ale klesá tak účinnost celé metody a maximální efekt získáme jen s použitím všech těchto prvků. Celkem dost mi připomíná TSka u nás v Timii a je vidět že to stojí na podobných základech.


Problém


-         Můžeme řešit více nebo jen jeden

-         Měl by být naléhavý a významný, jeho vyřešení by mělo být pro danou osobou/team/organizaci velmi důležité

-         Čím je problém složitější tím víc se toho skupina naučí

-         Úvodní prezentace problému by měla být stručná s důrazem na důležité body (mohou pomoct otázky jako „Proč je tento problém pro vás a/nebo vaši organizaci důležitý“)


Skupina


-         Nejlépe 4-8 členů, pokud má více či méně členů může dojít ke komplikacím

-         Každý má jiné mentální modely, postoje a názory které je schopen předložit

-         Ideálně vyvážené zastoupení lidí s různými znalostmi, pohlavím, věku atd. (dobré je mít ve skupině i člověka naprosto mimo organizaci, který může dát „pohled z venku“ (u nás na Tskách např crossaři))

      „AL je jedním z nejlepších nástrojů řešení problémů. Různí lidé, názory, vzdělání, zkušenosti a praxe se spojí za jedním cíle… to je mocná síla.“

-         Citát z knihy

Otázky


-         Hlavním úkolem každého člena je klást otázky a odpovídat na otázky

-         Přínos otázek: řešení problémů, vytváření týmů, Rozvoj vůdcovských dovedností, podpora učení

-         Oznamovací věty (tvrzení, názory) se smějí vyslovit pouze jako odpovědi na otázky

-         Důležité je, aby šlo o otevřené otázky (v knize se ale popisuje více druhů jako například afektivní, reflektivní nebo sondující)

-         Dobré otázky: Dá se to udělat jinak?

                         Jaké jiné možnosti vás napadají?

                         Kterých zdrojů jsme zatím nevyužili?


Action


Fáze 1: Pochopení a přeformulování problému

Fáze 2: Formulování cíle, jeho zasazení do kontextu

Fáze 3: Zpracování a prověření strategií

Fáze 4: Provedení akce a jejich reflektování

Při utváření akčního plánu musíme sledovat 2 významné aspekty:

 Je akce přiměřená problému? Je akce proveditelná v čase kt. Je k dispozici?

 

Coach


-         Pomáhá skupině držet se tématu a usměrňuje ji, zároveň se soustředí na učení a rozvoj skupiny

-         Kouč má právo kdykoliv zasáhnout do průběhu

-         Členové skupiny se mohou v této roli postupně střídat

 

Učení


-          Je stejně důležité jako vyřešení samotného problému

-         K učení dochází spíše v důsledku provedení akce

-         Získané znalosti mohou účastníci následně rozšířit po organizace a zlepšuje se tak kvalita celé organizace

-         Typy znalostí vytvářených při AL: Vědět co, Vědět kdy, Vědět proč, Vědět kde, Vědět kdy

„Učíme-li se efektivně jednat, učíme se efektivně učit“

 

Jak zavést Action Learning do praxe?

1.   Získat podporu ostatních

 

2.   Provést přípravný workshop

 

3.   Vybrat projekty, problémy nebo výzvy

 

4.   Vybrat a připravit kouče AL

 

5.   Jmenovat členy a ustavit skupiny AL

 

6.   Zajistit orientaci v otázkách AL

 

7.   Zavést pravidelné schůzky

 

8.   Přeformulovat problémy a vypracovat akční strategie

 

9.   Ověřit a doporučit akce

 

10. Realizovat akční strategie

 

11. Dokončit činnosti a podchytit konečné poznatky skupiny AL

 

12. Posoudit hodnotu a účinnost programu AL a hledat možnosti jeho rozšíření v celé organizaci

 

ATP model


S mým teamem jsme to zatím zkoušeli jen na Tsku a rychle jsme pohořeli, protože jsme nebyli všichni úplně dobře obeznámeni s pravidly AL, a proto se to rychle proměnilo v chaos. Budeme však tuto metodu v blízké době zkoušet při BG, a tak jsem velmi zvědavý, jestli ji využijeme správně a přinese nám kýžené výsledky. Potom svoji esej doplním.

 

Můj názor na knihu


Kniha se mi četla dobře, i když po chvilce se začalo vše opakovat, avšak vždy to rázem oživila nějaká nová informace, zajímavý obrázek, hezký citát nebo zkušenost nějaké velké firmy s touto metodou. V podstatě bych řekl že aspoň z části se snažíme hodně věcí z knihy aplikovat i na TSkách a těším se na výsledek toho, jak to půjde přímo při řešení nějakého komplexního problému. A každopádně až ji povinně přečteme všichni tak to zlepší naše Tska.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: