Action Learning
Proč jsem si knihu vybral?
Knihu jsem si vybrat, protože je povinná na zkoušky a zároveň jsme na ni měli s teamem TSko kde mě metoda popisovaná v knize velmi zaujala a chtěl jsem se o ní dozvědět více.
Co si z knihy odnáším?
Metoda Action learning:
Tato metoda na řešení problémů ale zároveň učení se u toho se skládá ze 6 prvků. Nemusí se tyto prvky použít všechny, ale klesá tak účinnost celé metody a maximální efekt získáme jen s použitím všech těchto prvků. Celkem dost mi připomíná TSka u nás v Timii a je vidět že to stojí na podobných základech.
Problém
- Můžeme řešit více nebo jen jeden
- Měl by být naléhavý a významný, jeho vyřešení by mělo být pro danou osobou/team/organizaci velmi důležité
- Čím je problém složitější tím víc se toho skupina naučí
- Úvodní prezentace problému by měla být stručná s důrazem na důležité body (mohou pomoct otázky jako „Proč je tento problém pro vás a/nebo vaši organizaci důležitý“)
Skupina
- Nejlépe 4-8 členů, pokud má více či méně členů může dojít ke komplikacím
- Každý má jiné mentální modely, postoje a názory které je schopen předložit
- Ideálně vyvážené zastoupení lidí s různými znalostmi, pohlavím, věku atd. (dobré je mít ve skupině i člověka naprosto mimo organizaci, který může dát „pohled z venku“ (u nás na Tskách např crossaři))
„AL je jedním z nejlepších nástrojů řešení problémů. Různí lidé, názory, vzdělání, zkušenosti a praxe se spojí za jedním cíle… to je mocná síla.“
- Citát z knihy
Otázky
- Hlavním úkolem každého člena je klást otázky a odpovídat na otázky
- Přínos otázek: řešení problémů, vytváření týmů, Rozvoj vůdcovských dovedností, podpora učení
- Oznamovací věty (tvrzení, názory) se smějí vyslovit pouze jako odpovědi na otázky
- Důležité je, aby šlo o otevřené otázky (v knize se ale popisuje více druhů jako například afektivní, reflektivní nebo sondující)
- Dobré otázky: Dá se to udělat jinak?
Jaké jiné možnosti vás napadají?
Kterých zdrojů jsme zatím nevyužili?
Action
Fáze 1: Pochopení a přeformulování problému
Fáze 2: Formulování cíle, jeho zasazení do kontextu
Fáze 3: Zpracování a prověření strategií
Fáze 4: Provedení akce a jejich reflektování
Při utváření akčního plánu musíme sledovat 2 významné aspekty:
Je akce přiměřená problému? Je akce proveditelná v čase kt. Je k dispozici?
Coach
- Pomáhá skupině držet se tématu a usměrňuje ji, zároveň se soustředí na učení a rozvoj skupiny
- Kouč má právo kdykoliv zasáhnout do průběhu
- Členové skupiny se mohou v této roli postupně střídat
Učení
- Je stejně důležité jako vyřešení samotného problému
- K učení dochází spíše v důsledku provedení akce
- Získané znalosti mohou účastníci následně rozšířit po organizace a zlepšuje se tak kvalita celé organizace
- Typy znalostí vytvářených při AL: Vědět co, Vědět kdy, Vědět proč, Vědět kde, Vědět kdy
„Učíme-li se efektivně jednat, učíme se efektivně učit“
Jak zavést Action Learning do praxe?
1. Získat podporu ostatních
2. Provést přípravný workshop
3. Vybrat projekty, problémy nebo výzvy
4. Vybrat a připravit kouče AL
5. Jmenovat členy a ustavit skupiny AL
6. Zajistit orientaci v otázkách AL
7. Zavést pravidelné schůzky
8. Přeformulovat problémy a vypracovat akční strategie
9. Ověřit a doporučit akce
10. Realizovat akční strategie
11. Dokončit činnosti a podchytit konečné poznatky skupiny AL
12. Posoudit hodnotu a účinnost programu AL a hledat možnosti jeho rozšíření v celé organizaci
ATP model
S mým teamem jsme to zatím zkoušeli jen na Tsku a rychle jsme pohořeli, protože jsme nebyli všichni úplně dobře obeznámeni s pravidly AL, a proto se to rychle proměnilo v chaos. Budeme však tuto metodu v blízké době zkoušet při BG, a tak jsem velmi zvědavý, jestli ji využijeme správně a přinese nám kýžené výsledky. Potom svoji esej doplním.
Můj názor na knihu
Kniha se mi četla dobře, i když po chvilce se začalo vše opakovat, avšak vždy to rázem oživila nějaká nová informace, zajímavý obrázek, hezký citát nebo zkušenost nějaké velké firmy s touto metodou. V podstatě bych řekl že aspoň z části se snažíme hodně věcí z knihy aplikovat i na TSkách a těším se na výsledek toho, jak to půjde přímo při řešení nějakého komplexního problému. A každopádně až ji povinně přečteme všichni tak to zlepší naše Tska.