Co je to Action learning?
Action learning je vzdělávací a rozvojová metoda, která se zaměřuje na učení se skrze konkrétní akce a praktické zkušenosti v reálných situacích
AL se skládá se 6 částí
Problem
· Problém v action learningu představuje konkrétní, reálnou výzvu, kterou skupina čelí a řeší. Tento problém by měl být významný, komplexní a relevantní pro účastníky, aby vyvolal zájem a angažovanost.
· Význam problému spočívá v tom, že poskytuje praktický kontext pro učení a aplikaci teorií.
· Správně zvolený problém může vést k významnému rozvoji dovedností, jako jsou rozhodování, kritické myšlení a týmová práce.
Group
· Účelem skupiny je poskytnout různé perspektivy a zkušenosti, což umožňuje hlubší analýzu problému a vede k inovativnějším řešením.
· Skupina podporuje otevřenou komunikaci, vzájemnou podporu a zpětnou vazbu, což jsou základní prvky pro úspěšné učení a řešení problémů.
· Nejméně jeden člen skupiny by měl dobře znát kontext problému, aby mohl poskytnout důležité informace a perspektivy. Je také nezbytné, aby alespoň jedna osoba měla pravomoci k realizaci navrhovaných akčních opatření, což zajišťuje, že řešení mohou být skutečně implementována. Další členové skupiny by měli mít alespoň základní znalosti o problému, což umožňuje efektivnější diskusi a brainstorming. Je také důležité, aby alespoň někteří členové měli silný zájem o vyřešení problému, což podporuje motivaci a angažovanost skupiny. Nakonec je doporučeno, aby skupina nepřesahovala osm členů, protože větší skupiny mohou vést k příliš složité komunikaci a ztížit efektivní spolupráci.
Questions
· Otázky v AL jsou považovány za nástroj pro vedení diskuse a stimulaci myšlení. Právě kvalitní otázky mohou otevřít nové perspektivy a přivést k hlubšímu porozumění problému.
· Je důraz spíše na otázky než na přímá řešení, což poskytuje členům prostor pro zapojení vlastního myšlení a stavění otázek na předchozích odpovědích. Otázky typu "proč" a "jak" stimulují aktivní účast všech členů, aniž by docházelo k prosazování vlastních názorů, a otevírají diskusi k alternativním možnostem, nevyužitým zdrojům a potenciálním důsledkům akcí.
Action
· Akce umožňuje účastníkům získat přímé zkušenosti s řešením problémů, což je považováno za nejcennější formu učení.
Coach
· Jeho úlohou není poskytovat odpovědi nebo řešení, ale spíše vedení a podporu skupiny v jejich učebním procesu.
· Pomáhá týmu reflektovat, co se učí a jak řeší problémy
Learning
· Členové se učí nejen od sebe navzájem, ale také rozvíjejí své sociální a komunikační dovednosti.
· Učení v AL je považováno za centrální prvek celého procesu. Klíčovým aspektem je, že učení se odehrává skrze konkrétní zkušenosti a akce, nikoli pouze skrze teoretické studium.
Celkově je kniha cenným zdrojem pro každého, kdo hledá praktické metody pro řešení reálných problémů a podporu učení a rozvoje v různých profesních i osobních kontextech.