Action Learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 04.05.2023

Action Learning   Michael J. Marquardt

Úvod 

Knihu Action Learning jsem začal číst především kvůli zkouškám, ale v průběhu mě kniha opravdu zaujala. Znalost metoda pro řešení problémů Action Learning  se nám v týmu i projektech určitě bude hodit.

Kniha popisuje 6 základních složek nástroje pro řešení problémů Action Learning (AL) - Problém, Skupina, Otázky, Akce, Učení, Kouč. V průběhu čtení knihy častokrát narazíte na konkrétní příklady použití AL v praxi.


Action Learning se v zásadě rozděluje na dvě kategorie. První kategorie AL  řeší pouze jeden problém a naopak druhá kategorie řeší problémů hned několik. Skupina, která řeší jeden problém, má zpravidla jen jednoho kouče, zatímco skupina řešící více problému si roli kouče předává mezi sebou.


Skupina 


Obě kategorie však provází hned několik společných pravidel pro správné a efektivní používání tohoto nástroje. Action Learning je založen na otázkování použít oznamovací větu je možné pouze jako odpověď na otázku. Skupina by měla být rozmanitá, z toho důvodu je ideální počet členů 4 - 8. Každá skupina by měla obsahovat osobu, která má více informací o problému, osobu s pravomocemi rozhodnutí o změně a její realizaci. Kromě nich zde musí být kouč, který dohlíží na vzdělávací složku při řešení problému. Poslední osobou díky, které se Action Learning odlišuje od ostatních metod je člověk z venku. Hlavní výhodou člověka z venku je nezaujatý pohled na situaci, jeho otázky mohou působit stupidně, ale často donutí skupinu zamyslet se nad věcí z jiného úhlu pohledu. Důležitá je vzájemná důvěra, zájem na vyřešení problému a zápal pro učení.


Problém


Velmi důležité ori Action Learning je vybrat správný druh problému, protože jednou z hlavních výsad metody je učení. Autor doporučuje zvolit problém, u kterého je potřeba ho splnit pod určitým tlakem, problém má být reálný, musí zde být potenciál pro realizaci změny a prostor k učení se.


Otázky


Pokládáním otázek vzniká prostor pro mnoho různých odpovědí a nápadů, protože lidé jsou nuceni naslouchat odpovědím ostatních a následně mohou pokládat další zajímavé otázky. Otázky jsou jedním z nejefektivnějších způsobů učení a to je to tvoří podstatnou část Action Learning.


Učení 


Učení hraje důležitou roli v rozvoji jedince, týmu i organizace. Action Learning poskytuje výjimečnou příležitost k učení se naslouchání, respektu, reflexe a celkové práce v týmu.

Při řešení všech problému je důležité učit se z chyb (nejlépe z chyb druhých), proto je zcela zásadní komunikovat otevřeně  i s vědomím, že může dojít ke konfliktu. Konstruktivní konflikty jsou totiž nepostradatelnou součástí vývoje a přispívají k urychlení výběru nejlepšího řešení. V učení bychom měli klást důraz na reflexi a dávání zpětné vazby.


Kouč 

Nepostradatelný článek skupiny Action Learning, který dohlíží na vzdělávací složku. Kouč má výsadní právo zasáhnout do řešení problému, kdykoli mu to přijde vhodné nebo bude mít pocit, že současná situace nepřináší žádné příležitosti k učení.



Akce

Nedílná součást procesu Action Learning, bez možnosti akce nemůžeme proces řešení problému považovat za kompletní. Z těchto důvodů je důležitá přítomnost osoby  s kompetencemi provedení změny (akce) na základě výsledného řešení problému. 


Závěr

Ze začátku mě kniha moc nebavila, mluvili se zde pouze o tom, jak je metoda Action Learning úžasná a jak moc všem pomohla, ale vůbec jsem z toho nechápal princip jejího fungování.

Od strany 40, kdy se začalo mluvit o problému si kniha získala mou pozornost. V průběhu čtení jsem si uvědomil, že některé prvky Action Learning běžně používáme při práci v našem týmu, ale řešení problémů podle všech pravidel Action Learning jsme ještě nikdy nezkoušeli.

Knížka mě přesvědčila o účinnosti metody a ukázala mi mnoho možností pro její využití v naší týmové společnosti. Metoda Action Learning se dá krásně využít při řešení problému, se kterým si už členové týmu lákají hlavu dlouho. Sám se často pomocí otáze ptám člověka s nezávislým pohledem na věc, abych si díky jeho nezaujaté perspektivě dokázal poodstoupit od problému a podívat s sena něj tak z jiného úhlu pohledu.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: