Action Learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 31.10.2023

Action Learning   Michael J. Marquardt

Proč jsem si vybrala tuto knihu?


Doporučení k této knize jsem slýchala již začátkem roku, ale důvod, proč jsem se k ní nyní dostala bylo kvůli zkouškám. Kniha popisuje základní nástroje pro řešení různých problémů pomocí Action learning (AL). Pomáhá nám řešit konkrétní problémy a lze uplatnit v jakémkoli týmu. Díky této knize se můžeme naučit pokládat otevřené otázky, které nám na TS většinou chybí. 


Action learning je metoda na řešení problémů. Tato metoda počítá s tím, že máme různorodý tým, kteří nám mohou poskytnout spoustu různých vhledů na daný problém. Důležité je, že zkoumáme problém z co nejvíce možných úhlů. Metoda funguje tak, že určení lidé, pokládají otevřené otázky propracovávají k vyřešení daného problému. „Podmínky“ pro chod této metody: 4 – 8 lidí ve skupině, závazek k učení, přítomnost kouče, problém a další. 

Action learning má šest základních složek: Problém, skupina, otázky, akce, učení, kouč


To důležité


Skupina – Je důležité, zvolit si skupinu lidí v počtu 4 – 8. Členové se mohou sami přihlásit, nebo jsou vybráni. Musí zde být: Kouč, osoba která ví nejvíce o dané problematice, odpovědná osoba za rozhodnutí a někdo nezaujatý zvenčí. Nejvíce důležité je rozmanitost skupiny, vzájemná důvěra a zápal pro učení. 


Problém – Zvolíme si nějaký problém, výzvu nebo projekt, který musíme splnit, nejlépe pod nějakým tlakem a řešíme ho pomocí pokládání otázek. Tento problém musí být jasně a stručně zadaný. Tento problém by pro nás měla být příležitost k učení se.


Otázky – nejvíce důležité je, aby se zde pokládaly otázky, díky kterým vzniká mnoho nových nápadů a myšlenek. Měli bychom si všichni naslouchat a poté nás mohou napadat další otázky, které nás mohou dostat dále. Důležité je pokládat kvalitní a smysluplné otázky, aby došlo k vyřešení problému.


Učení – Význam celého AL spočíná v tom, učit se a získávat znalosti. Ty jsme schopni nabít právě při řešení problému čili v praxi. Není ale nejdůležitější problém vyřešit, i když je to žádoucí. Nejvíce důležité je se poučit z toho jsme dělali a vědět, kde byly chyby a příště je neopakovat a tudíž být lepší verzí sebe sama. Na co bychom měli klást větší důraz, je reflexe a zpětná vazba – to nás může velmi obohatit a naučit.


Kouč – Článek týmu, který je nutný pro Action learning. Pokládá další otevřené otázky a dohlíží nad vzdělávací složkou celého průběhu. Do role kouče může být dosazen někdo, kdo není součástí AL týmu, nebo se zvolí jeden člen a tím se učí vést a koučovat lidi k cíli. 


Akce – Důležitá věc, která musí nastat, aby učení bylo kompletní je akce. Když probereme nějakou teorii, musíme jí následně převést do praxe. Kvůli tomu máme ve skupině odpovědnou osobu za rozhodnutí a ta dohlíží na provedení změny, či akce dle vyřešeného problému. 



Názor na knihu


Kniha mě ze začátku příliš nenadchla, ale v jednu chvíli se to zlomilo a já začala chápat celkový princip Action Learning. Když zpětně vzpomínám na naše TS, tak vidím že moc často jsme tuto metodu nevyužili. Kažodpádně bych to chtěla napravit a já sama se budu soustředit na to, abych pokládala více otevřených otázek do pléna a my se tak mohli více učit. Ke knize bych se ráda vrátila za nějaký čas, abych mohla porovnat, jak na tom budeme a jak jsme na tom byli.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: