Action Learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 15.12.2023

Action Learning   Michael J. Marquardt

Action Learning jsem si vybral z důvodu zaujetí a také z předmětové povinnosti. Výběr byl velmi komplikovaný, protože jsem v prvopočátku nevěděl, jakou knihu na téma učící se organizace vybrat. Moc se mi do toho opravdu nechtělo. Pak jsem ale knihu rozečetl a uvědomil si, jak je nám blízká


Action Learning je nástroj, díky kterému se v dnešní době dá efektivně vzdělávat. V dnešním rychlém světě je pro jedince těžké naučit se takový objem dat. Největší prioritou AL je umění řešit velmi komplikované a komplexní problémy. Action Leatning je skvělým prostředkem nejen ke vzdělání, ale i k rozvoji lídrovských, koučovacích a týmových dovedností. Potenciál AL reflektují světoznámé organizace jejím rozvojem.


Action Learnin se skládá z 6 hlavních složek a řídí se 2 hlavními pravidly.



Složky AL:


1.     Problém

Problémem se rozumí jakákoliv příležitost pro zlepšení, inovace nebo opravdový problém v rámci organizace. Nejen že musí splňovat význam pro organizaci, ale také pro jednotlivce. Pokud není jednotlivec odhodlán problém řešit je to potom snad nemožné. Prostor pro řešení problému by měl být ohraničený jak časově, tak objemem problémů. Můžeme řešit pomocí AL jeden problém nebo může být AL určen k řešení mnoha problémů


2.     Skupina

Ideální skupinou pro Action Learning je 4-8 členů. Hlavním důvodem je že tři členové nedokáží vnést objektivní perspektivu a skupina není diverzní. Naopak když je více jak osm členů, skupina může mít problémy s komunikací a transparentností. Ve skupině nesmí chybět jedinec, který zná podrobnosti problému. Skupina musí také obsahovat lidi problémem nepolíbené.


3.     Otázky a jejich reflektování

Další zásadou AL je kladení správných otázek. Dobrá odpověď je dobrá, ale dobrá otázka nám dá lepší odpověď. Díky otázkám dobrým otázkám je kvalitnější dialog a tudíž dochází ke kvalitnějším výstupům při řešení problému.


4.     Akční strategie

Členové vytvoří akční strategii pro řešení problému. Strategií se myslí akční kroky, které jsou použity při řešení problému. Pomocí použití akce v praktickém životě může skupina reflektovat na průběh a na výstupy. To vede k učení pomocí reflexe na akci.


5.     Učení jednotlivce, týmu a organizace

V AL je učení stejně důležité, ne-li více důležité než vyřešení problému. Hlavním skutkem je pak učení v rámci schůzek, kde se učí jedinec tým i organizace. Zde je ideální prostor pro vznik nových nápadů, díky vytvoření kvalitního prostředí. AL je rychlostně a hloubkově bohatý pro učení.


6.     Kouč

Koučem je osoba vybraná z týmu nebo dosazená organizací. Kouč by měl zasahovat jen když skupina dostává prostor pro to se něco naučit. Kouč dále zajišťuje bezpečné prostředí, ve kterém všechny zbylé složky mohou fungovat a díky tomu se učit. Pouze objektivním vstupem a to za pomoci otázek je kouč zainteresován, znamenaje nepodílí se přímo na řešení problému.



Pravidla AL:


a)    Oznamovací věty jsou použity pouze jako odpověď na otázku

-       Ke každé otázce by mělo připadat 5-10 oznamovacích vět

-       Měli bychom se dostat do hloubky pomocí otázek, ne pomocí dedukování


b)    Kouč má neomezenou pravomoc kdykoli zasáhnout

-       Směřuje tak AL k maximálním výsledkům a dobrému učení se

 



ATP:

V rámci TS vidím jak se prolínají některé rysy z knihy. Při TS teď pokládám více otázky, které jsou otevřené a nevedou k odpovědi, kterou bych rád slyšel. Další změnou je pro mě to, že problém nemusí znát podrobně každý člen, a že to má i své benefity. Akční kroky zanáším do každé činnosti, nejen v Tiimi, ale i v životě a to mě posouvá kupředu, protože mám jasně stanovené kroky na mé cestě.



Kniha mě příjemně překvapila. Při prvotním zjištění povinnosti se mi opravdu knihu nechtělo číst, nicméně si uvědomuji její důležitost pro naše učení. Díky knize můžu implementovat složky, které nás posouvají kupředu a my se tak kvalitněji a hloubkově učíme. Pochopil jsem proč je kniha povinná k přečtení a je opravdu dobré ji přečíst k začátku studia.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Jiné

Body: 2

16.09.2024

Kategorie: Jiné

Body: 2

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Management

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

15.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: