Úvod
Action learning je unikátní metoda, která se zaměřuje na praktické řešení problému za pomocí akce a reflexe. Je to velice užitečný nástroj pro dosahování cílů v organizaci potažmo v našem týmu. AL narozdíl od jiných metod zabývajících se řešením problémů dává důraz na kladení otázek a porozuměni problémů z co nejvíce úhlů než hned na hledání řešení. AL se skládá ze šesti složek — skupina, problém, otázky, akce, učení, kouč.
Skupina
Ideální skupina by měla mít 4-8 členů a být co nejvíce různorodá. Čím rozdílnější jsou pohledy jednotlivých členů na problém, tím větší zorné pole pro zkoumání problému máme. Je žádoucí, aby alespoň jeden člen týmů znal problém opravdu detailně a měl znalosti v oblastech týkajících se problému. Stejně tak je dobré, když jsou v týmu lidé, kteří se s problémem setkávají poprvé.
Problém
AL začíná identifikací skutečného problému, který se snaží řešit. Pokud není problém správně identifikován, může skupina strávit mnoho času řešením nesprávného problému. Pro úspěšné použití metody je důležité, aby všichni účastníci byli zapojeni do procesu. Pokud se někteří účastníci necítí zapojeni nebo nejsou motivováni, mohou se snažit vyhnout účasti. AL dále vyžaduje, aby účastníci byli odpovědní za své rozhodnutí a činy. Pokud není dostatek odpovědnosti, mohou se účastníci vyhnout rozhodování nebo se vzdát své role v procesu.
Problém by měl mít nějaký deadline, měl by být významný, závažný ale proveditelný a v jeho řešení by měla být dobrá možnost pro učení
Otázky
Kladení otázek je jedna z klíčových věcí v AL. Při dialogu bychom měli používat primárně otázky a oznamovací věty pouze při odpovědi na otázku. Měli by být co nejvíce otevřené, protože otevřené otázky podněcují myšlení a dávají prostor pro mnoho různých odpovědí z různých perspektiv, podporují vznik dialogu a týmového učení a správnou definici problému.
Akce
Z této části by nám měli vyjít především konkrétní akční kroky co budeme s problémem dělat dál. Akce by měla být viditelná a měřitelná a měla by být vnímána jako příležitosti k učení a rozvoji jednotlivých účastníků. Musí se stanovit datum kdy se ke změnám vrátí. Důležitá je zpětná vazba a reflexe. Evaluace akcí se opakuje, dokud skupina nenajde řešení, které splňuje jejich potřeby a cíle.
Učení
Učení se odehrává v průběhu celého procesu AL, od identifikace problému, přes diskusi a plánování akce, až po evaluaci a opakování. Učení je často daleko hodnotnější než vyřešení konkrétního problému a děje se na všech úrovních, od individuálního učení a rozvoje jednotlivců, až po učení skupiny a rozvoj týmu. Učení se zaměřuje na praktické zkušenosti a na okamžité aplikace poznatků na řešení problému.
Kouč
Je to role ve skupině, kterou buď provádí jeden z týmu nebo externista. Kouč má neomezené právo do řešení zasáhnout, ale neměl byt nikdy pomáhat s řešením a říkat členům co mají dělat. Měl by pouze otázkami pomoct týmu zjistit co mají dělat. Dále by kouč měl být nestranný a pomáhat týmu reflektovat, jak problém řeší a co se při tom učí.
Naše použití v týmu
AL jsme zatím v týmu zkoušeli jen jednou. V rámci TS jsme se rozdělili na dvě skupinky zhruba po 5 a každá řešila jiný problém. U nás jsme řešili reálný problém Michala, který měl pocit, že se v projektu teambuildingových akcí posouvají příliš pomalu a řešil jak nakopnout lidi v projektu. Jeho původní domněnka byla, že nemají dostatek teorie pro vedení týmu a dobrý organizační systém. Jelikož byl ale dobrým předkladatelem problému svou domněnku si nechal pro sebe a problém nám jen hrubě popsal a nechal nás ať se ptáme. Postupně jsme metodou AL došli k tomu, že skutečný problém je, že nemají urgentní cíl a proto je nízká motivace se posouvat. Navrhl se akční krok, aby Michal nakopl projekt podobně jako na začátku studia, kdy jsme museli splatit fakturu, nutností dodat výsledky a sehnáním prvního zákazníka. Action learning je velice zajímavý a efektivní a těším se až ho znovu vyzkoušíme v rámci projektu, na TS nebo BG.