Action Learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 19.01.2023

Action Learning   Michael J. Marquardt

Knihu „Action learning” od autora Michael Marquardt jsem si vybrala z důvodu zkoušky na předmět Týmové dovednosti a zároveň jako přípravu na Training session, na kterém jsme metodou AL řešili naše týmové BG.


Co je AL?

AL je jednoduchá metoda, do které se zapojuje skupina lidí, kteří pracují na skutečných problémem a přitom se učí. Metoda byl založena pro řešení kritických a složitých problémů. Používá se pro rozvoj lídrů, budování týmů a zvyšování potenciálu firem.


Pravidla

  • Oznamovací věty jsou přípustné jen jako reakce na otázky, max. 5-10 vět na jednu otázku.
  • Kouč má neomezené právo zasáhnout.


Šest složek AL


Problém

Měl by být významný a naléhavý, shůdný a poveditelný. Musí povzbuzovat k učení a rozvoj jedince či organizace. Zároeň musí být časově ohraničený.


Skupina

Optimální skupina je 4 - 8 členů. Členové skupiny by měli mít různorodou odbornost a praxi. Jeden nebo více členů by měli mít zájem o vyřešení problému a cítit za něj zodpovědnost Alespoň jedna osoba musí mít pravomoc k realizaci vyřešení problému. Skupina musí mít 100 % účast na schůzkách. Musí se vzájemně respektovat a podporovat myšlenky.


Otázky

Proces kladení otázek (pro pochopení) a reflektivního naslouchání. Důraz na “Proč?” Měly by rozvíjet dialog a podporovat učení, zároveň podporovat naslouchání. Vedou skupinu k přemýšlení a k reflexi.


Akce

Členové AL skupiny musí mít pravomoc akci provést sami nebo si musí být naprosto jistí, že jejich řešení budou realizována.


Učení

Díky AL nám vzniká učení a rozvoj jedince čili organizace. Prohlubuje se příležitostí k dotazování a reflektování.

Je nutné členy skupiny upozornit, že jejich učení bude pro organizaci stejně důležité jako řešení problému.


Kouč

Koučové dohlíží na skupin, aby se správně učila a mají neomezenou pravomoc zasáhnout, nicméně do práce na problému se nezapojují. Řídí také ukončení schůzky a musí o časových intervalech informovat tým. Členové AL se mohou v roli kouče střídat

Proč mají pravomoc zasáhnout?

Axiom „tyranie naléhavosti“ říká, že je nutné zajistit, aby důležité nebylo opomenuto. Aby se skupina řešící problém nezasekla na jednom místě, musí mít pravomoc zasáhnout. Pokud se kouč rozhodne zasáhnout, skupina přeruší práci na problému a zodpoví mu na otázky.


ATP

V týmu jsme se rozhodli, že společně AL přečteme, jako přípravu na naše Training session a zároveň naše první BG pro neziskovou organizaci DofE.

Nejdříve jsme věnovali hodinu probírání všech částí Action Learningu. Poté jsme se zaměřili na implementaci AL na naše BG. Zjistili jsme, že problém byl od organizace jasně zadaný, a tak jsme si problém museli určit sami: „Eshop nevydělává peníze.“. Následně jsme si na problém navázali úkoly, jasně zadané od organizace, a poté jsme si určili cíle jednotlivých skupin, které čítaly 4 - 8 členů.

Bohužel, nepodařilo se nám metodu plně aplikovat. V žádné skupině nebyl kouč, ani člověk, který byl s tématem plně seznámen. Poté následné řešení celého BG probíhalo spíše hekticky - bylo to naše první BG a moc jsme nevěděli, co od práce celého týmu na pár požadavcích očekávat. Ve finále mi TS, kde jsme si zkoušeli aplikovat metodu v praxi hodně pomohlo, ale do budoucna bych ocenila, kdybychom ji prakticky vyzkoušeli na jiných problémech.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Jiné

Body: 2

16.09.2024

Kategorie: Jiné

Body: 2

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Management

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

15.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: